Protože v našem městě nemáme dostatek peněz na pořízení vlastních radarů, uvažujeme o tom, že bychom si pouze pronajali měřicí zařízení pro kontrolu rychlosti a průjezdů křižovatky v centru na červenou. Pod dojmem zpráv z médií si však nejsme jisti, zda pronájem takového zařízení od soukromé firmy...
Protože v našem městě nemáme dostatek peněz na pořízení vlastních radarů, uvažujeme o tom, že bychom si pouze pronajali měřicí zařízení pro kontrolu rychlosti a průjezdů křižovatky v centru na červenou. Pod dojmem zpráv z médií si však nejsme jisti, zda pronájem takového zařízení od soukromé firmy nemůže ztížit či znemožnit vymahatelnost pokut udělených ve správním řízení neukázněným řidičům. Jak bychom měli postupovat, abychom se tomuto riziku vyhnuli?
Řešením by mohl být model spolupráce, který je obcím i městům nabízen sdružením Bezpečná města. Princip této spolupráce spočívá na třech základních pilířích, jimiž je pronájem automatických měřicích zařízení pro kontrolu dodržování rychlosti a jízdy na červenou, centrální informační systém pro zpracování přestupků a právní pomoc v rozsahu možnosti kompletní právní podpory při zpracování přestupkové agendy až po vymožení pokut od pachatelů přestupků. Tento model je v plném souladu se stávající právní úpravou a je třeba zdůraznit, že tolik diskutovaný, přestože dosud nepravomocný - a tedy právně nezávazný, rozsudek Krajského soudu v Hradci Králové se jej ani okrajově nedotýká.
Měřicí zařízení poskytnuté do pronájmu obci provozuje, měření provádí a výstupy z něj, jejichž pořizování je plně automatizované bez možnosti ovlivnění lidským faktorem, zpracovává obecní policie. Ta po zjištění přestupku konkrétním vozidlem předává poznatek k dalšímu řízení příslušnému odboru dopravy obecního úřadu, který přestupek řeší ve správním řízení, přičemž přístup k osobním údajům jednotlivých řidičů mají jen pověření pracovníci tohoto úřadu. Obec je tak správcem dat ve smyslu zákona o ochraně osobních údajů a garantem zákonnosti s jejich nakládáním.
Sdružení Bezpečná města nabízí prostřednictvím advokáta obcím v rámci poskytovaných služeb i právní poradenství související s vyřizováním navazující přestupkové agendy. Soubor všech takto nabízených navazujících služeb umožňuje spáchané přestupky prokazatelně zjistit, zdokumentovat a řešit bez nutnosti jakékoliv investice ze strany obce, navíc ve větším množství, kvalitně a podstatně rychleji, když pouze rychlá reakce na porušování právních předpisů může být také účinná s výrazným preventivním účinkem pro ostatní neukázněné účastníky silničního provozu.
Projekt Bezpečná města spočívá na principu samofinancovatelnosti. Proto pro obce nepředstavuje žádnou finanční zátěž ani nutnost nést v kterékoliv fázi investiční riziko. Způsob výpočtu úplaty za pronájem a služby má vazbu na skutečně vymožené pokuty. Proto se obce ekonomicky ani nikterak nedotkne, pokud se díky instalovanému měřicímu zařízení na konkrétním místě sníží počet spáchaných přestupků, což ostatně je prvotní a hlavní cíl projektu.
JUDr. LENKA PŘÍKAZSKÁ
advokátka
advokátní kancelář Novák, Hlína, Schenk, Příkazská a partneři