Obce mají údajně povinnost vyměnit na místních komunikacích všechny dopravní značky za retroreflexní. Pokud ano, pak dokdy a za jakých podmínek tak musí učinit?Přechodné ustanovení vyhlášky číslo 30/2001 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích, v § 34 stanovuje, že...
Obce mají údajně povinnost vyměnit na místních komunikacích všechny dopravní značky za retroreflexní. Pokud ano, pak dokdy a za jakých podmínek tak musí učinit?
Přechodné ustanovení vyhlášky číslo 30/2001 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích, v § 34 stanovuje, že označení dopravními značkami a dopravními zařízeními podle dosavadních právních předpisů platí do doby jejich nahrazení dopravními značkami, světelnými signály a dopravními zařízeními podle této vyhlášky, nejdéle do 31. prosince 2006. Do tohoto data musí být vyměněny pouze ty dopravní značky, jejichž tvar, symbol a barevné provedení podle již neplatné vyhlášky č. 99/1989 Sb. neodpovídá tvarům, symbolům a barevnému provedení podle platné vyhlášky č. 30/2001 Sb.. Není tedy nutné vyměňovat plošně všechny dopravní značky, ale pouze neodpovídající výše uvedeným parametrům.
Jak je to tedy s diskutovanou povinností vyměnit stávající dopravní značky za retroreflexní?
Od roku 1991 do března roku 2003 platila pro dopravní značky na pozemních komunikacích česká norma ČSN 01 8020, která byla v roce 1995 doplněna o Změnu 1. V této změně normy je konkrétně uvedeno, jaké parametry musí nově vyráběné a umisťované dopravní značky splňovat. V čl. 9 uvedené normy se uvádí: "Na pozemních komunikacích, kromě účelových komunikací, místních komunikací funkční třídy D a v odůvodněných případech i funkční třídy C, musí být reflexní dopravní značky, popř. prosvětlované dopravní značky (s vnitřním světelným zdrojem). Na všech pozemních komunikacích musí být reflexní, popř. prosvětlované, dopravní značky stanovující přednost v jízdě ("Dej přednost v jízdě!", "Dej přednost v jízdě tramvaji!", "Stůj, dej přednost v jízdě!", "Přednost protijedoucích vozidel", "Křižovatka s vedlejší silnicí", "Hlavní silnice", "Konec hlavní silnice"), označující přechod pro chodce ("Pozor, přechod pro chodce", "Přechod pro chodce") a železniční přejezd, včetně případných dodatkových tabulek."
Dopravní značky, které ustanovením Změny 1 této normy nevyhovovaly, musely být vyměněny nebo upraveny do 31. 12. 2001.
Pokud se od zavedení Změny 1 mění nebo instaluje dopravní značka, musí pak splňovat požadavky této normy podle kategorie komunikace, na které je umístěna. To znamená, že tzv. plošná výměna dopravních značek za retroreflexní měla skončit už ke konci roku 2001.
V současnosti platí česká technická norma ČSN EN 12899 -1 Stálé svislé dopravní značení - Část 1: Stálé dopravní značky, která stanovuje požadavky týkající se nových stálých dopravních značek i úrovně vlastností, které musí být zachovány při vystavení dopravních značek přirozeným povětrnostním podmínkám. Součástí normy je tabulka NA.1 - Minimální požadavky na dopravní značky pro různé kategorie a třídy pozemních komunikací. Právě podle této tabulky lze určit, jakým požadavkům musí vyhovovat dopravní značky ve vztahu ke kategorii pozemní komunikace, na které jsou umístěny.
Ing. Miroslav Olšan
odbor dopravy a silničního hospodářství
Krajského úřadu kraje Vysočina