Ročně se v České republice zahajuje více než 520 tisíc správních řízení, při kterých občané musí předkládat výpis z Rejstříku trestů. Požadavek na doložení bezúhonnosti výpisem z Rejstříku trestů je obsažen ve 121 zákonech a je jím dotčeno 205 typů správních řízení. Už dlouho tomu tak nebude, neboť se připravují novely zákonů, které by měly přenést povinnost předkládat výpis z rejstříku z občana (účastníka správního řízení) na úřad, který správní řízení vede. Co to bude znamenat pro dotčené úřady?
Analýza, kterou na základě usnesení vlády z loňského prosince provedla všechna ministerstva a další centrální orgány, přinesla zajímavé poznatky. Občané musí předkládat výpis z Rejstříku trestů u správních řízení, kterých se rok co rok odehrají desetitisíce, ba statisíce - jako když jde o ohlášení živnosti, žádosti o koncesi u živnostenského úřadu, nebo při žádostech cizinců o udělení víza k pobytu nad 90 dnů, prodloužení doby pobytu na tento druh víza, vydání povolení k dlouhodobému pobytu či povolení k trvalému pobytu u cizinecké policie. Jenže stejně tak občan potřebuje výpis z rejstříku pro řízení o povolení provádění činností v Antarktidě nebo pro řízení o povolení provozovat letiště, tedy pro správní řízení, kterých se u nás ročně odehraje jen několik - pokud k nim vůbec dojde.
Zásadní změnu by měla přinést připravovaná novela zákona č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů, která rozšíří výčet úřadů, kterým se výpis z rejstříku trestů dnes na jejich žádost vydává, také o další úřady, které vedou správní řízení, při nichž je podle zákona výpis z Rejstříku trestů vyžadován. Návrh novely má připravit Ministerstvo spravedlnosti do 31. března 2007. Kromě toho bude nutné promítnout změnu do řady dalších zákonů, ve kterých je výpis z Rejstříku trestů od občanů požadován. Návrhy novel těchto zákonů měly úřady předložit podle usnesení vlády z července letošního roku Ministerstvu spravedlnosti do 30. listopadu 2006.
ELEKTRONICKÝ VÝPIS: TECHNICKY BEZ PROBLÉMŮ
"Rejstřík trestů je nyní technicky plně připraven na přijímání certifikovaných elektronických žádostí od správních orgánů. Připravovaná změna si nevyžádá na naší straně ani zvýšení finančních nákladů, ani personální navýšení," říká ředitel Rejstříku trestů Ing. Zdeněk Krátkoruký. "K plnému fungování elektronické komunikace mezi Rejstříkem trestů a správními orgány není nutné budovat nové informační systémy, ale bude k tomu plně stačit pouze běžné softwarové vybavení umožňující elektronickou komunikaci. Úřady budou tedy schopné zabezpečit tuto agendu v rámci svých stávajících kapacit a vzhledem k elektronické komunikaci s Rejstříkem trestů nebude mít nový způsob opatřování výpisů z evidence Rejstříku trestů vliv na délku správního řízení."
Jedinou podmínkou bude, aby správní orgán opatřil svým pověřeným zaměstnancům elektronický podpis v souladu se zákonem č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů (zákon o elektronickém podpisu).
ŽIVNOSTENSKÉ ÚŘADY V PŘEDSTIHU
Podle ředitele Krátkorukého již několik let nebyly žádné technické překážky, které by bránily úřadům vyžadovat elektronický výpis z Rejstříku trestů. Chtělo to jen ochotu z jejich strany a snahu vyjít občanům vstříc, která by vyústila ve změnu příslušných předpisů. Například s Cizineckou policií jednal podle svých slov o této možnosti řadu let, ale bezvýsledně. Naopak živnostenské úřady na základě novely živnostenského zákona začaly vyžadovat výpis z Rejstříku trestů samy elektronickou cestou již od 1. srpna letošního roku.
Ministerstvo informatiky uvádí, že po přijetí novely zákona o Rejstříku trestů bude k dálkovému ověřování informací z rejstříku využito transakční jádro Portálu veřejné správy. Úředník, který k tomu bude mít oprávnění, zašle zašifrovaný a elektronicky podepsaný dotaz. Dotaz se přenese přes transakční jádro Portálu veřejné správy, které bude z kontrolních důvodů registrovat, kdo a kdy se zeptal, nikoli obsah dotazu, který bude zašifrován. Portál dotaz postoupí Rejstříku trestů, ten dotaz identifikuje, přečte, ověří oprávnění úřadníka a opět přes portál vyšle zašifrovanou odpověď: "Má záznam, nemá záznam".
Ředitel Krátkoruký se ovšem nedomnívá, že by elektronické výpisy z evidence Rejstříku trestů bylo nutné požadovat prostřednictvím Portálu veřejné správy. V případě živnostenských úřadů tomu tak též není. Ať už však bude nakonec zvolen jakýkoli postup, z hlediska občana se nic nezmění. Tomu totiž v každém případě ubude jedna nepříjemná starost a ušetří nemálo času i 50 korun za správní poplatek. A nic podstatného se nezmění ani z pohledu úředníka, který bude mít oprávnění vyžadovat elektronický výpis z Rejstříku trestů.
STOP PADĚLKŮM A MÉNĚ PROSTORU PRO KORUPCI
Elektronické ověřování bezúhonnosti občanů navíc přinese nezanedbatelný vedlejší pozitivní efekt, jímž bude vyloučení možnosti padělání výpisů z evidence Rejstříku trestů. Výpis z tohoto rejstříku je jedním z nejčastěji požadovaných dokladů a ročně se jich vydá téměř jeden milión. Výpis především požadují živnostenské úřady, ale je nutný například také při účasti podnikatelů ve výběrových řízeních nebo při žádosti o oprávnění k provozu taxislužby. Stovky výpisů ročně jsou přitom padělány a s rozvojem xerografických technologií a jejich snadnější dostupností se počet padělků zvyšuje. Bude-li informace o tom, zda občan má nebo nemá v Rejstříku trestů záznam, ověřována elektronicky, riziko padělání se odstraní.
Vedle preventivní funkce, kdy se snížením vydávání listinných výpisů na zhruba polovinu zmenší o polovinu i možnosti padělání, se zároveň zamezí i možnosti vzniku a fungování korupčního prostředí a v neposlední řadě dojde i k vyloučení zneužití ztracených nebo odcizených dokladů při podávání žádosti o výpis z evidence Rejstříku trestů.
DOSUD AŽ 14 DNŮ, PŘÍŠTĚ ZA NĚKOLIK SEKUND
"Zanedbatelná není ani doba vyřízení žádosti, která se podstatně zkrátí," připomíná ještě ředitel Zdeněk Krátkoruký. "Zatímco teď uplyne od odeslání žádosti po obdržení výpisu 10 až 14 dní, každá žádost o výpis z rejstříku trestů, která k nám dojde v elektronické podobě, bude vyřízena buď okamžitě (automaticky do několika sekund), nebo nejpozději druhý den. To v případě nutnosti ručního zpracování, pokud se vyskytnou jisté neshody v osobních údajích uložených v naší evidenci, údajích uvedených na žádosti a údajích uložených v evidenci obyvatel. Po odstranění těchto neshod při opakované žádosti na tuto osobu v budoucnosti již systém automaticky žádost vyřídí do několika sekund jako v prvním případě. Výpis bude zaslán v elektronické podobě žadateli také s naším elektronickým podpisem. Správnímu úřadu se tak sníží administrativní zátěž, administrativní náklady, nákup papírových žádostí, obálky, poštovné, manipulace s odeslanou a došlou poštou. Správní úřad navíc získá rychlou informaci a úředník doručený výpis již nemůže pozměnit, což je také jedna z vlastností elektronického podpisu, má výpis vždy uložen v počítači, nemusí ho tisknout a zakládat do spisu, jak to činí dosud."
JAROSLAV WINTER
Vybraná správní řízení vyžadující potvrzení o bezúhonnosti občana
Ministerstvo vnitra - povinný doklad k přihlášce na místo úředníka územního samosprávného celku v procesu výběrového řízení nebo odpověď na veřejnou výzvu (asi 20 000/rok)
Ministerstvo zemědělství - vydání loveckého lístku (asi 1000/rok)
Ministerstvo zdravotnictví - uznání zdravot. pracovníka k výkonu povolání (asi 60 000/rok)
Ministerstvo informatiky - oprávnění k podnikání v elektronic. komunikacích (809/rok)
Ministerstvo prům. a obchodu - ohlášení živnosti, žádost o koncesi (206 662/rok)
Ministerstvo práce a soc. věcí - řízení o vydání rozhodnutí o pověření k výkonu soc.-právní ochrany dětí (156/dosud)
Ministerstvo obrany - výběr uchazeče o povolání do služeb. poměru vojáka z povolání (6235/rok)
Ministerstvo financí - vydání povolení pro přijímání a užívání vybraných výrobků osvobozených od daně (1300/rok); rozhodování o zápisu pojišťovacího zprostředkovatele a samostatného likvidátora do registru (35 000/rok)
ZDROJ: ANALÝZA PRO VLÁDU ČR