01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Vyřizování doručených stížností

Jak má obec vyřizovat doručené stížnosti? Zpracovává v této věci závazná pravidla pro činnost orgánů obce? Obecně lze charakterizovat stížnost jako takové podání, které se týká zájmů stěžovatele. Právní úpravu pro vyřizování stížností obsahuje § 175 správního řádu (ale jen těch stížností, které se...

Jak má obec vyřizovat doručené stížnosti? Zpracovává v této věci závazná pravidla pro činnost orgánů obce?

Obecně lze charakterizovat stížnost jako takové podání, které se týká zájmů stěžovatele.

Právní úpravu pro vyřizování stížností obsahuje § 175 správního řádu (ale jen těch stížností, které se týkají postupů ve správním řízení - na které se správní řád vztahuje), nebo například v zákoně o svobodném přístupu k informacím (stížnostmi je napadán postup při vyřizování žádostí o informace).

Vedle toho zákon o obcích v § 102 odst. 2 písm. n) stanoví, že radě obce je vyhrazeno stanovit pravidla pro přijímání a vyřizování petic a stížností.

Rada obce v pravidlech pro vyřizování stížností může stanovit především následující:

určit podací a evidenční místo: Pro podání písemné stížnosti je to zpravidla podatelna obecního úřadu; pro podání stížnosti elektronickou poštou pak elektronická podatelna obecního úřadu. Pravidla mohou stanovit, že podacím místem je také elektronická adresa kteréhokoliv uvolněného člena zastupitelstva či zaměstnance obce zařazeného do obecního úřadu. Podacími místy pro podání ústní stížnosti by pak měly být odbory obecního úřadu (nebo určení zaměstnanci) a podatelna obecního úřadu. Pokud stížnost nelze vyřídit hned na místě, o podání ústní stížnosti je třeba sepsat zá-znam. Pravidla mohou stanovit, že telefonické podání stížnosti není možné.

vymezit příjemce stížnosti: Příjemcem stížnosti adresované zastupitelstvu obce, radě obce a starostovi by měl být starosta; obecnímu úřadu tajemník nebo vedoucí příslušného odboru, není-li na stížnosti označen konkrétní orgán obce, kterému je stížnost určena, příjemcem stížnosti by měl být starosta nebo tajemník.

zda se na obecním úřadě budou centrálně stížnosti evidovat: Evidenční místo stížností stížnost zaeviduje a originál stížnosti postoupí k vyřízení tomu orgánu obce, do jehož působnosti předmět stížnosti patří nebo který byl určen příjemcem stížnosti.

povinnost písemného potvrzení přijetí stížnosti: Potvrzení o přijetí stížnosti zasílá evidenční místo stížnosti do 10 dnů ode dne doručení. Potvrzení o přijetí stížnosti se nezasílá u stížností podaných ústně nebo doručených osobně, pokud je stížnost v plném rozsahu vyřízena do 10 dní od jejího přijetí, u stížností zaslaných obecnímu úřadu na vědomí.

povinnost věc prošetřit a do 60 dnů stěžovateli zaslat sdělení o vyřízení stížnosti: Ve sdělení se zejména uvede, zda byla stížnost jako celek, resp. její jednotlivé části, důvodná, částečně důvodná nebo nedůvodná.

pokud vyřízení stížnosti, nebo její části, nenáleží do působnosti obce, postoupí obecní úřad tuto stížnost, nebo její část, bez zbytečného odkladu věcně příslušnému správnímu orgánu. O tomto postupu obecní úřad stěžovatele uvědomí.

opakovaná stížnost ve věci, která již byla prošetřována, pokud neobsahuje nové skutečnosti zakládající důvod pro nové šetření nebo přijetí nových opatření, nebude řešena, pokud stěžovatel nedoplní nové skutečnosti. O tomto postupu obecní úřad uvědomí stěžovatele.

pokud bude při prošetřování stížnosti zjištěno, že ve věci probíhá správní, soudní, případně jiné řízení, bude šetření stížnosti zastaveno a stěžovateli bude tato skutečnost obecním úřadem písemně sdělena.

anonymní stížnosti se šetří pouze, pokud jsou adresné a konkrétní. Na šetření se vztahují postupy uvedené v těchto pravidlech s tím, že vzhledem k anonymitě stěžovatele příslušné odbory výsledek šetření pouze založí do spisu a kopii zašlou na vědomí evidenčnímu místu stížností.

při vyřizování hromadných stížností, není-li ve stížnosti určena kontaktní osoba pro doručování písemností, jsou písemnosti doručovány pouze osobě, která je ve stížnosti uvedena na prvním místě.

Podávání stížností je zapotřebí chápat jako právo občana usilovat jejich prostřednictvím o odstranění různých nedostatků v nejrůznějších oblastech týkajících se jeho samého. Při vyřizování stížnosti je nutno důsledně chránit práva a oprávněné chráněné zájmy stěžovatele. Podání stížnosti nesmí být stěžovateli na újmu. Odpovědnost za trestný čin, přestupek nebo správní delikt není tímto ustanovením dotčena.

JUDr. MIROSLAV BÝMA, Ph.D.
právník

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down