Výsadba stromů kolem silnic a cest dostane zelenou. Ministerstvo životního prostředí novelou o zákona o ochraně zemědělské půdy odstraňuje zásadní problém. Stromy, stromořadí i ostatní dřeviny podél silnic jsou fenoménem a typickým prvkem naší krajiny, které pomáhají adaptaci krajiny na změnu klimatu. Stará výsadba se ale kácí a novou často komplikuje povinnost dodržovat třímetrový odstup u vzrostlých stromů od pozemků, které sousedí s těmi silničními. To nyní změní novela zákona o zemědělském půdním fondu, kterou brzy projedná Senát a platit by měla od 1. července.
Sněmovnou schválené změny v zákoně o zemědělském půdním fondu, které upravují podmínky v zákoně o pozemních komunikacích, umožní snadnější výsadbu stromů a keřů v případě, že na ni podél silnic nebo polních cest není dostatek místa. Výsadbu silniční zeleně dnes komplikuje nutnost třímetrového odstupu od hranice sousedního pozemku, kterou stanovuje občanský zákoník u stromů vyšších než tři metry. Nově se díky úpravě Ministerstva životního prostředí vzdálenost zmenší na půl metru.
„Podle statistik za každé tři vykácené stromy nebyly vysázeny ani dva nové. Důvodem je, že doteď měli silničáři často problém s odstupovými vzdálenostmi, kdy museli sázet tři metry od hranice sousedících pozemků – často zemědělských ploch – a například za příkopy tak na vysázení stromů nezbýval prostor. To teď měníme – vzdálenost od pozemků sousedících s těmi silničními bude od 1. července jen půl metru. Výsadba stromů bude samozřejmě probíhat za takových podmínek, aby zůstala zachovaná bezpečnost provozu,“ uvedl ministr životního prostředí Petr Hladík.
„Například tak, že na těch nejnebezpečnějších místech v zatáčkách se stromy sázet nebudou. Jsem rád, že jsme se správci komunikací nalezli společný zájem na tom, aby v místech, kde je to možné, stromy a další dřeviny zůstaly zachovány nebo byly nově vysázeny,“ dodal ministr.
Meziresortní spolupráce
Změny podpořilo i Ministerstvo zemědělství. „Z pohledu resortu zemědělství mají krajinné prvky, tedy kromě jiného stromořadí, pozitivní vliv na odolnost krajiny. Zvyšují odolnost vůči erozi, zadržují vodu v krajině, pomáhají při suchu i při povodních. Nabízejí také útočiště zvířatům a různým rostlinným druhům,“ řekl ministr zemědělství Marek Výborný.
MŽP na ochraně dřevin podél silnic dále spolupracuje především s Ministerstvem dopravy. Loni takto vznikl aktualizovaný technický předpis resortu dopravy TP99 – Vysazování a ošetřování silniční vegetace, který je určen správcům komunikací při plánování, vysazování a následné péči o silniční vegetaci.
Další spolupráce čeká ochránce přírody a silničáře letos při aktualizaci arboristického standardu Péče o dřeviny kolem veřejné dopravní infrastruktury, který připravuje Agentura ochrany přírody a krajiny.
/tz/*