01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Výše mzdy není věc veřejná

Finanční výbor zastupitelstva obce chce znát platy jednotlivých zaměstnanců zařazených do obecního úřadu. Podle jakého zákona je to chráněný osobní údaj a jaké jsou sankce za jeho porušení ze strany zaměstnavatele? S tím vědomím, že na malé obci je někdy nemožné utajit plat zaměstnance, obecně...

Finanční výbor zastupitelstva obce chce znát platy jednotlivých zaměstnanců zařazených do obecního úřadu. Podle jakého zákona je to chráněný osobní údaj a jaké jsou sankce za jeho porušení ze strany zaměstnavatele?

S tím vědomím, že na malé obci je někdy nemožné utajit plat zaměstnance, obecně musím uvést, že tento údaj není věc veřejná. Právo znát výši mzdy jednotlivých zaměstnanců nemá ani finanční výbor. Ten se může dozvědět pouze celkovou položku určenou na mzdy v rozpočtu, nebo jaká bude celkem výše mimořádných odměn. Tuto problematiku řeší zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů. Ochrana konkrétního platu konkrétního člověka se skrývá v § 4 písm. a): "Pro účely tohoto zákona se rozumí osobním údajem jakákoliv informace týkající se určeného nebo určitelného subjektu údajů. Subjekt údajů se považuje za určený nebo určitelný, jestliže lze subjekt údajů přímo či nepřímo identifikovat zejména na základě čísla, kódu nebo jednoho či více prvků, specifických pro jeho fyzickou, fyziologickou, psychickou, ekonomickou, kulturní nebo sociální identitu."

Z této formulace je ochrana mzdy pro laika těžko identifikovatelná, ale faktem je, že jde o informaci dotýkající se určitého subjektu.

Dozorovým úřadem je Úřad pro ochranu osobních údajů, který zasahuje v případě narušení ochrany osobních údajů. Když by zaměstnavatel porušil ochranu osobních údajů zaměstnance, a zpřístupnil informaci o jeho platu (popřípadě jiné údaje) třetím osobám (i členům finančního výboru), může být postižen správní pokutou - horní hranice jsou u jednotlivých porušení povinnosti podle závažnosti 100 000 Kč, 1 000 000 Kč, 5 000 000 Kč. Pro úplnost: To se týká jen zaměstnanců, nikoli veřejných funkcionářů (už s ohledem na schvalovací proces je jejich odměna věcí veřejnou).

Finanční výbor do pracovněprávních vztahů vstupovat nemůže, a nelze tedy hovořit o nějakých povinnostech vůči zaměstnancům. Pokud se přece jen dostanou v rámci své kontrolní činnosti do styku s údaji oplatech zaměstnanců, nesmí je nikde uvádět ani šířit, protože ve své podstatě by je vůbec neměli znát. Kdyby tak konali, mohou být postiženi obdobně jako každá jiná fyzická osoba, která poruší povinnosti dané zákonem o ochraně osobních údajů. Platy smí znát jen starosta, který je vázán mlčenlivostí.

 

Mgr. JANA HAMPLOVÁ
advokátka členka redakční rady MO

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

  1. A jak řešit kontrolu hospodaření ( což považuji za hlavní smysl finančního výboru), když například starosta zaměstnává dva ze své rodiny? Například: z vesnické účetní se udělá ekonomka obce a z topiče se udělá správce budov? Vázán mlčenlivostí přece může být i finanční výbor.
    A co na to Infozákon? Každý občan se to může dozvědět a FV ne?
    zde

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down