01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Vysočina vstříc turistům

Tak jako v jiných regionech narazil rozvoj cestovního ruchu na Vysočině na bariéry v podobě nedostatečné infrastruktury cestovního ruchu, omezených finančních prostředků na rozvoj podnikání, údržbu a obnovu kulturního dědictví a absenci marketingových koncepcí rozvoje. Prostor nyní dává kromě...

Tak jako v jiných regionech narazil rozvoj cestovního ruchu na Vysočině na bariéry v podobě nedostatečné infrastruktury cestovního ruchu, omezených finančních prostředků na rozvoj podnikání, údržbu a obnovu kulturního dědictví a absenci marketingových koncepcí rozvoje.

Prostor nyní dává kromě realizace opatření obsažených v koncepci státní politiky cestovního ruchu také realizace priorit programu rozvoje kraje.

Mezi základní priority programu pro cestovní ruch patří budování turistické organizační struktury, regionálního informačního a rezervačního systému, tvorba turistických produktů a prezentace regionu, podpora budování základní a doprovodné infrastruktury cestovního ruchu.

Zlepšit organizaci

Jedním z hlavních cílů pro naplnění očekávaných vizí je zvýšení podílu pobytové návštěvnosti. Základním předpokladem pro dosažení tohoto cíle je zvýšení atraktivity turistické nabídky, vytvoření lokálních a regionálních organizačních struktur cestovního ruchu a zlepšení marketingu.

Stávající organizace nabídky turistického potenciálu kraje představuje zatím slabé místo. Významné kroky v uplynulých letech učinily orgány veřejné správy - okresní úřady a města zastoupená v zájmových sdruženích. Stále však chybí účinnější zapojení podnikatelské sféry, respektive vybudování jednotného systému profesionální marketingové organizace.

Významným úkolem je zajistit dopracování marketingové studie rozvoje cestovního ruchu v kraji. Strategie je zatím zpracována na oblast Jihlavska a Třebíčska. Mimo to budeme usilovat o nalezení cest a formulaci spolupráce na úrovni produktů cestovního ruchu pomocí grantových programů tzv. Fondu Vysočiny podpoříme aktivity mikroregionů v činnostech orientovaných na rozvoj služeb a infrastruktury.

Posílení identity

Návštěvníci kladou na jedno z předních míst dobrou kvalitu životního prostředí s malým množstvím znečištění a dobrými sociálními podmínkami. Trh cestovního ruchu na to reaguje rozvojem ekoturistiky a agroturistiky. Tyto formy turistiky kladou velký důraz na ochranu životního prostředí a udržitelnost rozvoje, využívají místní zdroje, zaměstnávají místní obyvatelstvo a mají velký potenciál k tomu, aby staly významnou součástí cestovního ruchu na Vysočině. První krok k tomu byl již učiněn.

Ve spolupráci s Regionální rozvojovou agenturou Vysočina, která na produkt venkovské turistiky získala grant České centrály cestovního ruchu, je připravován nabídkový katalog "Vysočina - dovolená na venkově", v němž budou představeny týdenní a víkendové pobyty s pestrou nabídkou jízdy na koni, rybaření, pěší turistiky a cykloturistiky a poznávání tradičních řemesel.

Pro Vysočinu jako turistický region je potřeba vytvořit identifikační znaky (logo, motto), stanovit pravidla pro jejich užívání a uvést je do života. Dále pak zajistit propagaci regionu jako vícedenní destinace ve všech sezónách a podpořit tradiční kulturní, společenské i sportovní akce.

Produktová orientace

Jsme si vědomi toho, že region musí upravit svůj image tak, aby zaujal i novou generaci turistů, jejichž představa ideální dovolené je spojena se zážitky v místech, která dosud nejsou návštěvníky přeplněna.

Na základě dostupných informací o turistické atraktivitě, vybavenosti a turisticko-rekreační funkci v rámci celorepublikového srovnání bylo sestaveno hodnocení významu a hlavních turistických funkcí nejvýznamnějších středisek cestovního ruchu v kraji Vysočina. Dokumentuje zároveň zřetelné rozvojové šance území ve dvou strategických směrech, a to v selektivní orientaci na městskou turistiku na jedné straně a na celoroční zdravé pobyty na straně druhé.

Ubytování, stravování. Ubytovací kapacita je v regionu rozmístěna nerovnoměrně, počet ubytovacích zařízení a využití ubytovací kapacity v rámci ČR je průměrné. Výrazně převažují domácí hosté, cizinci tvoří čtvrtinu z celkového počtu hostů. Teritoriální struktura turistů se nijak významně neliší od struktury návštěvníků ČR - největší skupinu z nich tvoří hosté z Německa. Průměrná doba pobytu tuzemských i zahraničních hostů je stejná jako v celé ČR.

Snahou bude podpořit zřizování nových ubytovacích kapacit - s ohledem na parametry poptávky zejména v soukromí a menších venkovských penzionech. Ověřena bude možnost zavedení regionálně jednotné, symbolické klasifikace kvality a zapojení do stávajících certifikačních procesů.

Památky, kultura, sport. Důležitou podmínkou rozvoje cestovního ruchu je péče o zachování a přiměřené využití architektonických hodnot v regionu. V oblasti městských destinací je třeba podpořit prodej "příběhů" s geniem loci, neboť marketingoví odborníci radí: prodávat je potřeba ducha objektů, nikoli objekt samotný.

Budeme podporovat další zkvalitnění sítě cykloturistických tras, ve spolupráci s Klubem českých turistů a mikroregiony budeme iniciovat vypracování studie dalšího rozšíření doprovodné infrastruktury na těchto trasách a v oblastech zaměřených na sportovně orientované turisty.

Propagace a marketing.

V uplynulých letech zajišťovalo propagaci turistických možností regionu sdružení Region Vysočina za finanční spoluúčasti okresních úřadů. Od roku 2002 převzal koordinaci marketingových aktivit kraj Vysočina. Na podzim loňského roku byly na základě analýz statických údajů vybrány tři tuzemské a tři zahraniční veletrhy cestovního ruchu.

Účast na nich byla zvažována z hlediska zaměření na vhodné cílové skupiny potenciálních turistů a s ohledem na finanční náročnost jednotlivých akcí. Prezentace na veletrzích je koordinována s přípravou prezentací kraje v Českých centrech v zahraničí, kde kromě turistických možností budou představeny investiční příležitosti. Prezentace jsou připravovány ve spolupráci s Regionální rozvojovou agenturou Vysočina. Společnými silami budou také aktualizovány propagační materiály. První z nich se již objevily na veletrzích v Brně a Praze.

Profesionalita podnikání.

Všechny strategické rozvojové dokumenty konstatují nezbytnost růstu profesionality a profesní dovednosti podnikatelů a zaměstnanců ve sféře cestovního ruchu. Zpracován byl projekt zaměřený na realizaci nezbytných opatření v oblasti "lidských zdrojů".

Cílem školení pracovníků turistických informačních center je zavést pravidla vzájemné spolupráce při sběru a aktualizaci informací, při tvorbě produktů a při zapojení do regionálního informačního systému.

Seminář pro ubytovatele by měl vyhodnotit očekávání podnikatelů cestovního ruchu ve vztahu k činnosti a podpoře ze strany kraje a podpořit úsilí začlenit soukromý sektor do aktivit stávajících organizací cestovního ruchu.

Poradenský a informační servis bude obsahem série školení pro nové podnikatele v agroturistice.

Kraj Vysočina je jedním z hostitelů Národního sněmu regionů 2002, který proběhne v Telči ve dnech 14. - 16. 5. s hlavním tématem "Cestovní ruch a rozvoj území". Hejtman František Dohnal odpovídá na otázku, proč se rozhodl podpořit sněm: "Setkání, kde si lidé mohou vyměnit své zkušenosti a názory, není nikdy dost. Je dobré, aby spolu lidé dokázali v budoucnu spolupracovat a operativně komunikovat."

Jiřina Mahelová,

odbor regionálního rozvoje,

KrÚ kraje Vysočina

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down