Nultý ročník soutěže "Zklidňování dopravy ve městech a obcích" se dočkal ohlasu především v Karlovarském a Plzeňském kraji a dále zvláště ve velkých městech nad 30 tisíc obyvatel (Plzeň, Cheb, Praha).
Vyplývá z toho, že o tuto problematiku není v menších obcích zájem nebo že nechtějí prezentovat to, co pozitivního pro své občany v oblasti dopravy udělaly? Nebo je hlavní příčinou menšího zájmu obcí o soutěž malé povědomí o dopravním zklidňování? Nebo obce nedělají vůbec nic pro bezpečnost a zdraví svých obyvatel?
Ať je již příčinou jeden z důvodů nebo všechny zároveň, je jisté, že do situace, jaká panuje v zemích západní Evropy, především v Dánsku, Švédsku nebo sousedním Rakousku, máme ještě daleko. Vytváření dobrých podmínek pro městskou hromadnou dopravu, cyklisty a pěší za současného omezování individuální automobilové dopravy je v těchto zemích zcela samozřejmé a ničím výjimečné. Výsledným efektem těchto opatření je vyšší bezpečnost na pozemních komunikacích a lepší životní prostředí pro chodce a cyklisty.
Jednotlivé úpravy veřejných prostor se v těchto zemích dějí s ohledem na všechny funkce a aspekty veřejného života v dané oblasti tak, aby byla potlačena funkce dopravní a posíleny funkce prostoru jako místa setkávání, relaxace nebo místa k posezení nad kávou.
Při hodnocení projektů přihlášených do soutěže proto bude důležité nejen samotné dopravní řešení, ale i kvalita celého místa, kde k úpravám došlo.
Nejčastějšími dopravními řešeními přihlášenými do soutěže jsou kruhové objezdy, dále pak komplexní zklidňování určitého úseku ulice v obytné zóně, běžné komunikaci i na průtahu.
Klasickým příkladem je obec Krmelín u Frýdku-Místku, kde zúžili šířku jízdních pruhů, zamezili předjíždění a použili vhodné dělící ostrůvky pro zajištění bezpečnějšího přecházení chodců. Důležitým faktorem zde bylo i vytvoření barevné brány na vjezdu do obce, která upozorňuje řidiče, aby zpomalili a svoji jízdu přizpůsobili místu, kde se nachází.
Většinu přihlášených řešení spojuje vhodně použitá zeleň a barevně a materiálově odlišené povrchy jednotlivých komunikací. Výjimkou není ani použití takových materiálů jako je různobarevná zámková dlažba nebo žulové deskové dlažby. Nezapomnělo se ani na vhodné osvětlení daných lokalit.
Působivým faktorem architektonické úpravy je i vzhled středu okružní křižovatky. Tak například kruhová kašna s uměleckým dílem tvořeným třemi oválnými nerezovými sloupy se v Luhačovicích stává stále častěji objektem fotografických záběrů návštěvníků tohoto lázeňského města. I jednoduché, ale estetické řešení - osázení vhodnými rostlinami a barevně odlišená dlažba podél středu kruhové křižovatky, jako v Chebu - je však velmi efektní.
Soutěž "Zklidňování dopravy ve městech a obcích" je letos nultým ročníkem. Z přihlášených dopravních řešení vznikne databáze, která může sloužit všem, kteří se chtějí pouze inspirovat nebo dokonce podobné řešení sami realizovat, a třeba se s nimi přihlásit v příštích letech. Přihlášky do soutěže posoudí odborná 9členná komise, která vybere a odmění nejlepší. Slavnostní vyhlášení výsledků soutěže pak proběhne na přelomu září a října 2002.
HANA FOLTÝNOVÁ,
koordinátorka společného programu
Nadace Partnerství a Nadace Via
Doprava pro 21. století
|