Úhrada nákladů na vyšší mzdy řidičů v regionální autobusové dopravě se opět dostala na program jednání vlády a hejtmanů. Své vyjádření ke mzdám řidičů už zformulovalo i hnutí Starostové a nezávislí.
Předseda vlády ČR Andrej Babiš se dnes sešel ve Strakově akademii s předsedou Odborového svazu dopravy Lubošem Pomajbíkem a předsedkyní Rady Asociace krajů ČR Janou Vildumetzovou. Společně řešili zabezpečení financování navyšování platů řidičů autobusů ve smyslu nařízení vlády řešící minimální úroveň zaručené mzdy řidičům autobusové dopravy, které se měnit ani rušit nebude.
„Dohodli jsme se, že náklady na mzdy řidičů uhradí kraje ze svých rozpočtů. Důležité je, aby dopravci finanční prostředky obdržené od krajů poskytli řidičům. Kontrolu tohoto odměňování by měl zajistit inspektorát práce. Společně s hejtmany a odborovým svazem chceme hledat způsob, jak profesi řidiče autobusu lépe ocenit,“ konstatoval po jednání Andrej Babiš.
Podle Jany Vildumetzové jsou kraje rozhodně pro navyšování mezd řidičů, kterých je stále nedostatek. "Nicméně nařízení vlády z roku 2017 bylo nesystémové, způsobilo krajům problémy jak finanční, tak legislativní a museli jsme se s tím v krátkém čase vypořádat," uvedla předsedkyně Rady Asociace krajů ČR a pokračovala: "Navíc nepřineslo žádný efekt, řidiči v celé republice stále chybějí. Andrej Babiš přislíbil, že kraje peníze na navyšování mezd stejně jako v roce 2017 dostanou i pro rok 2018. Finance půjdou prostřednictvím programu Státního fondu dopravní infrastruktury na opravy silnic II. a III. tříd. Řidiči tedy nemusejí mít žádné obavy, že by k navyšování jejich mezd v tomto roce nedošlo."
Regiony na základě usnesení Asociace krajů požadují pro letošní rok na opravy silnic a mzdy řidičů čtyři miliardy korun.
STAN NAVRHUJE SNÍŽIT DPH NA JÍZDNÉ
Na výsledky jednání premiéra Andreje Babiše s předsedou Odborového svazu dopravy Lubošem Pomajbíkem a předsedkyní Rady Asociace krajů ČR Janou Vildumetzovou již zareagovalo hnutí Starostů a nezávislých (STAN). Navrhlo snížit sazbu DPH na jízdné z 15 % na 10 %. Snížení sazby by tak umožnilo ponechat více peněz ve veřejné dopravě – ať už na mzdy řidičů nebo na zvýšení počtu spojů, cena jízdného by přitom zůstala stejná.
„Jakékoliv snížení daně na jízdné při zachování stávajících cen jízdného umožní dopravcům zvýšit mzdy řidičů autobusů a investovat do kvality služeb,“ vysvětlila poslankyně Věra Kovářová (STAN). „Česká sazba DPH na jízdné ve veřejné dopravě patří k nejvyšším v západní Evropě, takže pro snížení této sazby je určitě prostor. Proto poslanecký klub STAN podá návrh zákona, který zařadí jízdné ve veřejné dopravě do druhé snížené sazby DPH, tedy ze současných 15 % na 10 %. Podle odhadů by to znamenalo přes 930 milionů korun, které zůstanou dopravcům, a které využijí na platy svých zaměstnanců,“ dodala poslankyně.
Jak STAN upozornilo, kromě státu objednávají veřejnou dopravu také kraje, města a obce. Snížením sazby DPH na jízdné by se tak podle Starostů a nezávislých ulevilo také obecním a krajským rozpočtům, na které stát svými dosavadními kroky neodpovědně přehazoval náklady. "O koncepčnosti jeho kroků nesvědčí ani návrh programového prohlášení vznikající vlády," tvrdí dnešní prohlášení STAN.
„Vláda chce podle svého programového prohlášení do druhé snížené sazby daně z přidané hodnoty zařadit třeba řezané květiny nebo pivo, ale jsem přesvědčený, že spíše než do hospod potřebujeme veřejnost dostat do veřejné dopravy. Co nejkvalitnější veřejná doprava je nejen na venkově klíčová – potřebujeme, aby se lidé dostávali do zaměstnání nebo škol. Snížení sazby DPH na jízdné ve veřejné dopravě je prostě ta správná cesta,“ uzavřel předseda STAN Petr Gazdík, poslanec a krajský radní ve Zlínském kraji.*
/zr/
K foto:
Z dnešního jednání předsedy vlády Andreje Babiše s předsedou Odborového svazu dopravy Lubošem Pomajbíkem a předsedkyní Rady Asociace krajů ČR Janou Vildumetzovou
Foto: archiv vlády