01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Výstava protiklady času putuje do krajů

V posledním únorovém týdnu byla v pražském Radisson SAS - Alcron Hotelu při výroční konferenci České asociace kompetitivních komunikací představena pod názvem PROTIKLADY ČASU fotografická výstava spolupracovníka naší redakce Mgr. Svatopluka K. Jedličky. Projekt byl realizován za podpory...

V posledním únorovém týdnu byla v pražském Radisson SAS - Alcron Hotelu při výroční konferenci České asociace kompetitivních komunikací představena pod názvem PROTIKLADY ČASU fotografická výstava spolupracovníka naší redakce

Mgr. Svatopluka K. Jedličky.

Projekt byl realizován za podpory Ministerstva průmyslu a obchodu ČR v rámci Programu DESIGN 2001- 4, jehož gestorem je Design centrum České republiky. Mediálním partnerem výstavy je časopis Moderní obec.

Protiklady i symbióza

Soubor fotografií Protiklady času vznikal v průběhu několika měsíců loňského roku. Některé fotografie byly pořízeny jako volná tvorba na dané téma při sběru materiálů pro publicistické články a náměty na televizní pořady, jiné byly inspirovány snímky pořízenými pro webovou prezentaci brněnské telekomunikační společnosti SELF servis, další pak vznikly i při cestách za redakčními články pro měsíčník Moderní obec.

Výsledná kolekce převádí ve stylizované podobě hardwarové produkty telekomunikačních služeb z jejich virtuálního světa do viditelné podoby. V emotivně podbarvené formě si všímá průniku informačních a komunikačních technologií do stávající architektury sídelních celků a do našeho současného životního prostředí. Dokumentuje období dynamického přechodu od analogového k digitálnímu přenosu dat. Zcela přirozeně se tu zvýrazňují nejen protiklady, ale i symbióza ve vztahu klasických staveb a nejnovějších telekomunikačních technologií.

"Protiklady času" se obrážejí i v technologii zpracování tématu. Jako výchozí snímky posloužily klasické fotografie pořízené na kinofilm za použití objektivů různých ohniskových vzdáleností a různých expozičních časů, upravované pouze takovými postupy, které zná klasická fotografie (výřez, barevné vyrovnání apod.). I kompozice snímků vychází z vyjadřovacích prostředků klasických fotografií architektury. Pro samotnou prezentaci snímků, jak v podobě výstavy, tak elektronických aplikací, však již byla využita digitální technologie se všemi svými přednostmi.

Nenápadní smajlíci

Na výstavní panely, mezi jednotlivé fotografie, se vloudily i malí, nenápadní smajlíci, nebo chcete-li emotikony. Rodí se už přes dvacet let v textových zprávách mobilních telefonů nebo v e-mailech a mají v elektronické komunikaci svébytné postavení. Jsou výstižným důkazem toho, jak člověk, byť třeba jen podvědomě, bojuje s chladnými informačními technologiemi o zachování lidského rozměru v dialogu dvou živých bytostí. Omezován ve vyjadřovacích prostředcích, s minimálním rozsahem několika znaků, vytváří - obdobně jako v pravěku - primitivní obrázkovou řeč, aby vyjádřil emoce, svoje přání, obavy i tužby, aby navázal intimní kontakt se svým protějškem - a opět je úspěšný.

Smajlíci se čtou s hlavou nachýlenou na levé ucho a při troše fantazie je v nich možné rozeznat oči, nos a ústa - tedy obličej, který se všelijak proměňuje. V tomto případě smajlíci tu více, tu méně přiléhavě glosují vystavené fotografie.

Svým zpracováním je soubor blízký především mimopražskému prostředí. Proto se výstava v letošním roce objeví především v jednotlivých krajích. V dubnu se její první zastávkou stane Kulturní středisko Městské části Brno-Vinohrady.

- skj -

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down