Od platnosti zákona o odpadech uplynuly již dva roky. Navzdory tomu se jeho záměry v praxi nenaplnily. Důvody spočívají ve vágních a naprosto nedostatečných dikcích této právní normy. Základním problémem je výběr finančních prostředků od občanů na úhradu nákladů spojených s využitím a likvidací...
Od platnosti zákona o odpadech uplynuly již dva roky. Navzdory tomu se jeho záměry v praxi nenaplnily. Důvody spočívají ve vágních a naprosto nedostatečných dikcích této právní normy.
Základním problémem je výběr finančních prostředků od občanů na úhradu nákladů spojených s využitím a likvidací odpadů. Některé obce s větším či menším úspěchem zavedly kapitační platbu (většinou menší obce), jiné nevzaly zákon na vědomí a peníze od občanů nadále vybírá svozová firma. Některá města dokonce zahrnula náklady spojené s likvidací odpadů do svých rozpočtů.
Mandátní smlouvy
Největší problém s výběrem ceny za likvidaci komunálního odpadu mají velká města. Aby zajistila finanční prostředky, snaží se uzavírat většinou mandátní smlouvy s bytovými družstvy a realitními kancelářemi spravujícími bytový fond. Ze zkušenosti Ústí nad Labem můžeme potvrdit, že tyto smlouvy vznikaly obtížně a někteří správci či vlastníci bytového fondu se snažili co nejvíce navýšit cenu za výběr peněz od svých nájemníků.
Tyto problémy měla pomoci řešit "malá novela zákona č. 125/1997 Sb.", bude-li však někdy podepsána.
Povinnost třídění
Podobná situace je v plnění dalšího ustanovení zákona o odpadech, které ukládá původcům, tedy i obcím, třídit komunální odpad. Obce buď neseparují vůbec, nebo separaci předstírají. Bohužel do největších ekonomických problémů se dostávají obce, které se snaží co nejvíce plnit ustanovení zákona. Dochází tak k paradoxní situaci, kdy ten, kdo se snaží chránit životní prostředí, je finančně trestán.
Řešení spočívá v těchto bodech:
- není zajištěn pravidelný odbyt vytříděných surovin, není dopracována surovinová politika státu;
- ceny druhotných surovin a výrobků z recyklátů jsou neúměrně zatěžovány spotřební daní;
- rozkolísané ceny výkupu druhotných surovin nedovolují zpracovat reálně ekonomickou rozvahu;
- dosud není naplněna zásada, že každý, kdo se podílí na produkci obalů, za jejich vytřídění a dopravu ke zpracování, případně zneškodnění platí;
- ceny druhotných surovin jsou snižovány sítí překupníků.
Rovné postavení
Proto navrhujeme vytvoření Asociace původců a zpracovatelů odpadu, jejíž složení by zaručovalo rovné postavení všech zájmových stran: obcí - původců odpadů; firem pověřených separací; zpracovatelů druhotných surovin; obcí - využivatelů výrobků z recyklátů.
Obec sama by měla být sama využivatelem výrobků z recyklovaných materiálů a podporovat jejich využívání účinnou propagací.
Doporučujeme Eco-emballages
Doporučujeme vycházet z francouzského systému ECO-EMBALLAGES, kde je úhrada nákladů rozdělena mezi původce a plniče obalů zhruba takto:
Hrazeno obcí:
- zainvestování sběrných míst;
- doprava na přetřídění.
Hrazeno plniči obalů:
- náklady na přetřídění a úpravy;
- skladování surovin;
- doprava ke zpracovateli včetně poplatku za zpracování;
- likvidace.
Náklady na výše uvedené činnosti se liší podle jednotlivých komodit tříděného odpadu. Rovněž náklady spojené se získáním druhotných surovin budou v jednotlivých obcích odlišné. To je dané například:
- velikostí obce a počtem sběrných stanovišť,
- technologickým zařízením třídicích linek,
- délkou přepravy ke zpracovatelům,
- četností druhů vytřiďovaných surovin a podobně.
Ústecký příklad
Pro znázornění uvádím poměr nákladů v podmínkách TSM, s. r. o., Ústí nad Labem. Ze všech vytřiďovaných druhotných surovin jsou bez problémové kovy, kde není třeba žádný příspěvek. Další bezproblémovou surovinou je skleněný střep, kde na pokrytí nákladů postačí přibližně 25% podíl příspěvku města. Nejproblémovější jsou komodity papír a plasty.
Papír je vytřiďován do čtyř frakcí - kartonáž, novinový papír, časopisy a směsný papír. Plasty jsou vytřiďovány na PET čirý, PET modrý, PET zelený a směsné plasty.
Z uvedeného jednoznačně vyplývá, že při hodnocení nákladů na separaci a třídění komunálního odpadu je potřeba pohlížet na každou komoditu odděleně, protože náklady na její získání jsou velmi odlišné.
Dohoda obcí
Toto je jeden z důvodů, proč ve Francii vznikl systém ECO-EMBALLAGES takzvaně ze zdola, tj. dohodou obcí, které v něm mají nezastupitelnou roli v oblasti stanovení pravidel a kontroly. Domníváme se, že i v našich podmínkách je účast obcí nezbytná.
Naše nabídka městům a obcím k účasti v Asociaci původců a zpracovatelů odpadu si klade za cíl řešení výše popsaných problémů. Pokud se obce aktivně nezapojí do řešení vznikajících problémů, může se stát, že jim budou ukládány další a další povinnosti a ony budou stále hlouběji sahat do obecních rozpočtů.
KAREL ŽDYCH,
jednatel
Technických služeb města
Ústí nad Labem, s. r. o.