01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Vzdělávání úředníků stojí stále více peněz

Od úředníka obce každý občan oprávněně očekává rychlé, správné a profesionální jednání a rozhodování. Do popředí vystupuje zejména nezbytnost celoživotního učení.

V orgánech veřejné správy hlavního města Prahy pracuje na sedm tisíc úředníků, tj. zhruba 2057 na Magistrátu hl. města Prahy a zbývající v rámci jednotlivých správních úřadů a úřadů městských částí. I když jde o zcela výjimečné uspořádání, problematika celoživotního učení má mnoho společných bodů s tím, jak ji řeší v jiných městech a obcích.

Stesky obcí

Často se třeba ukazuje, jak jsou personální odbory poddimenzovány, či naopak. Přitom se zapomíná, že kromě jiného mají zajišťovat vzdělávání zaměstnanců. Stanovit, jaký by měl být jejich počet k celkovému stavu zaměstnanců, zatím nelze. Jen pro ilustraci uveďme, že na pražském magistrátu působí v daném odboru přímo oddělení vzdělávání o sedmi zaměstnancích.

Opakují se rovněž stesky na to, že vzdělávání zaměstnanců obcí je až příliš finančně náročné. Jsou o to hlasitější, že se hradí z rozpočtu obcí. Ke všemu příslušná částka nepřetržitě narůstá, a to je nesporně problém, nad nímž by se odpovědné řídící orgány měly zamyslet. Například v Praze bylo před třemi lety z rozpočtu magistrátu vyčleněno na vzdělávání 5 192 tis. Kč, na rok 2001 - 7 134 tis. Kč, na rok 2002 - 14 mil. Kč a na letošní rok již 21 722 tis. Kč.

Obdobně jako jinde jsou uvolněné finanční prostředky určeny pro využití v několika oblastech vzdělávání (na vstupní vzdělávání, na zkoušky zvláštní odborné způsobilost, na vzdělávání vedoucích zaměstnanců, na rozvoj psychosociálních dovedností, na počítačovou gramotnost, na jazykové vzdělávání a další). Osvědčilo se, že se všichni nově přijatí zaměstnanci magistrátu i městských částí účastní týdenního prezenčního kursu vzdělávání, který byl akreditován Ministerstvem vnitra.

Pražský magistrát má též vlastní Centrum vzdělávání, jehož technické vybavení je na velmi dobré úrovni. Může se opírat o lektory - odborníky, kteří zpravidla vycházejí z místního univerzitního prostředí, z ústředních orgánů státní správy apod. Tím vzniká zcela jiná situace než v obcích, často i velkých, ale ležících mimo vysokoškolská a správní centra. Přesto i ty mohou spolupracovat se specializovanými vzdělávacími společnostmi, kterých je v současnosti již více než 650, přičemž nabízejí na 3600 vzdělávacích akcí. Bohužel se však koncentrují v moravské a slezské oblasti, zatímco například v krajích Královéhradeckém a Pardubickém jich je velmi málo.

Další problémy

Oproti většině jiných obcí nepřinesla Magistrátu hl. města Prahy větší těžkosti nová organizace přípravy a zejména vlastních zkoušek zvláštní odborné způsobilosti. Naproti tomu v další oblasti, a to v povinném vzdělávání vedoucích zaměstnanců, jak vyplývá ze zákona č. 312/2002 Sb., se objevuje jeden závažný problém. Mgr. Eva Ferrarová z odboru vzdělávání Magistrátu hl. města Prahy, která za něj spoluodpovídá, dává ke zvážení, zda by nemohlo být nepovinné pro ty vedoucí zaměstnance, kteří složili zkoušky zvláštní odborné způsobilosti ve svém oboru. Dalším problémem celoživotního vzdělávání je mnohdy jeho nedostatečná motivace pro zaměstnance. I v Praze třeba platí, že znalost cizího jazyka není zapsána v popisu pracovní činnosti zaměstnance, nelze ji tudíž po něm vyžadovat. Studují ho tedy pouze skuteční zájemci, zatímco někteří další účastníci i magistrátem zaplaceného kursu mají četné absence. Proto se přistoupilo podle zkušeností z krajů k tomu, že magistrát uhradí zaměstnanci celý kurs a v případě neomluvených účastí mu bude strhávat určitou částku přímo z platu. U počítačových certifikovaných kursů ECDL se zase přikročilo k tomu, že je zaměstnancům hrazen přípravný kurs, zatímco zkoušky si již platí sami.

Nároky na personální práci zvyšuje i povinnost zpracovat pro každého úředníka individuální plán vzdělávání. Mgr. Eva Ferrarová zdůrazňuje, že se rozhodli pro tyto účely využít zaváděný systém hodnocení zaměstnanců, ze kterého vyplynou konkrétní potřeby vzdělávání pro každého jednotlivce. Je to totiž jeden z prostředků k tomu, aby se všeobecně zvyšovala kvalita veřejné správy nejen v Praze, ale i v dalších obcích.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down