01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Vzorový jednací řád zastupitelstva obce a výborů zastupitelstva obce

Mgr. Pavla Samková JUDr. Miroslav Býma, Ph.D. Ostrava V článku, který byl uveřejněn na pokračování v Moderní obci v číslech 5-7/2008, jsme se zaměřili na jednací řády orgánů obce. Přiblížili jsme zákonnou úpravu (povinnost vydání jednacího řádu zastupitelstva obce stanoví § 96 zákona o obcích,...

Mgr. Pavla Samková
JUDr. Miroslav Býma, Ph.D.
Ostrava

V článku, který byl uveřejněn na pokračování v Moderní obci v číslech 5-7/2008, jsme se zaměřili na jednací řády orgánů obce. Přiblížili jsme zákonnou úpravu (povinnost vydání jednacího řádu zastupitelstva obce stanoví § 96 zákona o obcích, jednacího řádu rady obce § 101 odst. 4 zákona o obcích), zdůraznili formu jednacího řádu (jedná se o procesní normu, kterou příslušný orgán obce vydává svým usnesením, nelze jej však vydat formou právního předpisu obce - obecně závaznou vyhláškou), uvedli jsme řadu praktických postřehů týkajících se jednání orgánů obce a nastínili, co všechno by měly jednací řády obsahovat (co konkrétně mají jednací řády obsahovat totiž žádný předpis nestanoví) a základní zásady pro jejich zpracování.

V návaznosti na tento článek jsme zpracovali "vzorový" jednací řád zastupitelstva obce a výborů zastupitelstva obce. Jednací řád je zpracován na podmínky obce, ve které funguje rada obce a tajemník obecního úřadu; je třeba jej proto přizpůsobit konkrétním podmínkám jednotlivé obce. U jednotlivých ustanovení jednacího řádu jsou doplněny odkazy na zákonnou úpravu. Jednací řád doplňuje poměrně rozsáhlý komentář formou poznámek.

Obsah

 

ČÁST PRVNÍ: JEDNACÍ ŘÁD ZASTUPITELSTVA OBCE

Zastupitelstvo obce (dále jen zastupitelstvo) vydává podle § 96 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o obcích), tento svůj jednací řád1):

ČLÁNEK 1

Úvodní ustanovení

Jednací řád zastupitelstva upravuje přípravu, svolání, průběh a pravidla jednání, usnášení a kontrolu plnění usnesení zastupitelstva, jakož i další věci, související s jeho zasedáním.

ČLÁNEK 2

Pravomoci zastupitelstva

(1) Zastupitelstvo rozhoduje zásadně v samostatné působnosti, a to ve věcech, které mu jsou vyhrazeny zákonem o obcích, příp. dalšími zákony.2)

(2) Zastupitelstvo si může vyhradit další pravomoci v samostatné působnosti mimo pravomoci vyhrazené jinému orgánu obce.

ČLÁNEK 3

Svolání zastupitelstva

(1) Zastupitelstvo se schází podle potřeby, nejméně však jedenkrát za tři měsíce (§ 92 odst. 1 zákona o obcích). Zasedání zastupitelstva se konají v termínech podle plánu a svolává je starosta nejpozději do 7 dnů přede dnem zasedání.3)

(2) Zasedání zastupitelstva jsou veřejná4)(§ 93 odst. 2 zákona o obcích). Starosta jmenovitě zve na zasedání zastupitelstva členy zastupitelstva a další osoby uvedené v příloze jednacího řádu.

(3) Obecní úřad zveřejní informaci o místě, době a navrženém programu5) připravovaného zasedání zastupitelstva vždy nejméně 7 dnů předem na úřední desce obce6) a dále např. v místním tisku apod. (§ 93 odst. 1 zákona o obcích).

(4) Požádá-li o to alespoň jedna třetina členů zastupitelstva, hejtman kraje nebo v zákonem stanoveném případě ředitel krajského úřadu, je starosta povinen svolat zasedání zastupitelstva tak, aby se uskutečnilo nejpozději do 21 dnů ode dne, kdy byla žádost doručena obecnímu úřadu (§ 92 odst. 1 zákona o obcích a § 55 odst. 4 zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů7)).

(5) Starosta svolá zasedání zastupitelstva také na základě předchozího usnesení zastupitelstva nebo rady obce (dále jen rada) k projednání naléhavých záležitostí. Dále může svolat zasedání ke slavnostním příležitostem.

ČLÁNEK 4

Příprava zasedání zastupitelstva

(1) Přípravu zasedání zastupitelstva organizuje starosta (svolavatel) podle programu navrženého radou.8)

(2) Návrhy a podklady pro zasedání zastupitelstva připravuje rada (§ 102 odst. 1 zákona o obcích). Rada zejména:

a) stanoví dobu a místo zasedání,

b) navrhne program zasedání zastupitelstva,

c) stanoví odpovědnost za zpracování a předložení odborných podkladů pro zasedání zastupitelstva.

(3) Návrhy, zprávy, rozbory a jiné materiály určené pro zasedání zastupitelstva, s výjimkou návrhů předložených výbory, se předkládají radě k projednání.9)

(4) Pro zařazení svých stanovisek, návrhů a jiných materiálů na program zasedání zastupitelstva předkládají výbory zastupitelstva (dále jen výbory) radě pouze název materiálu, jméno jeho předkladatele a usnesení, kterým výbor o předložení materiálu rozhodl. Rada zařadí materiály výboru do návrhu programu připravovaného zasedání zastupitelstva bez projednání.10)

(5) Materiály určené pro jednání zastupitelstva se předkládají písemně, nebo ústně.11) Všechny materiály, které rada zařadila do návrhu programu zasedání zastupitelstva včetně materiálů výborů, a které mají být zpracovány v písemné podobě, se předkládají prostřednictvím obecního úřadu tak, aby mohly být doručeny členům zastupitelstva nejpozději 7 dnů přede dnem zasedání zastupitelstva.12)

(6) Ve výjimečných a odůvodněných případech mohou být materiály předloženy členům zastupitelstva v kratším termínu, popř. v den zasedání zastupitelstva. V tomto případě podá odůvodnění členům zastupitelstva rada, u materiálů předkládaných výbory předseda výboru, a v průběhu zasedání bude poskytnut dostatečný čas k jejich prostudování.

(7) Písemně zpracované materiály se členům zastupitelstva doručí buď osobně, nebo prostřednictvím příslušného držitele poštovní licence.13)

ČLÁNEK 5

Účast členů zastupitelstva na zasedání

(1) Členové zastupitelstva jsou povinni zúčastňovat se zasedání zastupitelstva (§ 83 odst. 1 zákona o obcích), jinak jsou povinni se, zpravidla písemně, omluvit starostovi s uvedením důvodu.

(2) Účast na zasedání stvrzují členové zastupitelstva podpisem do listiny přítomných.

ČLÁNEK 6

Program zasedání zastupitelstva

(1) Právo předkládat návrhy zastupitelstvu k projednání mají jeho členové, rada, výbory (§ 94 odst. 1 zákona o obcích), popř. další osoby, které o to zastupitelstvo požádá, popř. výjimečně určí rada při přípravě programu zastupitelstva.14)

(2) Program zasedání zastupitelstva navrhuje rada.15)

(3) Předkladatel materiálu může materiál stáhnout z návrhu programu zasedání zastupitelstva, a to až do okamžiku schválení programu. Po schválení programu tak může učinit jedině se souhlasem zastupitelstva.

(4) Návrh programu zasedání je zastupitelstvu předkládán ke schválení v úvodu zasedání zastupitelstva. Členové zastupitelstva mohou navrhnout změny navrženého programu (doplnění nebo vypuštění bodů, změny pořadí projednávání bodů). O programu zasedání rozhoduje zastupitelstvo hlasováním16) a na zasedání zastupitelstva může být jednáno jenom o věcech, které byly schváleny v programu.

(5) Po schválení programu zasedání může člen zastupitelstva navrhnout zařazení nového bodu programu pouze v případě, že předcházející bod byl ukončen hlasováním o usnesení. O zařazení nového bodu v průběhu zasedání rozhodne zastupitelstvo (§ 94 odst. 2 zákona o obcích).

ČLÁNEK 7

Průběh zasedání zastupitelstva

Zahájení zasedání

(1) Zasedání zastupitelstva řídí starosta nebo v jeho nepřítomnosti jeden z místostarostů (předsedající) (§ 103 odst. 5 zákona o obcích).17)

(2) Zasedání zastupitelstva zahajuje starosta (předsedající). Není-li při zahájení zasedání přítomna nadpoloviční většina všech členů zastupitelstva, ukončí starosta (předsedající) zasedání a svolá náhradní zasedání zastupitelstva k témuž programu, a to do 15 dnů od jeho konání (§ 92 odst. 3 zákona o obcích).18)

(3) Starosta (předsedající) řídí hlasování, zjišťuje a vyhlašuje jeho výsledek, vyhlašuje přestávku, ukončuje zasedání a dbá na to, aby zasedání mělo pracovní charakter a věcný průběh.

(4) V zahajovací části zasedání zastupitelstva starosta (předsedající) konstatuje přítomnost nadpoloviční většiny členů a navrhne schválení programu zasedání včetně určení, které materiály budou předloženy s úvodním slovem předkladatele. Přednese zprávu o činnosti orgánů obce.19) Předloží návrh na volbu návrhové komise20) a určení dvou členů zastupitelstva za ověřovatele zápisu z tohoto zasedání.21) Oznámí, kdo bude zápis pořizovat.

(5) Návrhová komise sleduje průběh zasedání zastupitelstva a přijímá návrhy na změnu nebo úpravy přijatých usnesení a návrhy nových usnesení. Na závěr zasedání předseda návrhové komise přednese zprávu návrhové komise, ve které zrekapituluje průběh zasedání zastupitelstva a přijatá usnesení.

(6) Starosta (předsedající) vyzve ověřovatele zápisu z předchozího zasedání zastupitelstva k podání zprávy o ověření zápisu. O námitkách člena zastupitelstva proti zápisu rozhodne zastupitelstvo hlasováním na svém nejbližším zasedání (§ 95 odst. 2 zákona o obcích).

(7) Starosta předkládá zastupitelstvu k rozhodnutí usnesení rady v otázkách samostatné působnosti, jehož výkon byl starostou pozastaven pro nesprávnost. Je povinen předkládaný návrh zdůvodnit. Zastupitelstvo rozhodne o pozastaveném usnesení rady hlasováním (§ 84 odst. 5, § 105 zákona o obcích). 22)

(8) Pokud jsou k projednávané problematice předložena samostatná stanoviska výboru, udělí starosta (předsedající) zástupci výboru slovo ještě před zahájením rozpravy.

Rozprava

(9) Do rozpravy se přihlašují členové zastupitelstva a ostatní účastníci zasedání zvednutím ruky nebo písemně u starosty (předsedajícího). Ke slovu je možno se přihlásit jen do té doby, pokud starosta (předsedající) neudělí závěrečné slovo nebo pokud nebyl hlasováním členů zastupitelstva stanoven konec rozpravy. Vystoupení v rozpravě nemůže být delší než xx minut. Vystupující může požádat o prodloužení doby trvání vystoupení. O tomto návrhu se hlasuje bezodkladně.

(10) Starosta (předsedající) udělí slovo všem přihlášeným členům zastupitelstva a tajemníkovi obecního úřadu23) v pořadí, v jakém se přihlásili. K podání vysvětlení nebo upřesnění předkládaného materiálu nebo projednávané problematiky, popř. zodpovězení dotazu, podnětu či připomínky, udělí starosta (předsedající) také slovo zaměstnanci obce, zástupci výboru a komise rady, popř. zástupci právnické osoby, kterou obec založila nebo zřídila.

(11) Po vystoupení přihlášených dle odst. 10 udělí starosta (předsedající) slovo přihlášeným občanům obce, kteří dosáhli věku 18 let, a fyzickým osobám, které dosáhly věku 18 let a vlastní na území obce nemovitost (dále jen občan obce), aby mohli na zasedání zastupitelstva vyjádřit své stanovisko k projednávané věci nebo se vyjádřit k návrhu rozpočtu obce a k závěrečnému účtu obce za uplynulý rok (§ 16 zákona o obcích). Jejich vystoupení je časově omezeno xx minutami - po této době jim starosta (předsedající) odejme slovo.

(12) Zúčastní-li se zasedání zastupitelstva člen vlády nebo jím pověřený zástupce, senátor, poslanec, nebo zástupce orgánů kraje, a požádá-li o slovo, musí mu být vždy uděleno (§ 93 odst. 3 zákona o obcích).

(13) Ostatním účastníkům zasedání může být uděleno slovo podle možností a se souhlasem zastupitelstva.

(14) Bez ohledu na pořadí přihlášení do rozpravy musí být uděleno slovo také tomu členovi zastupitelstva, který namítá nedodržení jednacího řádu nebo právních předpisů.

(15) V rozpravě smí vystoupit jen ten, komu starosta (předsedající) udělil slovo.

(16) Zastupitelstvo může v průběhu zasedání hlasováním bez rozpravy body programu přesunout nebo sloučit rozpravu ke dvěma nebo i více bodům programu.

(17) Zastupitelstvo se může usnést na omezení rozpravy k projednávanému bodu, to je omezení počtu vystoupení, přičemž omezení nemůže být menší než dvě k téže věci.

(18) Návrh na ukončení rozpravy může podat kterýkoli člen zastupitelstva; o jeho návrhu se hlasuje bez rozpravy.

Přestávka v jednání

(19) Nejpozději po xx hodinách souvislého jednání zastupitelstva starosta (předsedající) vyhlásí přestávku trvající alespoň xx minut.

ČLÁNEK 8

Příprava usnesení zastupitelstva

(1) Návrh usnesení předkládaný zastupitelstvu ke schválení vychází ze zprávy, rozborů, projednávaných návrhů a z rozpravy členů zastupitelstva. Návrhy usnesení připravují předkladatelé v časové a věcné souvislosti s přípravou zpráv, ekonomických rozborů a jiných materiálů.

(2) Závěry, opatření a způsob kontroly musí být v návrhu usnesení formulovány stručně, adresně, s termíny a odpovědností za splnění ukládaných úkolů.

ČLÁNEK 9

Usnesení zastupitelstva, hlasování

(1) Usnesení musí obsahově odpovídat výsledkům jednání.

(2) Usnesení se přijímá zpravidla na závěr každého bodu jednání.

(3) Usnesením zastupitelstva se ukládají úkoly v samostatné působnosti obce, stanoví-li tak zákon, starostovi a jiným členům zastupitelstva, radě, výborům, obecnímu úřadu, popř. zástupci právnické osoby, kterou obec založila nebo zřídila.

(4) Zastupitelstvo je schopno se usnášet, je-li přítomna nadpoloviční většina všech jeho členů.

(5) Vyžaduje-li povaha usnesení, aby zastupitelstvo hlasovalo o jednotlivých bodech navrženého usnesení, stanoví jejich pořadí pro postupné hlasování starosta (předsedající).

(6) Byly-li uplatněny pozměňující návrhy, dá starosta (předsedající) hlasovat nejprve o těchto změnách a poté o ostatních částech návrhu. Pozměňující návrhy musí být předány předsedajícímu vždy písemně. Pozměňujícím návrhem se pro tyto účely rozumí: částečně pozměňující návrh, doplňující návrh nebo protinávrh.

(7) O pozměňujících návrzích se hlasuje v opačném pořadí, než byly předkládány. Je-li pozměňující návrh přijat, o zbylých návrzích se již nehlasuje.

(8) V případě, že je předložen návrh usnesení v několika variantách, hlasuje zastupitelstvo nejprve o variantě doporučené předkladatelem. Schválením jedné varianty se považují ostatní varianty za nepřijaté.

(9) V případě, že se při zasedání zastupitelstva projeví nové okolnosti a podmínky, které vyžadují podstatně přepracovat předloženou zprávu a návrh usnesení, může zastupitelstvo rozhodnout, že o věci bude jednat na svém příštím zasedání.

(10) Hlasování se provádí veřejně nebo tajně, o způsobu hlasování rozhoduje zastupitelstvo. Veřejné hlasování se provádí zdvižením ruky pro návrh nebo proti návrhu nebo se lze hlasování zdržet. Tajně se hlasuje nebo volí hlasovacími lístky.24)

(11) Před zahájením hlasování starosta (předsedající) oznámí, o čem se bude hlasovat, a má-li být hlasováním přijato usnesení, oznámí číslo usnesení, o kterém se bude hlasovat.

(12) Každý člen zastupitelstva hlasuje osobně, zastoupení při hlasování není přípustné.

(13) Každý člen zastupitelstva může vznést při hlasování nebo bezprostředně po něm námitku proti průběhu nebo výsledku hlasování. O takové námitce rozhodne zastupitelstvo bez rozpravy. Vyhoví-li zastupitelstvo námitce, musí se hlasování opakovat.

(14) Usnesení je přijato, hlasuje-li pro návrh nadpoloviční většina všech členů zastupitelstva (§ 87 zákona o obcích). 25)

(15) Seznam materiálů, které zastupitelstvo projednalo, ale hlasováním nebylo přijato žádné usnesení, se uvede na závěr přijatých usnesení zastupitelstva s textem: "Materiály projednané zastupitelstvem bez přijatého usnesení".26)

ČLÁNEK 10

Dotazy, připomínky a podněty členů zastupitelstva

(1) Členové zastupitelstva mají právo vznášet dotazy, připomínky a podněty na radu, její jednotlivé členy, na předsedy výborů, na statutární orgány právnických osob, jejichž zakladatelem je obec, a na vedoucí příspěvkových organizací a organizačních složek, které obec založila nebo zřídila a požadovat od zaměstnanců obce zařazených do obecního úřadu, jakož i od zaměstnanců právnických osob, které obec založila nebo zřídila, informace ve věcech, které souvisejí s výkonem jejich funkce (§ 82 zákona o obcích).

(2) Na dotazy a připomínky odpovídá dotazovaný bezodkladně; připomínky, jejichž obsah vyžaduje prošetření nebo provedení jiného opatření, zodpoví písemně, nejdéle do 30 dnů.

(3) Dotazy, připomínky a podněty vznesené na zasedání zastupitelstva se zaznamenávají v zápise a je o nich a jejich vyřízení vedena evidence na obecním úřadu.

ČLÁNEK 11

Péče o nerušený průběh zasedání zastupitelstva27)

(1) Nikdo nesmí rušit průběh zasedání zastupitelstva. Starosta (předsedající) rušitele jednání upozorní, aby od svého jednání upustil.

(2) Překročí-li řečník stanovený časový limit (čl. 7 odst. 9 a 11), může mu starosta (předsedající) odejmout slovo.

ČLÁNEK 12

Ukončení zasedání zastupitelstva

(1) Starosta (předsedající) prohlásí zasedání za ukončené, byl-li pořad jednání vyčerpán a nikdo se již nehlásí o slovo.

(2) Pokud nedojde ke schválení programu zasedání, zastupitelstvo projedná pouze body, jejichž projednání ukládá zákon (námitky proti zápisu, neslučitelnost funkcí u člena zastupitelstva aj.) a starosta (předsedající) prohlásí zasedání zastupitelstva za ukončené.28)

(3) Starosta (předsedající) prohlásí zasedání za ukončené, klesl-li počet členů zastupitelstva na probíhajícím zasedání pod nadpoloviční většinu všech členů zastupitelstva. V tomto případě zasedání svolá znovu do 15 dnů ke zbývajícímu programu (§ 92 odst. 3 zákona o obcích).

ČLÁNEK 13

Vydávání obecně závazných vyhlášek obce 29)

(1) Obecně závazné vyhlášky obce (dále jen vyhlášky) vydává obec v samostatné působnosti, jejich vydávání je vyhrazeno zastupitelstvu obce. Zastupitelstvo nemůže vydávání vyhlášek svěřit jinému orgánu obce (§ 84 odst. 2 písm. h) zákona o obcích).

(2) Obec se při vydávání vyhlášek řídí zákonem.

(3) Vyhlášky vydává zastupitelstvo vždy usnesením.

(4) Vyhlášky podepisuje starosta spolu s místostarostou (§ 104 odst. 2 zákona o obcích).

(5) Podmínkou platnosti vyhlášek je jejich vyhlášení. Vyhlášení se provede tak, že se schválená vyhláška vyvěsí na úřední desce obce po dobu 15 dnů (§ 12 zákona o obcích).

(6) Vyhlášky musí být každému přístupny na obecním úřadu (§ 12 zákona o obcích).

(7) Vyhlášku lze změnit nebo zrušit opět jen vyhláškou.

ČLÁNEK 14

Pracovní komise

Zastupitelstvo může pro přípravu odborných stanovisek a expertiz zřídit pracovní komise složené z členů zastupitelstva a odborníků - nečlenů zastupitelstva. Činnost pracovní komise končí splněním úkolu, pro který byla zřízena.

ČLÁNEK 15

Organizačně technické záležitosti

(1) Pro zpracování a předkládání materiálů platí "Pravidla pro zpracování a předkládání materiálů pro schůzi rady obce a zasedání zastupitelstva obce", vydaná na základě usnesení zastupitelstva číslo x/xxx ze dne x. x. 200x.30)

(2) O průběhu zasedání zastupitelstva se pořizuje zápis, za jehož vyhotovení odpovídá obecní úřad.31)

(3) Zápis dosvědčuje průběh zasedání a obsah přijatých usnesení. Jeho součástí je vlastnoručně podepsaná listina přítomných.32)

(4) V zápisu se uvádí 33):

a) den a místo zasedání,

b) hodina zahájení a ukončení,

c) jména určených ověřovatelů zápisu,

d) počet přítomných členů zastupitelstva,

e) jména omluvených i neomluvených členů zastupitelstva,

f) schválený pořad jednání,

g) průběh rozpravy se jmény řečníků,

h) průběh a výsledek hlasování,

i) učiněná oznámení o střetu zájmů (osobním zájmu) podle čl. 17 odst. 2 tohoto jednacího řádu,

j) další skutečnosti, které by se podle rozhodnutí členů zastupitelstva měly stát součástí zápisu,

k) přijatá usnesení,

l) jméno zapisovatelky,

m) datum pořízení zápisu.

(5) Zápis se vyhotovuje do 10 dnů po skončení zasedání zastupitelstva a podepisují jej starosta nebo místostarosta a určení ověřovatelé. Zápis je uložen k nahlédnutí na obecním úřadu34)(§ 95 zákona o obcích).

(6) Obecní úřad vydává usnesení přijatá na zasedání zastupitelstva v samostatném výtisku. Tento výtisk podepisuje starosta (předsedající).35)

(7) Obecní úřad vede evidenci usnesení jednotlivých zasedání a soustřeďuje zprávy o jejich plnění.

(8) Obecní úřad vydává na základě žádosti výpisy z usnesení zastupitelstva.

ČLÁNEK 16

Zabezpečení a kontrola usnesení zastupitelstva

(1) Rada projedná na nejbližší schůzi organizační opatření k zabezpečení plnění usnesení zastupitelstva. Návrh radě předkládá starosta (§ 102 odst. 1 zákona o obcích).

(2) Souhrnnou kontrolu plnění usnesení provádí rada a informuje na následujícím zasedání zastupitelstvo.

ČLÁNEK 17

Další povinnosti členů zastupitelstva

(1) Člen zastupitelstva, u něhož skutečnosti nasvědčují, že by jeho podíl na projednávání a rozhodování určité záležitosti v orgánech obce mohl znamenat výhodu nebo škodu pro něj samotného nebo osobu blízkou, pro fyzickou nebo právnickou osobu, kterou zastupuje na základě zákona nebo plné moci (střet zájmů), je povinen sdělit tuto skutečnost před zahájením jednání orgánu obce, který má danou záležitost projednávat. O tom, zda existuje důvod pro vyloučení z projednávání a rozhodování této záležitosti, rozhoduje tento orgán obce (§ 83 odst. 2 zákona o obcích). 36)

(2) Člen zastupitelstva, který je veřejným funkcionářem ve smyslu zákona o střetu zájmů, je povinen při jednání zastupitelstva oznámit svůj poměr k projednávané věci, jestliže se zřetelem k výsledku projednání věci by mu mohla vzniknout osobní výhoda nebo újma anebo má-li na věci jiný osobní zájem; to neplatí, jde-li jinak o prospěch nebo zájem obecně zřejmý. Oznámení se podává ústně v průběhu jednání, nejpozději však před tím, než orgán přistoupí k hlasování; oznámení je vždy součástí zápisu z jednání (§ 8 zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění zákona č. 216/2008 Sb). 37)

(3) Člen zastupitelstva nebo jeho náhradník, který byl v souladu s ustanovením § 84 odst. 2 písm. f) zákona o obcích delegován jako zástupce obce na valnou hromadu obchodní společnosti, v níž má obec majetkovou účast:

a) předloží radě prostřednictvím obecního úřadu před konáním valné hromady program valné hromady,

b) je oprávněn jednat na valné hromadě za obec v rámci zmocnění uděleného mu radou,

c) podá bez zbytečného odkladu radě prostřednictvím obecního úřadu písemnou informaci o průběhu jednání valné hromady a přijatých rozhodnutích a předá radě zápis, popř. kopii zápisu z valné hromady.

ČLÁNEK 18

Další ustanovení

(1) Obecní úřad je oprávněn vést seznam členů zastupitelstva s uvedením jejich akademického titulu, jména, příjmení, adresy a telefonního čísla do zaměstnání, příp. do místa bydliště; seznam slouží pouze pro potřebu členů zastupitelstva a vnitřní potřebu obecního úřadu.

(2) Obecní úřad je oprávněn na vyžádání jiných osob sdělovat tyto údaje o členech zastupitelstva38):

a) jméno, příjmení,

b) věk,

c) povolání,

d) obec trvalého pobytu,

e) členství v politické straně.39)

Další informace poskytuje obecní úřad pouze s písemným souhlasem člena zastupitelstva.

(3) Obecní úřad přijímá pro členy zastupitelstva písemnosti a zajišťuje jejich doručení adresátovi.

ČÁST DRUHÁ: JEDNACÍ ŘÁD VÝBORŮ

(zřízených podle § 117 a násl. zákona o obcích)

ČLÁNEK 19

Úvodní ustanovení

Jednací řád výborů upravuje přípravu, obsah jednání, způsob usnášení se a hlasování výborů.

ČLÁNEK 20

Postavení výboru

(1) Zastupitelstvo zřizuje a zrušuje výbory v souladu s ustanovením § 84 odst. 2 písm. l) a § 117 a násl. zákona o obcích.

(2) Výbor je iniciativní a kontrolní orgán zastupitelstva (§ 117 zákona o obcích).

(3) Náplň činnosti finančního výboru a kontrolního výboru stanoví § 119 zákona o obcích, náplň činnosti osadního výboru stanoví § 121 zákona o obcích. Ostatním výborům stanoví náplň činnosti a úkoly zastupitelstvo (§ 118 zákona o obcích).

(4) Výbory jsou ze své činnosti odpovědny zastupitelstvu (§ 118 odst. 1 zákona o obcích).

(5) Výbor se skládá z předsedy a dalších členů, které volí a odvolává zastupitelstvo. Předsedou výboru je vždy člen zastupitelstva; to neplatí, jde-li o předsedu osadního výboru (§ 117 odst. 4 zákona o obcích).

Členy osadního výboru jsou občané obce, kteří jsou přihlášeni k trvalému pobytu v té části obce, pro kterou je osadní výbor zřízen (§ 120 odst. 2 zákona o obcích).

Členy výboru pro národnostní menšiny jsou zástupci národnostních menšin, pokud je deleguje svaz utvořený podle zvláštního zákona; vždy však příslušníci národnostních menšin musí tvořit nejméně polovinu všech členů výboru40)(§ 117 odst. 3 zákona o obcích).

Výbor si ze svých členů může zvolit místopředsedu (místopředsedy).

(6) Počet členů výboru stanoví zastupitelstvo podle potřeby příslušného odvětví, ve kterém výbor vyvíjí svoji činnost, vždy má však min. 3 členy.41) Počet členů výboru je vždy lichý (§ 118, § 119, § 120 zákona o obcích).

(7) Funkce člena výboru zaniká42):

a) ukončením hlasování ve druhý den voleb, popř. nových voleb do zastupitelstva obce,

b) okamžikem, ve kterém člen výboru oznámí na zasedání zastupitelstva, že ze své funkce odstupuje,

c) písemným oznámením o odstoupení z funkce člena výboru, a to dnem, který člen výboru jako den odstoupení uvedl, jinak dnem, kdy bylo písemné oznámení o odstoupení doručeno orgánům obce nebo předsedovi výboru,

d) dnem následujícím po dni, ve kterém člen výboru oznámil na jednání výboru, že ze své funkce odstupuje; tato skutečnost se uvádí v zápisu z jednání výboru; předseda výboru o této skutečnosti informuje nejbližší zasedání zastupitelstva obce,

e) úmrtím člena výboru,

f) odvoláním.

ČLÁNEK 21

Jednání výboru

(1) Výbor se schází podle potřeby.

(2) Výbor svolává předseda výboru a určuje místo, čas a pořad jednání výboru.

(3) Výbor jedná zpravidla na základě písemných podkladů, které předkládají členové výboru, příp. obecní úřad.

(4) Jednání výboru je neveřejné.

(5) Jednání výboru se zúčastňují jeho členové. Jejich členství je nezastupitelné. Výbor si může přizvat na jednání další odborníky, kteří se jednání výboru zúčastňují s hlasem poradním. O účasti přizvaných osob na jednání výboru rozhodují jeho členové hlasováním.

(6) Nemůže-li se člen výjimečně zúčastnit jednání výboru, oznámí předem předsedovi výboru důvody své nepřítomnosti, příp. své stanovisko k projednávané záležitosti. Toto stanovisko však nenahrazuje hlasování a jiný člen výboru nemůže za nepřítomného člena výboru hlasovat.

(7) Jednání výboru řídí jeho předseda. V jeho nepřítomnosti řídí výbor místopředseda, popř. i jiný člen výboru pověřený předsedou.

(8) O účasti na jednání výboru se pořídí prezenční listina s vlastnoručním podpisem každého účastníka. Prezenční listina tvoří přílohu zápisu z jednání výboru.

(9) O každém jednání se pořizuje zápis, který podepisuje ten, kdo jednání řídil. V zápisu se vždy uvede počet přítomných členů výboru, schválený program, průběh a výsledek hlasování a přijatá usnesení.43)

(10) V případě, že výbor provádí kontrolu, o provedené kontrole výbor pořídí zápis, který obsahuje, co bylo kontrolováno, jaké nedostatky byly zjištěny a návrhy opatření směřující k odstranění nedostatků. Zápis podepisuje člen výboru, který provedl kontrolu, a zaměstnanec, jehož činnosti se kontrola týkala. Výbor následně předloží zápis zastupitelstvu; k zápisu připojí vyjádření orgánu, popřípadě zaměstnanců, jejichž činnosti se kontrola týkala (§ 119 odst. 4, 5 zákona o obcích).

(11) Nejpozději do 10 dnů po skončení jednání výboru musí být zápis a usnesení předány obecnímu úřadu.44)

ČLÁNEK 22

Usnesení výboru a hlasování

(1) Výbor je způsobilý se usnášet, jestliže je přítomna nadpoloviční většina všech jeho členů.

(2) Usnesení výboru je platné, pokud s ním vyslovila svůj souhlas nadpoloviční většina všech členů výboru (§ 118 odst. 3 zákona o obcích).

(3) Usnesení, stanoviska a závěry výboru vyžádané k materiálům zastupitelstva se uvádějí jako příloha materiálu, příp. jsou předsedou výboru sdělena na zasedání zastupitelstva.

ČLÁNEK 23

Jiná ustanovení

(1) Výbory předkládají nejméně 1x za rok zastupitelstvu zprávu o své činnosti, a to zpravidla písemně.

(2) V zájmu úspěšného plnění společných úkolů výbory vzájemně spolupracují, popř. koordinují svou činnost ve věcech společných pro více odvětví. Vyžaduje-li to zájem věci, mohou výbory jednat společně a podávat zastupitelstvu společné zprávy, návrhy, stanoviska apod.

(3) Písemnosti vyhotovené výbory se označují v záhlaví názvem obce, uvedením zastupitelstva a názvem výboru, který písemnost vyhotovil (§ 111 zákona o obcích).

ČÁST TŘETÍ: ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ

ČLÁNEK 24

Závěrečná ustanovení

(1) Jednací řád zastupitelstva obce a výborů zastupitelstva obce schválilo zastupitelstvo usnesením č. x/x ze dne xx. x. 200x s účinností od xx. x. 200x.

(2) Doplněk č. 1 Jednacího řádu zastupitelstva obce a výborů zastupitelstva obce schválilo zastupitelstvo usnesením č. x/x ze dne xx. x. 200x s účinností od xx. x. 200x.45)

Příloha

(1) Adresáty pozvánek na zasedání zastupitelstva jsou:

a) členové zastupitelstva,

b) tajemník obecního úřadu,

c) vedoucí odborů obecního úřadu,

d) zástupci právnických osob, které obec založila nebo zřídila, o jejichž pozvání rozhodla rada nebo požádal člen zastupitelstva,

e) další osoby, o jejichž pozvání rozhodla rada nebo požádal člen zastupitelstva.

(2) Adresáty materiálů pro zasedání zastupitelstva jsou:

a) členové zastupitelstva,

b) tajemník obecního úřadu,

c) vedoucí odborů obecního úřadu.

(3) Adresáty usnesení zastupitelstva jsou:

a) členové zastupitelstva,

b) tajemník obecního úřadu,

c) vedoucí odborů obecního úřadu,

d) všichni, kteří mají usnesení plnit nebo jsou v usnesení požádáni o součinnost a spolupráci.

Poznámky

1) Jednací řád je procesní norma, je vydáván usnesením zastupitelstva, nejedná se o právní předpis obce.

2) Zvláštními zákony, které stanoví kompetence zastupitelstvu obce, jsou například:

zákon č. 6/2002 Sb., o soudech, soudcích, přísedících a státní správě soudů a o změně některých dalších zákonů (zákon o soudech a soudcích),

zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii,

zákon č. 22/2004 Sb., o místním referendu a o změně některých zákonů,

zákon č. 245/2006 Sb., o veřejných neziskových ústavních zdravotnických zařízeních a o změně některých zákonů,

zákon č. 379/2005 Sb., o opatřeních k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami a o změně souvisejících zákonů,

zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon),

zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).

3) V praxi se setkáváme s označováním zastupitelstev jako "řádných" - jsou-li uskutečněna v souladu se schváleným plánem, nebo jako "mimořádných", uskuteční-li se mimo předem schválený plán. Taková označení však nedoporučujeme používat, neboť mohou vést k domněnce, že pro mimořádně mimo plán svolaná zastupitelstva platí jiná, mimořádná pravidla svolávání apod.

4)Nebude-li podmínka veřejnosti dodržena, bylo by zřejmě možné považovat usnesení na zastupitelstvu přijatá za neplatná.

V praxi se setkáváme s označováním zastupitelstev jako "veřejných". Takové označení však nedoporučujeme používat, neboť ze zákona jsou veřejná všechna zasedání zastupitelstva obce. Užívání takového označení zasedání zastupitelstva může vést k domněnce, že vedle "veřejných" zasedání se v obci uskutečňují i neveřejná zasedání zastupitelstva, tedy zasedání s vyloučením veřejnosti.

To však neznamená, že by se členové zastupitelstva obce nemohli scházet mimo v souladu se zákonem svolaná zasedání zastupitelstva, například na různých školeních, seminářích apod.; na takových jednáních však nemohou být zastupitelstvem přijímána žádná usnesení. Právě s ohledem na možné výkladové problémy v této věci nedoporučujeme používat pro taková neformální jednání členů zastupitelstva termín "neveřejné zasedání", ale například "pracovní jednání" apod.

5) V praxi se často setkáváme s námitkami občanů, že na zasedání zastupitelstva byl projednáván bod, který nebyl obsažen v návrhu programu zveřejněném na úřední desce. Je třeba zdůraznit, že podle § 93 odst. 1 zákona o obcích se zveřejňuje návrh programu jednání, a až na jednání samotném členové zastupitelstva schvalují vlastní pořad jednání, tzn. že zveřejněný návrh programu může zastupitelstvo doplnit o další body, popřípadě některé body vypustit.

6) Zákon o obcích nespojuje s nezveřejněním informace nebo nedodržením doby zveřejnění neplatnost výsledků zasedání zastupitelstva; může však být namítáno porušení práva občana na včasné informování o konání zasedání zastupitelstva. Do stanovené doby zveřejnění doporučujeme nezapočítávat den vyvěšení informace a den konání zastupitelstva. Připomínáme, že podle zákona číslo 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, je obec povinna obsah úřední desky zveřejnit rovněž způsobem umožňujícím dálkový přístup.

7) Zákon o volbách do zastupitelstev obcí upravuje povinnost svolání zasedání zastupitelstva obce na výzvu ředitele krajského úřadu pro případ řešení neslučitelnosti funkcí u člena zastupitelstva obce.

8) V obcích, kde není volena rada, navrhuje program a plní dále uvedené úkoly rady starosta.

9) Tento bod se neuplatní v případě, že funkci rady plní starosta.

10) Výbory jsou iniciativními a kontrolními orgány zastupitelstva, ze své činnosti odpovídají pouze zastupitelstvu. Na druhou stranu rada připravuje návrh programu zasedání, měla by proto být informována o tom, že výbor bude zastupitelstvu předkládat k projednání určitou záležitost, aby daný bod mohla do návrhu programu zařadit.

11) Zásadně doporučujeme písemnou formu, z důvodu archivace, přípravy členů zastupitelstva na jednání, pro účely zápisu apod.

12) Lze stanovit formu předkládaných materiálů (elektronicky, písemně), příp. počet písemných výtisků (zpravidla podle počtu členů zastupitelstva + navíc pro potřebu úřadu, resp. občanů).

13) Setkali jsme se s tím, že přímo v budově obecního úřadu jsou pro členy zastupitelstva obce vytvořeny schránky, do kterých jsou jednotlivým členům zastupitelstva vkládány materiály pro zasedání zastupitelstva a jiné písemnosti určené členům zastupitelstva.

14) Může se jednat například o tajemníka obecního úřadu ve věcech patřících do jeho působnosti (schvalování veřejnoprávních smluv apod.).

15) Jde jen o návrh, složený z podnětů, které rada/starosta obdrží od členů zastupitelstva, předsedů výborů, občanů, příp. jiných subjektů, do doby zveřejnění informace o konání zasedání zastupitelstva. Navržený program může být dále změněn - viz komentář pod bodem 5 k čl. 3 odst. 3.

16) Povinnost schvalování programu zasedání zastupitelstva obce lze dovodit z § 95 odst. 1 zákona o obcích, "součástí zápisu ze zasedání je schválený pořad jednání zastupitelstva".

17) Ve vztahu k řízení ustavujícího zasedání zastupitelstva obce má zákon o obcích speciální ustanovení - podle § 91 odst. 1 zákona ustavujícímu zasedání předsedá zpravidla nejstarší člen zastupitelstva obce do doby, než je zvolen starosta nebo místostarosta.

S ohledem na počet členů zastupitelstva obce a místní praxi se v některých obcích pro účely jednání zastupitelstva vytváří pracovní předsednictvo, které zpravidla tvoří členové rady a tajemník obecního úřadu.

18) I v případě náhradního zasedání musí být dodržena podmínka stanovená § 93 odst. 1 zákona o obcích, tzn. informování veřejnosti.

19) Podle § 97 zákona o obcích "Obec informuje občany o činnosti orgánů obce na zasedání zastupitelstva obce a dále jiným způsobem v místě obvyklým".

20) Přesto, že se zákon o obcích o návrhové komisi nezmiňuje, řada zastupitelstev si návrhovou komisi pro přípravu návrhů usnesení zastupitelstva při zahájení svého zasedání zřizuje a volí její členy. Za členy návrhové komise jsou voleni zpravidla členové zastupitelstva, zapisovatelem návrhové komise se určuje zaměstnanec obce zařazený do obecního úřadu. Návrhová komise může mít následující úkoly:

a) sleduje průběh jednání zastupitelstva včetně průběhu hlasování k jednotlivým bodům pořadu jednání a na závěr celého zasedání zastupitelstva sdělí výsledek své činnosti (takto je formulován i čl. 7 odst. 5 jednacího řádu), nebo

b) sleduje průběh jednání zastupitelstva a na závěr každého bodu k němu předloží návrh na usnesení, nebo

c) na závěr jednání předloží "souhrnný návrh usnesení zastupitelstva" k jednotlivým bodům projednaným na zasedání zastupitelstva, o kterém se hlasuje v celku. Zde však mohou nastat komplikace, některé již projednané a uzavřené body se mohou opět otevřít. Proto se tento způsob přijímání usnesení nedoporučuje.

21) Zákon nestanoví, kolik má být určeno ověřovatelů zápisu, z dikce ustanovení § 95 odst. 1 zákona o obcích "zápis podepisují .... určení ověřovatelé" lze však dovodit, že by měli být minimálně 2.

22) Otázkou je, jak postupovat v případě, že zastupitelstvo o pozastaveném usnesení rady na svém nejbližším zasedání nerozhodne, tzn. nepřijme v této věci žádné usnesení. Stávající zákon o obcích tento případ výslovně neřeší, za této situace jsme toho názoru, že pokud zastupitelstvo na svém nejbližším zasedání po pozastavení účinnosti usnesení rady starostou usnesením výslovně nerozhodne o zrušení usnesení, opatření starosty o pozastavení účinnosti tohoto usnesení pozbývá platnosti a usnesení je tak možné vykonat. Doplňujeme, že zastupitelstvo obce má možnost dotčené usnesení rady obce pouze zrušit, nemůže usnesení změnit, a nahrazovat tak rozhodnutí rady.

23) Tajemník obecního úřadu se podle § 110 odst. 5 zákona o obcích účastní zasedání zastupitelstva obce s hlasem poradním.

24) K hlasování lze použít rovněž elektronického hlasovacího zařízení, v takovém případě se doporučuje v jednacím řádu tuto variantu upravit. V případě tajné volby se doporučuje schválit volební řád, který bude podrobnosti organizace tajné volby upravovat.

25) Usnesení je platné a účinné okamžikem jeho přijetí, není-li v usnesení stanovena pozdější účinnost. V praxi se lze ještě stále setkat s tím, že usnesení, pro jejichž přijetí nehlasovala nadpoloviční většina členů zastupitelstva, jsou automaticky překlápěna do negativního znění (zastupitelstvo napříllad hlasovalo o návrhu na schválení prodeje nemovitosti, pro přijetí usnesení nehlasovala nadpoloviční většina členů zastupitelstva, do zápisu však bylo uvedeno, že bylo přijato usnesení, kterým zastupitelstvo neschválilo prodej). Usnesení není přijato, nehlasovala-li pro něj nadpoloviční většina všech členů zastupitelstva.

26) Tento postup se uplatní v případě, že se v obci usnesení zastupitelstva vyhotovují v samostatném výtisku (viz čl. 15 odst. 6 jednacího řádu). V praxi se takový postup velmi osvědčil, usnadňuje např. zpětné dohledávání toho, zda se určitou záležitostí zastupitelstvo zabývalo.

27) Nastavení pravidel pro řádný a nerušený průběh jednání zastupitelstva je velmi důležité, usnadňuje průběh jednání a pozici předsedajícího. Lze tak např. stanovit maximální dobu jednotlivých vystoupení, zákaz používání mobilních telefonů po dobu jednání apod.

28) V praxi může nastat situace, že zastupitelstvo obce v úvodu neschválí pořad svého jednání, nemá tedy o čem jednat. I za této situace by však podle našeho právního názoru mělo zastupitelstvo projednat ty body, jejichž projednání ukládá zákon (například podle § 95 odst. 2 zákona o obcích o námitkách člena zastupitelstva obce proti zápisu má rozhodnout nejbližší zasedání zastupitelstva obce; podle § 55 odst. 4 zákona o volbách do zastupitelstev obcí zastupitelstvo na nejbližším zasedání rozhoduje o vyslovení zániku mandátu z důvodů stanovených zákonem - neslučitelnost funkcí u člena zastupitelstva, ztráta volitelnosti, odsouzení k nepodmíněnému trestu odnětí svobody).

29) Obdobně by bylo do jednacího řádu vhodné zařadit ustanovení týkající se vydávání nařízení, v případě, že se v obci nevolí rada, a zastupitelstvu je tak vyhrazeno rozhodování o vydání nařízení obce.

30) V návaznosti na jednací řád a při respektování jeho ustanovení se doporučuje stanovit pravidla pro zpracování a předkládání materiálů pro zasedání zastupitelstva (a obdobně pro schůzi rady) obecním úřadem. V praxi se osvědčilo vydání takových pravidel formou vnitřního předpisu, závazného pro všechny zaměstnance obce. Takový vnitřní předpis může vydat rada, tajemník obecního úřadu, je-li funkce zřízena, popř. starosta. Je vhodné, aby vydání takového vnitřního předpisu, resp. stanovení pravidel pro zpracovávání a předkládání materiálů, uložilo zastupitelstvo současně se schválením jednacího řádu.

31) Vedle zápisu se v mnoha obcích z průběhu zasedání pořizuje také zvukový záznam, který zpravidla slouží jako podklad pro zpracování písemného zápisu a nebo při rozhodování o námitkách členů zastupitelstva. Při používání systému elektronického hlasovacího zařízení lze tisknout a jako přílohu k zápisu dokládat protokol o každém hlasování.

32) Zákon vyžaduje pouze uvedení počtu přítomných členů zastupitelstva, pořizování listiny přítomných se však v praxi osvědčilo.

33) Náležitosti uvedené pod písm. d), f), h) a k) jsou stanoveny § 95 odst. 1 zákona o obcích, požadavek na uvedení data pořízení zápisu lze dovodit z ustanovení § 95 odst. 2 zákona o obcích, aby bylo možné dokladovat dodržení lhůty stanovené k pořízení zápisu, uvedení skutečnosti pod písm. i) ukládá § 8 odst. 2 zákona o střetu zájmů.

34) Přestože zákon o obcích takovou povinnost neukládá, běžnou praxí se stává, že se zápis ze zasedání zveřejňuje na úřední desce nebo na webových stránkách obce. Pokud se tak obec rozhodne (nad rámec zákonné povinnosti) postupovat, neměla by opomíjet ochranu případných osobních údajů v zápise uváděných. Obec by proto měla před zveřejněním zápisů obsahujících osobní údaje tyto plně anonymizovat, tzn. z textu zveřejněného zápisu je odstranit, případně jejich rozsah omezit. Anonymizace se provádí u dokumentů, které jsou k dispozici v elektronické podobě, zpravidla vypuštěním příslušného textu a jeho nahrazením určitými symboly (např. hvězdičkami, vytečkováním), v ostatních případech znečitelněním příslušného textu (začerněním apod.). V případě, že k anonymizaci (omezení zveřejňovaných údajů) dojde, je vhodné, aby k takto upravenému textu zápisu byla připojena informace o tom, že s ohledem na ochranu osobních údajů byl v souladu se zákonem na ochranu osobních údajů text zveřejňovaného zápisu upraven.

35) Přestože zákon o obcích takovou povinnost neukládá, běžnou praxí se stává, že se usnesení ze zasedání zveřejňuje na úřední desce nebo na webových stránkách obce. Ve vztahu k ochraně osobních údajů platí komentář pod bodem 34 k čl. 15 odst. 5.

36) Vztahuje se na všechny členy zastupitelstva.

37) Vztahuje se pouze na ty členy zastupitelstva, kteří jsou veřejnými funkcionáři ve smyslu zákona o střetu zájmů, tzn. členy zastupitelstva, kteří jsou pro výkon funkce dlouhodobě uvolněni, a starostu, místostarostu a členy rady, kteří nejsou pro výkon funkce dlouhodobě uvolněni. Neuvolněný místostarosta byl do výčtu veřejných funkcionářů doplněn novelou zákona o střetu zájmů č. 216/2008 Sb. účinnou od 21. 6. 2008.

38) V praxi často vznikají problémy, jaké údaje může obec o členech zastupitelstva sdělovat veřejnosti. Vyjmenované údaje jsou veřejnosti volně dostupné v době konání voleb (jsou uvedeny na hlasovacích lístcích).

39) V některých obcích se uplatňuje institut politických klubů. Roli politických klubů je rovněž možné upravit právě v jednacím řádu.

40) Výbor pro národnostní menšiny se zřizuje v obci, v jejímž územním obvodu žije podle posledního sčítání lidu alespoň 10 % občanů hlásících se k národnosti jiné než české (§ 117 odst. 3 zákona o obcích).

41) Lze stanovit rovněž maximální počet členů.

42) Zákon o obcích výslovně neřeší stanovení okamžiku, od kterého přestává být osoba členem výboru. V praxi se někdy postupuje tak, že zastupitelstvo již při zřizování výboru omezí jeho činnost například na volební období. Pokud tak zastupitelstvo neučiní, doporučujeme stanovit určitá pravidla, která okamžik ukončení členství ve výboru přesně nadefinují.

43) § 118 odst. 2 zákona o obcích ukládá povinnost písemného vyhotovení pouze usnesení výboru, z praktických důvodů se však doporučuje pořizovat z jednání výboru i zápis s uvedenými náležitostmi.

44) Do usnesení výboru má podle § 16 odst. 2 písm. e) zákona o obcích právo nahlížet občan obce, usnesení by proto vždy měla být k dispozici na obecním úřadu.

45) Změny v jednacím řádu lze provést tak, že se s každou úpravou stávající jednací řád zruší a vydá nový, jako vhodnější řešení se nám však jeví provádění úprav formou číslovaných změn (zpravidla nazývaných doplňky, dodatky).

  

Jednací řády orgánů obce 1, 2, 3

Moderní obec č.5/2008, s.52

Moderní obec č.6/2008, s.50

Moderní obec č.7/2008, s.33

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

  1. Nutno podotknout, že jednací řád podle zákona vůbec nemusí být a obec by jej měla zavést jen pokud v průběhu jednání nastávají neshody a je třeba komunikaci moderovat. Přiliš obsáhlé řády pak na druhou stranu omezují. Když jsme u nás nasazovali systém http://usneseni.cz , uvědomili jsme si, jak nás řád svazuje a redukovali jsme jej na nutné minimum.
    Doporučuju proto všem, ať si nepřidělává zbytečnou práci.

  2. Dobrý den, můj dotaz se týká vyhotoveného zápisu. Bývalý starosta, který neunesl svůj neúspěch ve volbách nyní jako zastupitel bez funkce neustále napadá vyhotovené zápisy z jednání zastupitelstva a požaduje, aby byly zápisy opraveny dle jeho zaslaných opravených textů. Např. požaduje jinak formulovat větu, názvy, zvýraznění textu atd. Požaduje i po novém starostovi, který v této funkci začíná, aby přesně dodržoval jeho nastavené zásady a vždy opakuje - bylo dobrým zvykem atd...., za mého vedení to bylo tak a tak. Požaduje, aby se rada i zastupitelstvo vracelo i k již uzavřeným, neschváleným bodům zastupitelstva. Jak a jakým způsobem se může nový starosta bránit, protože to samozřejmě vede ke zdržování a nepříjemnostem.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down