V zářijovém vydání Moderní obce se ve spolupráci s Národní sítí Zdravých měst ČR budeme mj. zabývat i prvními zkušenostmi našich municipalit i regionů při uplatňování a rozvíjení principů wellbeing economy. Zaznějí tam názory a zkušenosti zástupců Rožnova pod Radhoštěm, Brna, Ostravy, městské části Praha 10 i Kraje Vysočina.
Překládá se jako „ekonomika blahobytu“. Asi nepříliš šťastně, protože tak ne každému dostatečně neasociuje fakt, že pojem „wellbeing economy" znamená ekonomiku navrženou tak, aby sloužila lidem a planetě – a nikoliv naopak. Namísto toho, aby ekonomika blahobytu považovala hospodářský růst za cíl sám o sobě a usilovala o něj za každou cenu, staví naše lidské a planetární potřeby do centra svých aktivit a zajišťuje, aby všechny tyto potřeby byly automaticky uspokojeny stejnou měrou.
Proto je pro wellbeing economy možná příhodnější překlad „ekonomika pohody“ či „ekonomika kvality života“. V listopadu 2023 se k jejím principům přihlásila Evropská síť Zdravých měst Světové zdravotnické organizace (WHO), přičemž členem této sítě je i Národní síť Zdravých měst ČR.
V listopadu 2023 se v Utrechtu sešli zástupci Evropské sítě Zdravých měst WHO a společně potvrdili, že svůj závazek k hodnotám a zásadám hnutí Zdravých měst budou naplňovat také v souladu s wellbeing ekonomikou, viz níže.
* Z anglicky užívaného termínu „wellbeing economy“ – překládáno také jako „ekonomika pohody/blahobytu/kvality života”[1] - koncept, který zdůrazňuje, že ekonomická rozhodnutí by měla brát v úvahu nejen finanční aspekty, ale také zdraví, spokojenost a kvalitu života občanů. V textu dále využíváno především ve stručném formátu „wellbeing“ nebo vždy dle daného kontextu.
My, starostové a vysocí političtí představitelé měst, kteří jsme se sešli ve dnech 21.–23. listopadu 2023, potvrzujeme svůj závazek k hodnotám a zásadám hnutí Zdravých měst.
V posledních letech ve světě nastala řada krizí, které významně ohrožují pokrok dosažený v oblasti veřejného zdraví. Toto ohrožení je umocněno složitou interakcí sociálních, environmentálních, ekonomických a komerčních determinant zdraví, přičemž není možné opomenout vliv a jednání komerčních subjektů, které pozitivně i negativně ovlivňují podmínky, které utvářejí životy lidí – jak se rodí, dospívají, pracují, žijí a stárnou[2]. Tyto krize, jako je změna klimatu, pandemie covidu-19 a probíhající konflikty po celém světě, zasahují do různých oblastí, včetně veřejného zdraví, ekonomiky a životního prostředí. Tyto krize nejenže ohrožují úspěchy dosažené v oblasti zdraví v předchozích desetiletích, ale také negativně ovlivňují kvalitu osobního a komunitního života a postihují zejména mladé dospělé a děti.
Nepříznivé dopady se projevily napříč komunitami v celém evropském regionu WHO a přispěly k dalšímu prohloubení nerovností v oblasti zdraví, zejména v důsledku chudoby, migrace a sociálních nerovností, jako jsou rozdíly v příjmech, různé formy diskriminace či nevhodné bydlení[3]. Tyto nerovnosti mají dlouhodobý vliv na komunity a prohlubují zranitelnost části populace. Vytvářejí překážky v přístupu ke zdravotní péči a k základním zdrojům, představují významné problémy pro fyzické a duševní zdraví obyvatelstva i pro odolnost zdravotnických systémů. K řešení těchto výzev je nezbytná změna paradigmatu – změna způsobu uvažování o vztahu mezi zdravím a ekonomikou, kterou představuje právě koncept „wellbeing ekonomiky“ (ekonomika pohody/blahobytu/kvality života”
– který zdůrazňuje, že ekonomická rozhodnutí by měla brát v úvahu nejen finanční aspekty, ale také zdraví, spokojenost a kvalitu života občanů). Tento koncept zdůrazňuje význam veřejné i soukromé odpovědnosti za zdraví populace; podporuje veřejné investice, včasnou intervenci a odpovídající přidělování zdrojů na zlepšení kvality života populace i společnosti jako celku, přičemž se zaměřuje také na vliv životního prostředí a zlepšování zdraví udržitelným způsobem.
Wellbeing ekonomiky nereagují pouze na krize; tento přístup navazuje na rozvíjející se koncepty cirkulární ekonomiky, budování komunitního bohatství či sociální udržitelnosti, které přesahují klasické způsoby hodnocení výkonnosti ekonomiky, např. pomocí HDP. Mnohé z těchto nových konceptů byly iniciovány místní správou a aktéry na lokální úrovni. K tomu se přidávají požadavky a zájem široké veřejnosti o vytvoření bezpečných a živých míst, ve kterých mohou lidé prosperovat, a ne pouze přežívat. Tyto změny vytvořily nové příležitosti pro spolupráci mezi zdravotním sektorem a sektorem místního rozvoje s cílem zlepšit život lidí a společnosti dnes i pro příští generace.
Snaha o zdravější společnost a prosperující ekonomiku jsou vzájemně propojené agendy, přičemž se tento přístup prosadil mezi vládami a mezinárodními institucemi v celém evropském regionu WHO. Toto hnutí navazuje na dosavadní postupy a činnosti celoevropské Komise pro zdraví a udržitelný rozvoj, Ženevské charty pro wellbeing a rovněž souvisí se začleněním zdravotních aspektů do rozhodování v oblasti ekonomiky a obchodních vztahů. Konkrétně navazuje na rezoluci Regionálního výboru WHO pro Evropu EUR/RC69/R5: Urychlení postupu ke zdravému a prosperujícímu životu pro všechny, zvýšení rovnosti ve zdraví a neopomenutí nikoho v rámci evropského regionu WHO, a to prostřednictvím zavádění hodnot solidarity, rovnosti, sociální spravedlnosti, inkluze a rovnosti pohlaví do hlavních rozpočtových a prorůstových politik při respektování výsledků jednání Evropského regionálního fóra WHO na nejvyšší úrovni ke zdraví ve wellbeing ekonomice[4]. Jádro tohoto přístupu spočívá v uznání, že zdraví je hnací silou wellbeing ekonomiky a zároveň ji spoluvytváří na základě komplexní interakce mezi zdravím jednotlivců a komunit, včasnými zásahy, hospodářskou prosperitou a sociálními a environmentálními faktory. Zdravá populace, kvalitní zdravotní péče a zvyšování rovnosti ve zdraví ve výsledku znamenají prosperující a odolnější společnost i ekonomiku. Současně sektor zdravotnictví může tyto ekonomické a sociální přínosy maximalizovat. Wellbeing ekonomika přispívá k rozvoji zdraví celé společnosti, a to prostřednictvím zlepšování podmínek pro dobrý a kvalitní život každého jednotlivce.
Wellbeing ekonomika se orientuje na takovou tvorbu politik a přístup k řízení, jehož cílem je postavit lidi a kvalitu jejich života a spokojenost do centra politiky a rozhodování.[5] Tato ekonomika přesouvá a maximalizuje přínosy všech investic pro spravedlivý blahobyt / wellbeing – lidský, sociální, ekonomický a planetární. To zahrnuje využití široké škály možností, jako jsou inovativní fiskální nástroje, odpovědné zadávání veřejných zakázek, podpora zaměstnanosti, regulace a hodnocení dopadů politik k zajištění wellbeing(u) při maximalizaci všech vedlejších přínosů napříč těmito oblastmi.
Uvědomujeme si, že wellbeing ekonomika je navržena tak, aby přispěla ke kvalitnějšímu životu lidí a k ochraně planety, přičemž právě ekonomika přináší užitek našim komunitám a životnímu prostředí. Vycházíme proto z konceptu "Jednoho zdraví“ (One Health approach)[8] a Kodaňského konsensu starostů: “Zdravější a šťastnější města pro všechny“ a znovu potvrzujeme svůj závazek k šesti klíčovým tématům a k zajištění toho, aby naše politiky byly i dle nich strukturovány.
Zavazujeme se k přechodu na wellbeing ekonomiku změnou přístupu a investicemi do priorit, které podporují lidský, sociální, hospodářský a planetární wellbeing. Reakcí na aktuální výzvy a přípravou podmínek pro budoucí generace usilujeme o kultivaci udržitelné a inkluzivní společnosti, která upřednostňuje celkovou úrovni dobrého života jednotlivců i komunit a současně kvalitu životního prostředí. Usilujeme o svět, v němž je wellbeing v popředí zájmu veřejných politik, celkového rozvoje a prosperity, a kde není nikdo opomíjen.
Domníváme se, že proces integrace konceptu wellbeing ekonomiky v celém evropském regionu je zásadním krokem k tomu, abychom mohli naplnit náš mandát k posílení spolupráce a koordinace mezi městy, odvětvími a zainteresovanými stranami na místní úrovni. Města jsou pro tuto změnu zásadní, mohou jít příkladem a využít svých praktických zkušeností k testování inovativních řešení v oblasti wellbeing(u). Města také mohou přispět k širšímu regionálnímu rozvoji směrem k prosperujícím společnostem.
Jako starostové a vysocí političtí představitelé měst sdružených v Evropské síti Zdravých měst WHO jsme se zavázali prosazovat zásady wellbeing ekonomiky ve prospěch našich měst, jejich obyvatel a budoucích generací. Vycházíme z poznatků a závazků desítek let činnosti a spolupráce napříč různými odvětvími, a uznáváme význam čtyř typů kapitálu wellbeingu – planetárního, lidského, ekonomického a sociálního. Předkládáme následující doporučení pro konkrétní opatření při upřednostňování zdraví a blaha našich komunit.
Města jsou těmi, kdo zásadně urychlují opatření v oblasti změny klimatu a dobrých životních podmínek planety, včetně následujících:
Jsme přesvědčeni, že zdraví a pohoda začínají doma a v komunitách. Na základě přístupu komunitního rozvoje se zasazujeme o místní intervence, které obyvatelům umožní se aktivně podílet a spoluvytvářet svou kvalitu života. Tento přístup podporuje pocit vlastnictví a odpovědnosti, posiluje pocit důvěry, sounáležitosti a sociální soudržnost.
Za účinný prostředek považujeme dobrovolnictví, jehož prostřednictvím mohou jednotlivci aktivně podporovat svou komunitu a posilovat pocit sounáležitosti a důvěry. Toto společné úsilí v konečném důsledku utváří soudržnější a prosperující společnost.
Přijetím těchto opatření se hlásíme k zásadám wellbeing ekonomiky a zavazujeme se, že naše města budou zdravější, spravedlivější a udržitelnější tak, aby z nich měli prospěch všichni obyvatelé.*
[1] Světová zdravotnická organizace (WHO) wellbeing definuje jako „Stav životní pohody, v níž každý jedinec realizuje svůj vlastní potenciál, dokáže se vyrovnat s běžnými stresy života, dovede pracovat produktivně a užitečně a je schopen přispět k rozvoji své komunity.“
[2] Komerční determinanty zdraví. Ženeva: World Health Organization; 2023.
[3] Přeměna prostředí v oblasti zdraví a sociální spravedlnosti: podpora sociálně spravedlivého a inkluzivního růstu s cílem zlepšit odolnost, solidaritu a mír. Kodaň: Regionální úřad WHO pro Evropu; 2023 (). Prohlubující se nerovnosti, klesající důvěra – to vše spolu neoddělitelně souvisí a má významný dopad na zdraví, uvádí nová zpráva WHO/Evropa. Ženeva: Světová zdravotnická organizace; 2023.
[4] Shifting together to well-being economies: Investing in healthy, fairer, prosperous societies today: outcome statement of the WHO European Regional High-level Forum on Health in the Well-being Economy, 1-2 March 2023, Copenhagen, Denmark. Kodaň: Regionální úřad WHO pro Evropu; 2023.
[5] Evropská komise. Závěry Rady o ekonomice blahobytu. Official Journal EU. 2019/C 400/9 (zde).
[6] Zdraví a wellbeing ekonomika: podkladový dokument: spolupráce na dosažení zdravé, spravedlivější a prosperující společnosti v evropském regionu WHO. Ženeva: Světová zdravotnická organizace; 2023.
[7] Dtto pozn. 3
[8] „One Health“ je integrovaný a sjednocující přístup, který si klade za cíl udržitelně vyvážit a optimalizovat zdraví lidí, zvířat a celých ekosystémů. Tento koncept uznává, že zdraví lidí, domácích a divokých zvířat, rostlin a širšího prostředí (včetně ekosystémů) jsou úzce propojena a vzájemně závislá. Jedná se o holistický přístup, který klade důraz na spolupráci mezi různými sektory a disciplínami na lokální, národní i celosvětové úrovni.
[9] Boyce T, Brown C. Ekonomické a sociální dopady a přínosy zdravotnických systémů: zpráva. Kodaň: Regionální úřad WHO pro Evropu; 2019.
[10] Lisabonské závěrečné prohlášení: regionální summit o inovaci politiky zdravého stárnutí v evropském regionu WHO. Ženeva: Světová zdravotnická organizace; 2023 (zde).
/red/
Na snímku: Zástupci Národní sítě Zdravých měst ČR, kteří letos v červnu absolvovali studijní cestu na Island, aby tam načerpali zkušenosti z uplatňování wellbeing economy v praxi, přičemž se v Reykjavíku zúčastnili také konference Wellbeing Economy Forum 2024.
Foto: archiv NSZM