Budování cyklostezek patří k dlouhodobým strategickým záměrům lázeňských Poděbrad. Jistě je to dáno také tím, že v rovinatém Polabí je jízda na kole pro mnohé lidi přirozená stejně jako chůze.
Již v roce 2001 zadalo město zpracovávat Generel cyklistických komunikací. V něm byla popsána nejen stávající cyklistická doprava, nýbrž na základě měření její intenzity podán návrh nových cyklostezek a popsány jejich trasy. Dalším výchozím podkladem se stal Strategický plán rozvoje města pro roky 2008-2025. Ten kromě jiného vychází z demografické analýzy města, ze závěrů šetření veřejného mínění, z cílených rozhovorů s odborníky a z názorů, které zazněly na více než 30 setkáních různých k tomuto účelu vytvořených pracovních skupin a sedmi setkáních s veřejností. Pro rozvojovou oblast Doprava byly v části Cyklistická doprava stanoveny již zcela konkrétní záměry.
CO BYLO NEJTĚŽŠÍ
Projektová žádost byla zpracována vlastními silami. Konkrétně odborem rozvoje a územního plánování městského úřadu pod vedením Mgr. Hany Dočkalové. Vycházelo se přitom z programových dokumentů Regionálního operačního programu (ROP) Střední Čechy, Generelu cyklistických komunikací Poděbrad i z finanční situace města. Největší díl odpovědnosti nesli starosta Ing. Jozef Ďurčanský a první místostarostka Ing. Jiřina Soukupová.
Samotný projekt má několik etap. První se začala uskutečňovat v únoru 2009 a v dubnu letošního roku byla zkolaudována. Realizátoři se při tom museli vyrovnávat s různými komplikacemi. Například velké obtíže způsobovaly opakované protesty a napadání vydaných rozhodnutí jedním z účastníků řízení týkající se především kácení dřevin. Přestože odvolací orgán potvrdil, že nahrazení 30 přestárlých a poškozených hlohů 70 novými perspektivními stromy je pro rozvoj města přínosné, přinesla nutnost kácení v době vegetačního klidu zdržení o více než 6 měsíců. Dále bylo zapotřebí sladit postup prací s výměnou technické infrastruktury. Největší těžkosti však způsobila klimatická situace na přelomu let 2009/10, konkrétně nezvykle velké množství sněhu. Až díky pochopení řídicího orgánu Regionálního operačního programu Střední Čechy mohlo dojít k posunu realizace o třicet dní.
V současnosti v návaznosti na schválení výborem regionální rady ROP probíhá výstavba další etapy, nazvané Za každodenními cíli v Poděbradech bezpečně vnitroměstskou cyklostezkou II. Zároveň se připravuje budování vnitroměstských cyklostezek v dalších čtyřech ulicích.
Zmíněné vnitroměstské stezky navazují na stávající labské cyklostezky a cyklotrasy. Dosahuje se tím spojení Poděbrad s Nymburkem a Kolínem, stejně jako s přilehlými malými obcemi (například Libice nad Cidlinou a Velký Osek). Došlo také k propojení s levobřežními příměstskými čtvrtěmi města.
MILIONY Z ROP
Jak jsme již uvedli, celý projekt byl finančně podpořen z ROP Střední Čechy. Náklady první etapy se vyšplhaly na více než 30 milionů korun a dotace činila přes 27 milionů korun. Druhá etapa počítá s nižšími náklady, a to s 22 miliony korun, přičemž má město z prostředků ROP smluvně zajištěno 21 milionů.
Jsou to částky, které slouží k pokrytí výdajů nejen vlastních stavebních prací na cyklostezkách, ale též chodníků, odvodnění, veřejného osvětlení a zeleně. Navíc je součástí výstavby instalace kolostavů, odpadkových košů, dopravního značení. Další náklady jsou spojené se zpracováním projektové dokumentace, se zajištěním propagace celého projektu apod.
Podstatnou součástí projektů financovaných z evropských prostředků je podmínka udržitelnosti. V tomto případě je pětiletá. Během této doby musí Poděbrady zajistit fungování stezek a jejich využití v souladu s projektem. Toho se ovšem jejich představitelé neobávají. Nehrozí ani zvýšení celkových nákladů kvůli údržbě, neboť jsou součástí tělesa komunikace nebo chodníku, které byly dosud udržovány. Jak však uvedla Mgr. Dočkalová, větší pozornost se bude muset věnovat nově vysázeným stromům, živým plotům a trávníkům, což budou náklady spojené s péčí o veřejnou zeleň.
První etapa projektu výstavby cyklistických stezek byla zahájena v únoru 2009 a letos v dubnu byla zkolaudována.
FOTO: ARCHIV