01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Zadávací řízení není zcela bez pravidel aneb Dbejte na kvalitní přípravu /3

Dodržování pravidel zadávacího řízení je základním předpokladem hladkého průběhu procesu každého výběrového řízení, které upravuje zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách.

Správné stanovení předpokládané hodnoty veřejné zakázky, již zadavatel zadá ve veřejné soutěži podle zákona o veřejných zakázkách (dále jen zákon), je pro celý zadávací proces jednou z klíčových operací významně ovlivňující jeho další průběh.

Od této hodnoty se totiž dále odvíjí klasifikace veřejné zakázky dělené na nadlimitní, podlimitní a malého rozsahu. Toto rozdělení kriticky ovlivňuje jak zadavatelem taxativně vymezené činnosti, tak postupy předepsané dodavatelům/uchazečům o tu kterou konkrétní veřejnou zakázku. Bohužel, zadavatelé se při tom dopouštějí velmi často, buď úmyslně, či neúmyslně, závažných prohřešků a pochybení proti zákonu.

PŘEDPOKLÁDANÁ HODNOTA

Zákon ji definuje jako zadavatelem předpokládanou výši peněžitého závazku vyplývající z plnění předmětu veřejné zakázky, tj. v penězích vyjádřenou hodnotu plnění. Tuto předpokládanou hodnotu stanovíme buďto na základě obdobné zakázky (se stejným či obdobným předmětem plnění) - a pakliže zadavatel nemá tuto možnost, na základě provedeného průzkumu trhu. Další alternativou je získání této informace například využitím expertního odhadu.

Prvním chybným stanovením hodnoty veřejné zakázky je, když do ní zadavatel započítá i DPH. Podle zákona je určující předpokládaná hodnota bez DPH.

Další poměrně častou chybou (lze se v mnoha případech důvodně domnívat, že k ní nedochází zcela z nevědomosti zadavatele) je rozdělení zakázky na dvě či více částí, přičemž hodnota každé části je pouze jedním dílem celkové ceny. To má za následek ovlivnění podmínek veřejné soutěže a je také jedním z nejčastějších důvodů šetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Správný postup je takový, že v případě rozdělení zakázky na části je pro předpokládanou hodnotu veřejné zakázky rozhodný součet všech hodnot jednotlivých částí.

Neméně obvyklým pochybením je v případě soutěže o návrh či v případě využití soutěžního dialogu, že zadavatel nezapočítá odměny, soutěžní ceny či jiná peněžitá plnění do celkové hodnoty veřejné zakázky.

Rovněž je-li součástí zadávacích podmínek poskytnutí opčního práva, je nezbytné jeho hodnotu zahrnující všechny takto vymezené veřejné zakázky, na které se vztahuje opční právo, do celkové hodnoty započíst. V případě využití institutu rámcové smlouvy je předpokládanou hodnotou zakázky součet všech dílčích plnění (všech veřejných zakázek) podléhajících rámcové smlouvě.

Předpokládaná hodnota veřejné zakázky v případě smlouvy na dobu určitou se stanoví jako součet celkových peněžních závazků zadavatele za dobu účinnosti smlouvy, v případě smlouvy na dobu neurčitou jako součet peněžitých závazků zadavatele vyplývajících z veřejné zakázky za 48 měsíců. U veřejné zakázky na stavební práce se do předpokládané hodnoty veřejné zakázky započítají rovněž předpokládané hodnoty dodávek a v případě sektorového zadavatele také předpokládané hodnoty služeb, které jsou nezbytné pro provedení zakázky na stavební práce a které dodavatel pro zadavatele zajistí. Naopak chybou je zahrnutí ostatních dodávek či služeb, které výše uvedenou definici nesplňují. Ty musí být podle zákona zadány v samostatných soutěžích.

DODATEČNÉ INFORMACE

V praxi se běžně stává, že co je jasné zadavateli, nemusí být vždy stoprocentně jasné dodavateli. Anebo dodavatel uvede v zadávací dokumentaci informace, které vyžadují upřesnění či doplnění. I na tuto situaci zákon pamatuje. Jednoznačně stanovuje zadavateli povinnost poskytnout dodatečné informace k zadávacím podmínkám, pokud o ně dodavatel písemně požádá, a to nejpozději 12 dní před uplynutím lhůty pro podání nabídek (eventuálně 7 či 5 dnů podle zákonem stanovených podmínek). Zadavatel je povinný doručit dodatečné informace k zadávacím podmínkám (popřípadě i další související dokumenty) nejpozději do 6 dnů ode dne doručení žádosti (eventuálně do 3 dnů v zákonem stanovených případech).

V této souvislosti je zásadním pochybením, když zadavatel sice splní výše uvedenou povinnost, ale současně neposkytne přesné znění žádosti dodavatele a svoji odpověď společně s dalšími dokumenty všem ostatním dodavatelům, kteří obdrželi zadávací dokumentaci, či o ni zažádali. Pokud zadavatel zvolil variantu neomezeného a přímého dálkového přístupu k zadávací dokumentaci, uveřejní přesné znění této žádosti společně s odpovědí shodným způsobem.

Vyskytne-li se v průběhu zadávacího řízení nezbytnost dodatečných informací, zadavatel nemusí čekat na žádost od dodavatele, je oprávněn je sdělit způsoby výše uvedenými.

PROHLÍDKA MÍSTA PLNĚNÍ

Jestliže je z hlediska předmětu plnění veřejné zakázky či zpracování nabídky nezbytné, aby se dodavatelé seznámili s místem plnění (půjde především o veřejné zakázky na stavební práce, ale také například na technicky specifické věci či zařízení, popřípadě na prostorově a instalačně náročnou činnost), umožní zadavatel prohlídku místa plnění v termínu, který stanoví v zadávacích podmínkách.

Prohlídka se musí uskutečnit nejpozději 12 dní před uplynutím lhůty pro podání nabídek (případně 7 či 5 dnů v zákonem stanovených případech).

PETR MAN

ASAGRAPH, s. r. o.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down