01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Zadávání veřejných zakázek

Může nějakým způsobem zasahovat kontrolní výbor zastupitelstva obce do výběrového řízení u zadávání veřejných zakázek (např. nahlížet do nabídek jednotlivých firem apod.)? Předmět činnosti kontrolního výboru, který je povinně...

Může nějakým způsobem zasahovat kontrolní výbor zastupitelstva obce do výběrového řízení u zadávání veřejných zakázek (např. nahlížet do nabídek jednotlivých firem apod.)?

Předmět činnosti kontrolního výboru, který je povinně zřizován zastupitelstvem obce, je v obecné rovině upraven v ustanovení 119 odst. 3 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů. Ve smyslu tohoto ustanovení kontrolní výbor vedle kontroly plnění usnesení zastupitelstva obce a rady obce (je-li zřízena) a kontroly dodržování právních předpisů ostatními výbory a obecním úřadem na úseku samostatné působnosti plní další kontrolní úkoly, jimiž jej pověřilo zastupitelstvo obce.

Je nutné zdůraznit, že kontrolní výbor může vykonávat pouze takové kontrolní činnosti, které spadají do samostatné působnosti obce. Zastupitelstvo obce je povinno se při výkonu samostatné působnosti, tedy i při zadávání úkolů kontrolnímu výboru, řídit zákonem, respektive právními předpisy vydanými na základě zákona (§ 35 odst. 3 zákona o obcích). Zastupitelstvo proto není oprávněno pověřit kontrolní výbor úkolem, který by byl v rozporu se zákonem nebo jiným právním předpisem.

Problematiku veřejných zakázek v současné době upravuje zákon č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů. Tento zákon s účinností od 1. května 2004 nahradil dosavadní zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů. Dohled nad zadáváním veřejných zakázek podle obou těchto zákonů přísluší orgánu dohledu, kterým je Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (§ 51 a násl. zákona č. 199/1994 Sb., § 94 zákona č. 40/2004 Sb.). Řízení o přezkoumání úkonů zadavatele orgánem dohledu, zahájená před 1. květnem 2004, se podle § 109 zákona č. 40/2004 Sb. dokončí podle zákona č. 199/1994 Sb.

Postup při zadávání veřejných zakázek, stejně tak jako kontrolní mechanismus zadávání veřejných zakázek podle zákona o veřejných zakázkách, je třeba považovat za ustanovení speciální, která vylučují obecný kontrolní mechanismus obsažený v zákoně o obcích. Konkrétní ustanovení zákona o veřejných zakázkách, která upravují kontrolní mechanismus zadávání veřejných zakázek, nezakládají zastupitelstvu obce či kontrolnímu výboru žádná kontrolní oprávnění (včetně možnosti přezkoumávat jednotlivé úkony zadavatele veřejné zakázky či hodnotící komise).

Z uvedeného vyplývá, že "obecný" postup podle § 119 odst. 3 písm. c) zákona o obcích, podle kterého zastupitelstvo může pověřit kontrolní výbor plněním dalších úkolů, nelze v případě veřejných zakázek využít, neboť speciální úprava obsažená v zákoně o veřejných zakázkách tento obecný postup vylučuje. Zastupitelstvo i kontrolní výbor jsou povinni respektovat specifický postup při zadávání veřejných zakázek.

V případě, že bude mít kontrolní výbor, člen zastupitelstva obce nebo jiná osoba poznatky o porušení zákona o veřejných zakázkách, může se obrátit na orgán dohledu (Úřad pro ochranu hospodářské soutěže), který je oprávněn učinit příslušná opatření ve věci.

S ohledem na výše uvedené lze konstatovat, že zastupitelstvo obce tak například nemůže uložit kontrolnímu výboru kontrolu veřejné zakázky, kontrolní výbor není oprávněn nahlížet do nabídek učiněných v rámci postupu podle zákona o veřejných zakázkách atd.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down