Na obci vyřizujeme řadu žádostí o informace. Až dosud jsme nikdy po žadatelích nevyžadovali úhradu nákladů. S ohledem na vzrůstající finanční náročnost tak již chceme činit. Jak bychom měli postupovat? Podle § 17 zákona o svobodném přístupu k informacím jsou povinné subjekty (i obce) v...
Na obci vyřizujeme řadu žádostí o informace. Až dosud jsme nikdy po žadatelích nevyžadovali úhradu nákladů. S ohledem na vzrůstající finanční náročnost tak již chceme činit. Jak bychom měli postupovat?
Podle § 17 zákona o svobodném přístupu k informacím jsou povinné subjekty (i obce) v souvislosti s poskytováním informací oprávněny, nikoli povinny, žádat úhradu vynaložených nákladů. Úhrada je příjmem povinného subjektu.
Zákon o svobodném přístupu k informacím upravuje základní pravidla stanovení a vyžadování úhrady nákladů. Bližší podrobnosti obsahuje prováděcí právní předpis - nařízení vlády č. 173/2006 Sb., o zásadách stanovení úhrad a licenčních odměn za poskytování informací podle zákona o svobodném přístupu k informacím.
Stručně lze shrnout, že obec by měla při vyžadování úhrady nákladů dodržet následující zásady:
úhradu lze požadovat pouze za skutečně vynaložené náklady na pořízení kopií, opatření technických nosičů dat a odeslání informací žadateli, v případě mimořádně rozsáhlého vyhledání informací lze požadovat rovněž úhradu "osobních nákladů",
při stanovení výše nákladů se vychází ze sazebníku, který je povinen vydat každý povinný subjekt a který je třeba zveřejnit v sídle povinného subjektu a také způsobem umožňujícím dálkový přístup; sazebník se vydává na dobu účetního období (tzn. obec na kalendářní rok), nedojde-li v mezidobí ke změně v něm uvedených skutečností,
o požadavku úhrady nákladů je zapotřebí žadatele informovat před poskytnutím informace; z oznámení musí být zřejmá nejen výše požadovaných nákladů, ale rovněž to, na základě jakých skutečností a jakým způsobem byla výše úhrady vyčíslena; nesplní-li povinný subjekt tuto oznamovací povinnost, ztrácí nárok na úhradu nákladů,
žadatel by měl požadovanou úhradu zaplatit do 60 dnů ode dne oznámení její výše, pokud tak neučiní, povinný subjekt žádost odloží (o lhůtě pro zaplacení včetně důsledku nezaplacení by proto měl být žadatel povinným subjektem rovněž informován),
v případě, že žadatel nesouhlasí s oznámenou výší úhrady, může ji do 30 dnů ode dne jejího oznámení napadnout stížností; stížnost se podává u povinného subjektu a v případě, že povinný subjekt stížnosti sám zcela nevyhoví, rozhoduje o ní nadřízený orgán (ve vztahu k obci je to krajský úřad); je důležité vědět, že po dobu vyřizování stížnosti výše uvedená 60denní lhůta pro zaplacení úhrady nákladů neběží,
informaci povinný subjekt poskytne až po zaplacení požadované úhrady.
Nyní podrobněji k tomu, jakým způsobem výši úhrady stanovit. Výše úhrady se stanoví jako součet dílčích částek odvozených z přímých nákladů na:
a) pořízení kopií: v sazebníku se uvede sazba za pořízení 1 kopie v závislosti na druhu kopie a použité technologii kopírování - typicky rozlišení pro barevný/černobílý tisk, formát A3, A4, A5 apod.,
b) opatření technických nosičů dat: v sazebníku se uvede sazba za 1 kus každého druhu technického nosiče dat (CD, DVD), která odpovídá pořizovacím nákladům uvedeného nosiče,
c) odeslání informací žadateli: v sazebníku se uvede paušální sazba balného a náklady na poštovní služby (lze formou odkazu na aktuální sazebník poštovních služeb),
d) mimořádně rozsáhlé vyhledání informací: v sazebníku se uvede hodinová sazba osobních nákladů (odvozuje se z nákladů na platy a z ostatních osobních nákladů spojených s mimořádně rozsáhlým vyhledáním informací).
Závěrem jedna poznámka - v případě, že by byly informace poskytovány prostřed- nictvím licenční smlouvy a byla stanovena licenční odměna, nelze úhradu nákladů požadovat.
Mgr. PAVLA SAMKOVÁ
právnička