Co umožňuje obcím nové zákonné zmocnění o zákazu reklamy?Změna zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona číslo 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání (dále jen zákon) umožňuje i zákaz reklamy...
Co umožňuje obcím nové zákonné zmocnění o zákazu reklamy?
Změna zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona číslo 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání (dále jen zákon) umožňuje i zákaz reklamy právním předpisem obce. Jde o možnost v přenesené působnosti zakázat některé druhy reklamy nařízením vydaným radou obce. Obec může na svém území zakázat reklamu šířenou na veřejně přístupných místech mimo provozovnu jiným způsobem než prostřednictvím reklamního nebo propagačního zařízení zřízeného podle stavebního zákona. Rada obce je oprávněna nařízením obce stanovit veřejně přístupná místa, na nichž je zakázána, reklama, která je mimo provozovnu šířená na veřejně přístupných místech jinými způsoby než prostřednictvím reklamního nebo propagačního zařízení. Obec může také v nařízení stanovit dobu, v níž je taková reklama zakázána, a druhy komunikačních médií, kterými se nesmí reklama šířit. Popřípadě smí stanovit akce, na něž se zákaz šíření reklamy nevztahuje.
Při úvahách nad vydáním tohoto nařízení je vhodné si uvědomit problematičnost stanovení zákazu uvedené reklamy na veřejně přístupných místech, která nejsou veřejným prostranstvím a v majetku obce. Dále není nutno zakazovat nebo měnit a konkretizovat nařízením rady obce to, co již zakázal zákon.
Zákon již zakázal reklamu zboží, služeb nebo jiných výkonů či hodnot, jejichž prodej, poskytování nebo šíření je v rozporu s právními předpisy, reklamu založenou na podprahovém vnímání (měla by vliv na podvědomí fyzické osoby, aniž by ji tato osoba vědomě vnímala), dále reklamu klamavou, reklamu skrytou (je obtížné rozlišit, že jde o reklamu, zejména proto, že není jako reklama označena), nevyžádanou reklamu (pokud vede k výdajům adresáta nebo adresáta obtěžuje).
Na šíření reklamy elektronickými prostředky a jeho omezení se vztahuje zákon číslo 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti. Za reklamu, která obtěžuje, se považuje reklama směřující ke konkrétnímu adresátovi za podmínky, že adresát dal předem jasně a srozumitelně najevo, že si nevyžádanou reklamu nepřeje. Srovnávací reklama je přípustná za podmínek stanovených zvláštními předpisy a obci nepřísluší do toho zasahovat. Zákon rovněž stanoví, že reklama nesmí být v rozporu s dobrými mravy (nesmí obsahovat jakoukoliv diskriminaci z důvodů rasy, pohlaví nebo národnosti nebo napadat náboženské nebo národnostní cítění, ohrožovat obecně nepřijatelným způsobem mravnost, snižovat lidskou důstojnost, obsahovat prvky pornografie, násilí nebo prvky využívající motivu strachu a nesmí napadat politické přesvědčení). Dále reklama nesmí podporovat chování poškozující zdraví nebo ohrožující bezpečnost osob nebo majetku, jakož i jednání poškozující zájmy na ochranu životního prostředí. Zákon také stanoví, že reklama šířená společně s jiným sdělením musí být zřetelně rozlišitelná a vhodným způsobem oddělena od ostatního sdělení.
Obci rovněž nepřísluší nařízením definovat reklamu, zejména oznámení, předvedení či jiné prezentace šířené hlavně komunikačními médii, mající za cíl podporu podnikatelské činnosti, zejména podporu spotřeby nebo prodeje zboží, výstavby, pronájmu nebo prodeje nemovitostí, prodeje nebo využití práv nebo závazků, podporu poskytování služeb, propagaci ochranné známky. Rovněž není zmocněna definovat komunikační média, kterými je reklama šířena, což jsou podle zákona prostředky umožňující přenášení reklamy, zejména periodický tisk a neperiodické publikace, rozhlasové a televizní vysílání, audiovizuální produkce, počítačové sítě, nosiče audiovizuálních děl, plakáty a letáky, ale stanovit, kterými jejich druhy nesmí být reklama šířena.
Obec v tomto nařízení nemůže ani zasahovat do výkonu stavebního úřadu podle stavebního zákona, který stanoví, že ohlášení stavebnímu úřadu vyžadují informační, reklamní a propagační zařízení o ploše větší než 0,6 m2, která jsou umísťována na pozemku nebo stavbě a jsou viditelná z veřejných prostorů. Rada obce tímto nařízením nesmí zasahovat do pravomoci zastupitelstva obce, které může obecně závaznou vyhláškou vydanou v samostatné působnosti stanovit své požadavky pro umísťování zařízení ve svém územním obvodu z hlediska místních podmínek. Rada rovněž nemůže tímto nařízením zakázat promítání světelných reklam na oblohu, neboť toto spadá do samostatné působnosti zastupitelstva obce podle zákona o ochraně ovzduší. Kompletní úprava reklamy na území obce jedním orgánem obce tak není možná.
JUDr. EVA ŠROMOVÁ
právnička
Dobrý den, prosím o odpověd.
Je obec povinna umožnit umístění reklamy na zařízeních ve vlastnictví obce (zábradlí chodníku nebo lávky přes vodní tok.
Děkuji a zdravím srdečně
Jan Volf