01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Základní registry ve finále?

Už na konferenci Internet ve státní správě a samosprávě v dubnu zaznělo, že hlavní překážkou ostrého startu základních registrů (ZR) po 1. 7. bude čas. Nenaplněnost Registru práv a povinností ale podle Ministerstva vnitra neohrozí výkon veřejné správy. Ostatní registry nehlásí větší problémy.

Na to, jaký byl stav příprav systému základních registrů těsně před jejich ostrým startem jsme se minulý měsíc dotázali Ministerstva vnitra (MV). Informace Moderní obci poskytl Jiří Korbel z odboru tisku a PR.

TECHNOLOGICKY PODLE PLÁNU

»Ověřovací provoz ZR běží a hlavní editační agendové informační systémy jsou připojeny,« potvrdil ke konci června Jiří Korbel. »Řízeným procesem jsou postupně připojovány ostatní menší editorské systémy a zároveň je zpřístupněna registrace pro uživatelské neboli čtecí AIS.« V plném proudu byla také aktualizace dat, denně se jednalo o více než 150 tisíc transakcí.

Druhá instance ZR už byla nastěhována do datového centra Státní tiskárny cenin a její oživování a integrace probíhaly podle plánu. Pokračovalo oznamování působností v registrovaných agendách. Obce a kraje byly v polovině června na asi 70 % naplněnosti.

MV už v květnu avizovalo, že po procesní stránce ZR k 1. 7. zcela připraveny nebudou v důsledku nenaplněnosti matice práv a povinností a kvůli absenci interaktivních formulářů. Připravovalo proto dočasné řešení. Tento materiál prošel v červnu připomínkovým řízením a MV se jej chystalo předložit vládě. »V případě schválení budou zahájeny okamžité práce na eliminaci rizik, zejména u úředních formulářů,« doplnil Jiří Korbel.

Co by podle doporučení MV měly obce a města po 1. 7. rozhodně zajistit?

- úpravu vlastního agendového informačního systému pro přístup k základním registrům;

- úpravu vlastních formulářů pro výkon agend samostatné působnosti;

- úpravu procesů při ztotožňování podatele, tj. seznámit své úředníky se změnami procesů;

- zajistit přiřazení vlastních úředníků ke konkrétní úřední roli v daném Identity management systému (buď vlastní AIS nebo CzechPOINT/jip).

Chystá MV pokračování seminářů, workshopů či konferencí k problematice ZR? »Další publicitu plánujeme až po prázdninách. Ve fázi schvalování textu výzvy je projekt školení v e-Governmentu II a zároveň se připravuje předběžné znění projektové žádosti,« upřesnil Jiří Korbel.

ROS A RÚIAN: ŠKOLENÍ A APLIKACE

Do Registru osob (ROS), jejž spravuje Český statistický úřad (ČSÚ), vstoupí obecní úřady do role editora z důvodu zřizování příspěvkových organizací. Obce s rozšířenou působností (ORP) budou též editory fyzických osob - provozovatelů stanic měření emisí a honebních společenstev. Budou tyto subjekty zapisovat, přidělovat IČO a aktualizovat referenční údaje. Pro tento účel vytvořil ČSÚ integrovaný agendový informační systém registru osob. V červnu proběhlo několik školení k ovládání systému pro pracovníky ORP, kteří by měli plnit roli konzultantů pro ostatní obce.

Finální naplnění Registru územní identifikace, adres a nemovitostí (RÚIAN) provozními daty se plánovalo na 26. června (po uzávěrce tohoto vydání Moderní obce, pozn. red.). Ve věci čištění dat byly obce oslovovány od listopadu 2011, kdy se ve spolupráci s MV vygenerovaly první rozdílové soubory, v nichž obce dostaly k došetření soupisy rozdílů v adresách mezi adresami v evidenci obyvatel (ve správě MV) a adresami v systému územní identifikace (ISÚI). »Rozdíly vznikly proto, že zdrojem údajů o adresách pro RÚIAN byl ze zákona ÚIR-ADR, územně identifikační registr adres Ministerstva práce a sociálních věcí,« vysvětluje Karel Štencel, místopředseda Českého úřadu zeměměřického a katastrálního, správce RÚIAN. »Ale čištění dat v rozsáhlých informačních systémech je složitý a trvalý proces, stále totiž bude docházet ke změnám a reklamacím, jež bude nutno na obcích průběžně řešit«.

Většina obcí, které jsou ze zákona editory vybraných údajů v RÚIAN prostřednictvím AIS ISÚI, na konci června registru nic »nedlužila«. Malé obce, které k systému ISÚI nejsou připojeny, zpravidla neměly věcný důvod do systému vstupovat, protože četnost jejich potřebných vstupů do systému ISÚI je malá. »Jde o přidělení čísla popisného a evidenčního tam, kde stavba neprochází stavebním řízením, což je málokdy,« dodává místopředseda ČÚZK. »Trochu nás však trápí nečinnost 41 stavebních úřadů.« Podporu nabízí ČÚZK nově také prostřednictvím školicí aplikace pro externí uživatele z obcí, dosažitelné na http://elearning.cuzk.cz/upk/data/toc.html.

Metodické pomůcky k ZR

Na portálu Správa základních registrů, www.szrcr.cz, naleznou obce a města řadu materiálů, které osvětlují systém základních registrů a mají pomoci s prací v něm. K dispozici je např. dokument Dopady základních registrů na územní samosprávu a jeho přílohy nebo Kuchařka pro připojení městských částí do testovacího prostředí (pilotáž ÚMČ Praha 13).

Koncem června Ministerstvo vnitra zveřejnilo příručku pro zástupce krajů a obcí Jak na základní registry? Materiál shrnuje smysl ZR, legislativní rámec i dopady na chod organizací veřejné správy.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down