Pravidla, která jsou obsažena v návrhu, samozřejmě znamenají jistý vstup do soukromí, ale na druhé straně přispějí ke kultivaci politické kultury. Nedůvěra veřejnosti vůči politice a veřejné sféře vůbec je dlouhodobým problémem, na kterém má nepochybně svůj podíl stávající bezzubý zákon o střetu...
Pravidla, která jsou obsažena v návrhu, samozřejmě znamenají jistý vstup do soukromí, ale na druhé straně přispějí ke kultivaci politické kultury.
Nedůvěra veřejnosti vůči politice a veřejné sféře vůbec je dlouhodobým problémem, na kterém má nepochybně svůj podíl stávající bezzubý zákon o střetu zájmů. Vytváření dojmu "špíny tam nahoře" je intenzívnější tím víc, čím obtížnější je veřejná kontrola volených zástupců. Návrh nového, mnohem přísnějšího zákona o střetu zájmů, kterým se bude zabývat vláda, je cestou nejen k větší transparentnosti, ale i k příznivějšímu vnímání politiky jako takové. Ve svých důsledcích je prospěšný nejen veřejnosti, ale i politikům, jakkoli si to řada z nich neuvědomuje. Pravidla, která jsou obsažena v návrhu, samozřejmě znamenají jistý vstup do soukromí, ale na druhé straně přispějí ke kultivaci politické kultury. Koneckonců jistá ztráta soukromí automaticky provází každé významnější veřejné působení.
Veřejní činitelé se ve své činnosti pravidelně dostávají do situací, kdy v rámci výkonu své funkce rozhodují o věcech veřejného zájmu. Individuální zájmy a příležitosti, které se v takových chvílích otevírají, jsou přesně tím důvodem, proč je důležitá kvalitní veřejná kontrola postavená na kvalitních právních nástrojích. Návrh nového zákona je takovým nástrojem. Zajistí, aby veřejný zájem zůstal zachováván a ctěn. Umožní totiž efektivní prevenci a stejně tak i jasně definované postihy a sankce.
Podoba nového zákona o střetu zájmů nespadla z nebe. Vychází z modelů osvědčených v jiných zemích, které se mohou pochlubit mnohem nižší mírou korupce než česká kotlina. Širší působnost povinných osob, přesně stanovená omezení, větší prostor pro veřejnou kontrolu a omezení pro veřejné funkcionáře i po ukončení výkonu funkce jsou přesně ty principy, které v české legislativě chybějí. To vše se neobejde bez účinné vynutitelnosti. Zabránit porušování a obcházení zákona proto mají přesně stanovené povinnosti volených zástupců, stanoveny jsou také lhůty pro jednání příslušných evidenčních orgánů a etických komisí.
Dalším významným atributem návrhu je to, že stojí na myšlence, aby volení zastupitelé zejména vytvářeli právní rámec a nikoli plnili výkonné funkce ve vztahu ke společnostem ovládaným státem. Proto tento návrh neumožňuje veřejným funkcionářům nadále působit ve společnostech, ve kterých má stát větší majetkovou účast.
Je tedy evidentní, že návrh nového zákona o střetu zájmů je radikální změnou oproti současnému stavu. O to více však potřebnou. Úprava střetu zájmů je jedním z klíčových prvků právního státu a současný stav je už neudržitelný.
O tom, že je lepší tuto situaci řešit pět minut po dvanácté než vůbec, nemá smysl vést polemiky. Pevně věřím, že poslanci upřednostní veřejný zájem před svým vlastním právě při hlasování o tomto zákoně.
místopředseda vlády a ministr spravedlnosti