Obsah i vzhled internetových stránek obcí podstatným způsobem ovlivňují také právní předpisy. Každá obec je tedy musí brát v potaz nejenom při tvorbě svých webů, ale i při každé jejich změně či aktualizaci.
Obec jako územní samosprávný celek je povinným subjektem ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, v platném znění, a je povinna poskytovat informace vztahující se k její působnosti. Jelikož většina informací, které je obec povinna zveřejňovat, musí být dána veřejnosti k dispozici také dálkovým přístupem, lze si dnes již těžko představit fungování obce bez vlastních internetových stránek.
Struktura informací, kterou obce musí podle zákona o svobodném přístupu k informacím zveřejňovat, vyplývá zejména z vyhlášky č. 442/2006 Sb., ve znění vyhlášky číslo 416/2008 Sb., která ve svých přílohách stanoví přesnou strukturu a pořadí povinně zveřejňovaných informací. Z příloh vyhlášky je již na první pohled patrné, že zejména u obcí s rozšířenou působností se na internetové stránky po obsahové stránce kladou značné nároky. Kromě jednoduchých údajů specifikujících základní údaje o obci (název, organizační struktura či kontaktní údaje) musí být součástí internetových stránek rovněž údaje o formulářích, způsobu podávání opravných prostředků proti rozhodnutím obce, přehled nejdůležitějších právních předpisů apod.
Zákonem daná obsahová bohatost povinně zveřejňovaných informací má pochopitelně vliv na formální strukturu internetových stránek obce. Řadu informací totiž nelze zveřejnit jinak než prostřednictvím hypertextových odkazů na samostatné internetové stránky obsahující požadovaný typ informací (zejména odkazy na formuláře v elektronické podobě, odkazy na texty právních předpisů apod.).
ŘEŠENÍ ŽIVOTNÍCH SITUACÍ
Mimořádnou pozornost při tvorbě internetových stránek je třeba zaměřit na povinně zveřejňovaný popis postupů, který obsahuje návody pro řešení životních situací občanů, ve kterých přicházejí do styku s orgány obce. Návodům je věnována celá příloha č. 2 vyhlášky č. 442/2006 Sb., v platném znění. Ta podrobně stanovuje způsob informování veřejnosti o pravidlech, která se musí dodržovat pro úspěšné vyřízení žádostí či jiných návrhů občanů. Výsledkem sestavení webové stránky obsahující návody v souladu s přílohou č. 2 vyhlášky by měl být ucelený itinerář pro občany, který jim umožní vyřídit potřebné záležitosti co nejrychleji a pokud možno napoprvé. Vzhledem k rozsáhlosti požadovaných informací a tedy i technické náročnosti zpracování návodů řeší řada obcí požadavek na popis návodů při řešení životních situací odkazem na portál veřejné správy, který shromažďuje postupy řešení situací od všech orgánů veřejné správy v obecné rovině. Tento přístup zákon samozřejmě povoluje, pro občany je však z důvodu přítomnosti informací ohledně agendy orgánů veřejné správy na všech úrovních z různých oblastí působnosti o něco méně přehledný; informace na portálu veřejné správy navíc neumožňují občanům zjistit kontaktní údaje na konkrétní organizační útvary a osoby, na které se mohou na úřadech, do jejichž správního obvodu spadají, obracet.
ELEKTRONICKÁ ÚŘEDNÍ DESKA
Specifickou součástí internetových stránek obce je elektronická úřední deska. Podle zákona č. 500/2004 Sb., v platném znění, správní řád, musí být obsah úřední desky zpřístupněn rovněž prostřednictvím internetu. Protože vyvěšením na úřední desce je doručována řada správních rozhodnutí, je požadavek na její elektronizaci výrazným posunem k efektivní ochraně práv a právem chráněných zájmů občanů.
Podle ustanovení § 26 správního řádu není nezbytné, aby dálkové zpřístupnění obsahu úřední desky zajišťovala sama obec; v případě, že není schopna zveřejnění úřední desky elektronicky zajistit, udělá to pro ni obec s rozšířenou působností, a to na základě veřejnoprávní smlouvy. Vzhledem k roz-šířenosti internetové sítě však zřejmě bude zřizování elektronické úřední desky s pomocí obce s rozšířenou působností spíše výjimečné. Elektronická úřední deska by tedy měla být běžnou součástí webových stránek každé obce.
WEBY PRO OSOBY SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM
Obce jsou při tvorbě svých webových stránek limitovány také požadavky na technické řešení webů a jejich grafickou podobu. Vyhláška č. 64/2008 Sb., o formě uveřejňování informací souvisejících s výkonem veřejné správy prostřednictvím webových stránek pro osoby se zdravotním postižením (vyhláška o přístupnosti) stanovuje principy, které by měly být dodrženy při uveřejňování informací prostřednictvím internetu tak, aby tyto informace byly přístupné i pro zdravotně postižené (zejména osoby se zrakovým a sluchovým postižením, osoby s poruchami učení a soustředění či osoby se zhoršenou motorikou horních končetin). Ačkoliv vyhláška o přístupnosti umožňuje, aby obce zpracovaly dvě verze webových stránek obsahujících povinné informace, tj. jednu pro běžné uživatele a druhou pro zdravotně postižené. Tento způsob plnění požadavků na přístupnost není z důvodu údržby, a správy webových stránek příliš praktický a tudíž ani využívaný. Požadavky na přístupnost pro zdravotně postižené tedy ovlivňují celkový vzhled, technické řešení a strukturu webových stránek obcí.
Pro zajištění přístupnosti webu pro zdravotně postižené je potřeba dodržet celkem 33 pravidel, z nichž některá jsou podmíněná. To znamená, že jejich dodržení je nezbytné pouze při splnění podmínky uvedené v tomto konkrétním pravidle.
Pravidla přístupnosti podle vyhlášky se člení do pěti kategorií (respektive šesti, přičemž šestá kategorie se týká pouze povinnosti uvedení prohlášení o přístupnosti webových stránek):
Obsah webových stránek musí být dostupný a čitelný.
Práci s webovou stránkou řídí uživatel.
Informace musí být srozumitelné a přehledné.
Ovládání webových stránek musí být jasné a srozumitelné.
Zdrojový kód musí být technicky způsobilý a strukturovaný.
Zásady jsou v podrobnostech popsány jednotlivými pravidly, které zejména ve spojení s Metodickým pokynem Ministerstva vnitra ČR vydaným k vyhlášce poměrně detailně stanovují požadavky na technologické řešení a vizuální podobu webových stránek obcí.
LENKA MICHÁLKOVÁ
advokátka a spolupracovnice společnosti ANTEE s. r. o.
Právní předpisy, které mají vliv na internetové stránky obcí
zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, v platném znění,
vyhláška č. 442/2006 Sb., ve znění vyhlášky
č. 416/2008 Sb. včetně jejích příloh č. 1 a 2,
zákon č. 500/2004 Sb., v platném znění, správní řád,
vyhláška č. 64/2008 Sb. a Metodický pokyn Ministerstva vnitra ČR.