Pod hlavičkou Smart Administration se zaměstnanci obecních úřadů prostřednictvím projektů modernizace veřejné správy (podpořenými Operačním programem Lidské zdroje a zaměstnanost) stávají středobodem zájmu modernizace české veřejné správy. Jedním z témat a zároveň i jednou z otázek mé disertační...
Pod hlavičkou Smart Administration se zaměstnanci obecních úřadů prostřednictvím projektů modernizace veřejné správy (podpořenými Operačním programem Lidské zdroje a zaměstnanost) stávají středobodem zájmu modernizace české veřejné správy.
Jedním z témat a zároveň i jednou z otázek mé disertační práce věnované Modernizaci veřejné správy v České republice (2009-2010) pro zástupce místní správy byly trendy potřeb (očekávání) veřejnosti a organizací soukromého sektoru s celkovým účinkem na organizace veřejného sektoru. (Výzkumu se v rámci disertace zúčastnilo 14 krajských úřadů a 60 obecních a městských úřadů.) Hlavní tendence potřeb shrnuje schéma znázorněné v boxu. Vyplývá z něj, že pro uspokojení rostoucích potřeb společnosti (občanů) je potřebné zaměřit se na zefektivnění fungování úřadů a jejich zaměstnanců.
Tento závěr je ve shodě také s aktuálním stavem projektů, které se realizují (nebo budou realizovat) v obcích s podporou EU prostředků v rámci strategie Smart Administration (2007-2013). Strategie si klade za cíl zefektivnit a zkvalitnit naši veřejnou správu. Municipální veřejná správa za poslední roky hodně pokročila v modernizaci především v zavádění nových komunikačních technologií, nyní je na čase rozvíjet organizaci (úřad) a její pracovníky.
Ve zmíněné disertační práci jsem zástupcům obcí položil otázku: Jak má veřejný sektor zajistit rychlejší a efektivnější modernizaci veřejné správy především v oblasti přechodu od zjištění potřeb společnosti (veřejnosti) k jejímu uspokojení? Odpovědi spatřují respondenti v následujících pěti pilířích:
veřejná správa jako síť (networking);
flexibilita ve veřejné správě;
veřejná správa řízená s účastí občanů;
veřejná správa řízená výsledky;
projektové řízení a řízení změn ve veřejné správě.
MAREK PAVLÍK
konzultant M.C.TRITON
Schéma Změny potřeb veřejnosti, soukromého a veřejného sektoru v ČR
Společnost (veřejnost) |
Organizace soukromého sektoru |
Rostoucí potřeby šíře a kvality poskytovaných veřejných služeb. |
Rostoucí zájem na zapojování do poskytování veřejných služeb. |
Organizace veřejného sektoru |
Rostoucí potřeba zkvalitnění a zefektivnění poskytovaných veřejných služeb. |