01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Zánik mandátu trestně stíhaného zastupitele

Dozvěděli jsme se, že jeden z členů zastupitelstva naší obce je trestně stíhán. Může nadále vykonávat funkci zastupitele a hlasovat na zasedání zastupitelstva? Obecně platí, že práva a povinnosti členů zastupitelstva obce jsou obsažena v zákoně o obcích. Podrobnosti vzniku a zániku mandátu člena...

Dozvěděli jsme se, že jeden z členů zastupitelstva naší obce je trestně stíhán. Může nadále vykonávat funkci zastupitele a hlasovat na zasedání zastupitelstva?

Obecně platí, že práva a povinnosti členů zastupitelstva obce jsou obsažena v zákoně o obcích. Podrobnosti vzniku a zániku mandátu člena zastupitelstva obce ale upravuje zákon č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zde je také třeba hledat odpověď na tuto otázku.

Podle § 55 odst. 3 písm. a) zákona o volbách do zastupitelstev obcí mandát člena zastupitelstva obce zaniká, vysloví-li to příslušné zastupitelstvo, z důvodu pravomocného rozhodnutí soudu, kterým byl člen zastupitelstva obce odsouzen k nepodmíněnému trestu odnětí svobody.

Samotné zahájení trestního stíhání tak nemá na trvání mandátu člena zastupitelstva obce vliv.

Teprve pro případ, že by byl člen zastupitelstva obce pravomocně soudem odsouzen k nepodmíněnému trestu odnětí svobody, je podle zákona o volbách do zastupitelstev obcí dán důvod pro zánik mandátu. Aplikuje se tady ústavní předpoklad (presumpce) neviny.

K zániku mandátu nedochází přímo ze zákona, ale zánik mandátu vyslovuje zastupitelstvo obce. Zastupitelstvo by mělo zánik mandátu vyslovit na svém nejbližším zasedání po dni, kdy rozsudek o odsouzení k nepodmíněnému trestu odnětí svobody nabyl právní moci, respektive kdy se zastupitelstvo o pravomocném odsouzení dozvědělo.

Pro případ, že by zastupitelstvo zánik mandátu nevyslovilo (ať už proto, že bod týkající se vyslovení zániku mandátu vůbec nezařadilo na program zasedání, nebo se sice věcí zabývalo, ale hlasováním o zániku mandátu nerozhodlo), stanoví zákon kompetence řediteli krajského úřadu: Požádá o svolání mimořádného zasedání zastupitelstva, na kterém by mělo zastupitelstvo o zániku mandátu rozhodnout; není-li zániku mandátu dosaženo ani na tomto zasedání, zanikne mandát člena zastupitelstva obce, vysloví-li to ředitel krajského úřadu.

V této souvislosti nutno zmínit, že člen zastupitelstva může kdykoli na mandát sám rezignovat, a to z jakéhokoliv důvodu; pro tento případ zákon stanoví, že rezignaci je nutno podat písemně a k zániku mandátu dochází dnem, kdy starosta rezignaci člena zastupitelstva obce na jeho mandát obdrží. Speciální pravidlo platí pro rezignaci starosty: K zániku mandátu dochází dnem, kdy starosta podá rezignaci na zasedání zastupitelstva obce. Pro úplnost dodávám, že v obou případech platí, že podanou rezignaci nelze vzít zpět.

Do zániku mandátu přísluší členovi zastupitelstva všechna práva a povinnosti s touto funkcí spojené, tzn. účastní se zasedání zastupitelstva, případně jiných orgánů obce, jichž je členem, hlasuje o návrzích usnesení, má právo podávat návrhy na projednání v orgánech obce, požadovat od obce informace ve věcech, které souvisejí s výkonem jejich funkce apod.

Na doplnění uvádím, že omezení osobní svobody z důvodu výkonu trestu odnětí svobody je rovněž překážkou výkonu aktivního volebního práva, tzn. práva občana volit do zastupitelstva obce.

Mgr. PAVLA SAMKOVÁ
právnička

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down