Městys se 700 občany má patnáctičlenné zastupitelstvo a pětičlennou radu. V současnosti to vypadá tak, že počet zastupitelů by se mohl snížit na jedenáct, a rada by tím pádem zanikla. Jaké povinnosti v případě schválení záměru z toho pro městys a jeho starostu vyplývají? Zákon č. 128/2000 Sb., o...
Městys se 700 občany má patnáctičlenné zastupitelstvo a pětičlennou radu. V současnosti to vypadá tak, že počet zastupitelů by se mohl snížit na jedenáct, a rada by tím pádem zanikla. Jaké povinnosti v případě schválení záměru z toho pro městys a jeho starostu vyplývají?
Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, umožňuje obcím s méně než 10 000 obyvateli, aby zastupitelstvo obce stanovilo pro nové funkční období počet členů zastupitelstva, který má být volen, v počtu menším než 15 (srov. § 67 odst. 1 zákona o obcích). Současně stanoví, že v obcích s méně než 15 členy zastupitelstva obce není rada obce volena (§ 99 odst. 3 zákona o obcích).
V těchto obcích, tedy v obcích, v nichž není rada obce volena, rozděluje zákon její pravomoci mezi zastupitelstvo a starostu obce. Většinu rozhodovacích pravomocí přitom přebírá právě starosta obce (srov. § 99 odst. 2 a § 102 odst. 4 zákona o obcích).
Z hlavních pravomocí, které přecházejí z rady obce na starostu obce, lze zmínit především rozhodování o uzavření nájemních smluv a smluv o výpůjčce podle § 102 odst. 2 písm. m) zákona o obcích nebo plnění úkolů zakladatele nebo zřizovatele právnických osob a organizačních složek obce podle § 102 odst. 2 písm. c) zákona o obcích. Naopak z hlavních pravomocí, které přecházejí z rady obce na zastupitelstvo obce, je možné upozornit na vydávání nařízení obce podle § 102 odst. 2 písm. d) zákona o obcích nebo pravomoc stanovit celkový počet zaměstnanců obce zařazených do obecního úřadu podle §102 odst. 2 písm. j) zákona o obcích. V podrobnostech lze odkázat na ustanovení § 102 odst. 4 zákona obcích.
Zásadním dopadem opatření, které je uvedeno v otázce, bude na jedné straně značné posílení rozhodovacích pravomocí starosty obce (v obcích, v nichž je rada obce volena, starosta především plní usnesení rady obce, zatímco v obcích, v nichž rada volena není, v daných záležitostech i sám rozhoduje), na straně druhé však též zvýšení jeho odpovědnosti, a to včetně odpovědnosti právní (za jím učiněná rozhodnutí).
Zvýšená odpovědnost starosty obce v obcích, v nichž není rada obce volena, vede mnohé starosty k úvahám, zda můžou »za sebe« nechat rozhodovat celé zastupitelstvo obce tím, že mu příslušnou záležitost předloží k rozhodnutí. Takový postup zákonu neodporuje. Starosta obce totiž žádnou z pravomocí, které podle zákona vykonává namísto rady obce, nemá tzv. vyhrazenu, a to ani pravomoci, které jsou jinak podle zákona vyhrazeny radě obce (§ 102 odst. 2 zákona o obcích). Starosta obce totiž podle zákona o obcích vykonává pravomoci rady obce, nestává se však sám »radou obce« a tudíž v jeho případě nelze hovořit o vyhrazených pravomocech. Je proto možné, aby v příslušných záležitostech namísto něj rozhodlo zastupitelstvo obce (např. schválením nájemní smlouvy).
JUDr. ADAM FUREK
právník
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Dobrý den,
chtěl bych vědět, jestli je rada obce povinně zřizována, pokud má obec patnáct a více zastupitelů?