Předseda Sdružení místních samospráv ČR Stanislav Polčák a poslankyně Věra Kovářová, členka předsednictva SMS ČR, včera jednali s ministrem vnitra Lubomírem Metnarem. Hlavním tématem jejich schůzky byla dostupnost a kvalita služeb České pošty. Ne všechny sporné otázky kolem fungování České pošty ve vztahu k obcím byly na jednání vyřešeny. Poslankyně Věra Kovářová se proto ministra vnitra chystá ve čtvrtek 1. března ještě interpelovat v dolní parlamentní komoře.
„S panem ministrem jsme se shodli na tom, že v případě České pošty trochu zaspal stát, když se mu nepodařilo najít odpovídající uplatnění pro pobočkovou síť České pošty v jednadvacátém století,“ uvedl Stanislav Polčák. „Stát by měl v kontextu klesajícího zájmu o klasické poštovní služby využít stávající pobočkovou síť ČP k tomu, aby si občané mohli na pobočkách pošty vyřizovat agendu, kvůli níž dnes musejí obíhat řadu dalších úřadů.“ Takové řešení by podle zástupců SMS ČR mohlo vést k udržení dostupnosti poštovních služeb při zachování efektivního fungování pobočkové sítě.
Představitelé SMS ČR jednali s ministrem také o projektu Pošta Partner, který předpokládá zřizování poštovních franšíz v režii obcí. „Takový model je obvyklý i v jiných evropských zemích, ale způsob, jakým je zaváděn u nás, je pro obce velmi zatěžující. Vyzval jsem proto pana ministra, aby stát obce k přebírání poštovních poboček více motivoval a při jejich provozování je efektivněji podpořil. Dnes téměř polovinu nákladů na provoz Pošty Partner doplácejí obce, u menších obcí to představuje významnou část rozpočtu a vede to ke stagnaci rozvoje obce v jiných oblastech. Podle našeho návrhu by měl stát hradit 75 procent celkových nákladů,“ konstatoval po jednání předseda Sdružení místních samospráv ČR.
Upozornil rovněž na to, že by měla být zajištěna zastupitelnost pro případ nemoci nebo dovolené speciálně vyškoleného pracovníka, který pro obec provoz Pošty Partner zajišťuje. „Pošta by měla mít k dispozici tým, který by toto zastupování řešil, malé obce nejsou schopné toto zajistit,“ vysvětlil Stanislav Polčák.
Zástupci SMS ČR tlumočili ministru Lubomíru Metnarovi také nespokojenost obcí a jejich představitelů s klesající kvalitou doručovacích služeb. Nejpalčivějším problémem je podle nich to, že poštovní doručovatelé se nesnaží doručit zásilku ani v případě, kdy je adresát doma. Tento nešvar se podle informací z obcí v posledních letech významně rozšířil.
„Ministr Metnar nás informoval, že zřídí pracovní skupinu zabývající se budoucností České pošty. SMS ČR bude do této pracovní skupiny přizvána, aby zde zprostředkovala zkušenosti obcí a hájila jejich zájmy,“ uzavřel Stanislav Polčák.
Některé otázky ve fungování České pošty ve vztahu k obcím však i po včerejším jednání Lubomíra Metnara se zástupci SMS ČR zůstávají otevřené. Členka předsednictva sdružení, poslankyně Vera Kovářová se proto ministra vnitra chystá ve čtvrtek 1. března v Poslanecké sněmovně ústně interpelovat.
Hustota pošt je aktuálně upravena vyhláškou Českého telekomunikačního úřadu, nařízením vlády z roku 2015 a nově vydanou poštovní licencí. V současnosti fungují pošty na 3200 místech. Jako problematický vidí SMS ČR vyhláškou stanovený minimální rozsah provozní doby. Ten je pouze 15 hodin týdně; u pošt v obcích, které nedosahují vyhláškou stanovené parametry, dokonce pouze 10 hodin týdně.
SMS ČR dlouhodobě navrhuje, aby dostupnost poštovních služeb byla rozšířena na minimálně 20 hodin týdně, přičemž dva dny v týdnu by provozní doba měla být povinně do 18 hodin. Důvodem je mimo jiné to, že za posledních několik desetiletí se dramaticky zvýšila míra dojíždění do zaměstnání, posunula se pracovní doba do odpoledních hodin a obecně došlo ke zvýšení pracovního nasazení lidí v produktivním věku. Rozhodování o parametrech časové dostupnosti poštovních služeb by podle SMS ČR mělo tyto demografické jevy zohlednit.*
/tz/
Ilustrační foto: archiv Poštovního muzea
Děkuji p. Polčákovi, že už konečně někdo přišel na to, jak využít pobočkovou síť.
Stát by měl v kontextu klesajícího zájmu o klasické poštovní služby využít stávající pobočkovou síť ČP k tomu, aby si občané mohli na pobočkách pošty vyřizovat agendu, kvůli níž dnes musejí obíhat řadu dalších úřadů.“