01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Zastupují stát ve 200 soudních sporech

Chránit a spravovat majetek státu a zastupovat jej ve sporech o něj má za úkol Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových. Byl zřízen 1. července 2002 a má osm územních pracovišť. Ing. Vladislavu Růžičkovi, který je ředitelem pracoviště se sídlem v Brně, jsme položili několik otázek. Můžete...

Chránit a spravovat majetek státu a zastupovat jej ve sporech o něj má za úkol Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových. Byl zřízen 1. července 2002 a má osm územních pracovišť. Ing. Vladislavu Růžičkovi, který je ředitelem pracoviště se sídlem v Brně, jsme položili několik otázek.

Můžete představit vaše územní pracoviště? Jak je členěno a kolik má pracovníků?

Sekce Územní pracoviště Brno je svou rozlohou největším uzemním pracovištěm Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových a je vymezeno obvodem dřívějšího Jihomoravského kraje. Třináct bývalých okresů a území města Brna vymezuje působnost sekce. Úkoly podle zákona č. 201/2002 Sb., tj. zastupování státu ve sporech o majetek, evidenci, ochranu a správu majetku státu zajišťuje celkem 533 zaměstnanců sekce.

Co má vaše sekce konkrétně na starosti?

Stejně jako ostatní sekce územních pracovišť v celé ČR se stará o hospodaření s majetkem státu, a to jak po právní stránce, tak z faktického hlediska. Jde v prvé řadě o velké množství nemovitostí - desetitisíce pozemků a stovky budov. Dále potom hospodaříme s movitým majetkem, který připadne státu na základě usnesení soudu o dědictví nebo rozhodnutí o propadnutí nebo zabrání věci.

Pomáháte také přesunovat majetek z okresů do pověřených obcí?

Veškerý majetek, který sloužil k výkonu státní správy v působnosti okresního úřadu, byl až do 31. prosince 2002 vlastnictvím státu a tedy nakládání s ním podléhalo režimu zákona č. 219/2000 Sb. S ohledem na ustanovení zákona č. 320/2002 Sb. byl movitý majetek v rámci přenosu kompetencí výkonu přenesené působnosti státní správy předán obcím a krajům. V průběhu druhé poloviny roku 2002 jednaly komise o dělení movitého majetku a informačních technologií. Současně bylo nutné pomoci samosprávám zajistit činnost již od 2. ledna 2003 a s tím souvisela potřeba připravit technické podmínky pro bezproblémové fungování nových úřadů.

Okresní úřady proto hledaly cestu, jak legitimně přesunout movitý majetek již do konce roku 2002 na místa budoucího určení. Ve většině případů byl nalezen kompromis - po podpisu převzetí ze strany zástupců pověřených měst byl majetek fyzicky přestěhován. Většina movitého majetku byla tedy přesunuta do konce roku 2002, stěhování bylo dokončeno v prvních dnech tohoto roku ve spolupráci s likvidačními skupinami, které jsou jedním z oddělení odborů odloučených pracovišť. Tyto skupiny se také zabývaly případy možných drobných nesrovnalostí. Jde například o administrativní chyby, ke kterým došlo při soupisu majetku.

Co čeká váš úřad v prvním pololetí letošního roku?

V prvé řadě množství úkolů, které souvisí s ukončením činnosti okresních úřadů zejména na úseku personalistiky a účetnictví. Další úkoly nás čekají s převzetím majetku, pohledávek a závazků po zaniklých okresních úřadech, například zajištění zápisů změn v příslušnosti k hospodaření s nemovitým majetkem do katastru nemovitostí.

Naše pracoviště čeká velmi náročný úkol, který souvisí s rekonstrukcí objektu, ve kterém má být umístěno sídlo sekce Územní pracoviště Brno a odbor Odloučené pracoviště Brno - venkov. Komplex stávajících tří budov, ve kterých máme dočasné útočiště, byl předán Nejvyššímu správnímu soudu. Možnost užívání budov končí k 30. června 2003, avšak budova na ulici Běhounská 4/6, která jako jediná státní budova připadá v úvahu k využití, není v současné době připravena bez rekonstrukce k užívání. K převodu objektu z vlastnictví Okresního úřadu Brno - venkov došlo, bohužel, až v prosinci 2002, takže nebylo možno realizovat efektivní kroky, které by vedly k urychlení přípravy budovy pro potřeby sekce Územní pracoviště Brno a odboru Odloučené pracoviště Brno-venkov. V současné době však intenzívně spolupracujeme s vedením úřadu tak, aby bylo možno upravit objekt v co nejkratší době.

Zastupujete stát také u soudu, případně mezinárodního soudu?

Na Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových, sekce Územní pracoviště Brno, přešlo k 1. lednu 2003 zhruba 200 soudních sporů. Spory se týkají restitucí, dědického řízení, řízení o výkon rozhodnutí a žaloby na určení vlastnického práva České republiky. První obsílky a předvolání na jednání k soudu začaly docházet na adresu sekce v průběhu druhé poloviny ledna. Témata jsou velmi zajímavá, sdělovat je však veřejnosti před soudním jednáním je z pochopitelných důvodů nemožné.

Jak komunikujete s krajskými úřady?

S krajskými úřady nyní probíhá spolupráce nad dokončením reformy, konkrétně při uzavírání smluv o výpůjčkách kancelářských prostor umístěných v budovách bývalých okresních úřadů a způsobu stanovení úhrad za služby spojené s užíváním půjčených prostorů. Zaměstnanci dřívějších okresních úřadů (nyní krajských úřadů) spolupracují se skupinami pro likvidaci okresních úřadů při zpracování agend spojených s ukončením činnosti okresních úřadů. Jde zejména o sumarizaci účetnictví obcí, finanční vypořádání s obcemi, finanční vypořádání s příspěvkovými organizacemi bývalých okresních úřadů a státní závěrečný účet okresních úřadů.

Karel Žítek

  obr

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down