01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Závěry a požadavky z 6. celostátní finanční konference Svazu měst a obcí ČR

Účastníci 6. celostátní finanční konference se shodli na následujícím: Žádáme vytvoření odborné pracovní skupiny při Ministerstvu financí ČR, která by se zabývala vytvořením dlouhodobé koncepce financování územních samosprávných celků. Doporučujeme, aby...

Účastníci 6. celostátní finanční konference se shodli na následujícím:

Žádáme vytvoření odborné pracovní skupiny při Ministerstvu financí ČR, která by se zabývala vytvořením dlouhodobé koncepce financování územních samosprávných celků. Doporučujeme, aby tato komise byla složena ze zástupců dotčených ministerstev, odborníků i akademické obce a v neposlední řadě zástupců Svazu měst a obcí ČR a krajů. Při této příležitosti vítáme slova ministra financí, kterými se zavázal tuto skupinu založit.

Žádáme zásadní revizi a následné posílení významu daně z nemovitosti a vznik obecních daní, avšak za předpokladu nezvyšování celkové daňové zátěže pro fyzické a právnické osoby.

Žádáme revizi současného systému sdílených daní s důrazem na posílení příjmové stránky a posílení motivačního prvku při financování obcí.

Žádáme plné krytí nákladů obcí na výkon přenesené působnosti. Uvažované pětiprocentní navýšení je naprosto nedostatečné, a to i ve vztahu k oficiálním údajům, podle kterých obce doplácejí na výkon přenesené působnosti více než 20 % nákladů.

Žádáme, aby stát lépe a s dostatečným předstihem informoval obce o konkrétních možných dopadech reformy veřejných financí na rozpočty a hospodaření obcí, kdy stát nezná dopady na výdajovou stránku rozpočtu samospráv, např. při zvýšení DPH z 5 % na 22 %.

Žádáme urychlené řešení problémů nadměrných postihů obcí i jiných subjektů ze strany finančních úřadů ve vztahu k čerpání investičních a neinvestičních dotací, a to ve všech případech, kde je prohřešek více méně formálního rázu a kde nedochází ke změně ve využití poskytovaných finančních prostředků. Konstatování údaje Ministerstva financí ČR, podle kterého spadá do této oblasti postihů zhruba 80 % uživatelů všech dotačních titulů, je více než alarmující a dokládá nezvládnutou roli odpovědných ústředních orgánů v oblasti metodické a kontrolní činnosti. V případě nekompromisního vyžadování navracení dotací i odvodů vyměřených penále by to znamenalo pro obce ztrátu jejich finanční existence. Vítáme proto na tomto poli iniciativu Svazu měst a obcí ČR, Ministerstva pro místní rozvoj ČR i předsedy Výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, která dovedla k jednomu jednacímu stolu i další zainteresované subjekty, především Ministerstvo financí ČR a dále Státní fond rozvoje bydlení a Státní fond životního prostředí.

Žádáme, aby při přípravě státního rozpočtu byly se zástupci Svazu měst a obcí ČR projednávány jednotlivé body, které se bezprostředně dotýkají zájmu obcí. Při této příležitosti s potěšením konstatujeme, že bylo v návrhu státního rozpočtu na rok 2004 alespoň částečně zúročeno dlouhodobé úsilí Svazu měst a obcí ČR docílit posílení finančního příspěvku na jedno lůžko v sociálních zařízeních, a to podle návrhu na částku zhruba 70 000 Kč a dále i příspěvek na žáka, a to na přibližně 1220 Kč. Zároveň však sdělujeme, že budeme i nadále usilovat o zvyšování těchto i obdobných příspěvků.

Žádáme, aby ve vztahu k financování obcí byla Česká republika vázána všemi odstavci článku 9 Evropské charty místní samosprávy.

Žádáme, aby stát a jeho orgány přesněji informovaly obce o problematice vstupu České republiky do Evropské unie, a to zejména na poli legislativním a ve vztahu k možnému čerpání finančních prostředků ze strukturálních fondů.

Jsme silně znepokojeni se stavem přípravy České republiky na čerpání pomoci z fondů Evropské unie.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down