Závěry konference Bydlení v obcích ČR Součástí 8. ročníku mezinárodního veletrhu Habitat v Praze Letňanech byla konference Bydlení v obcích ČR (24. 5. 2001), kterou připravily ABF, a. s., Vzdělávací centrum pro veřejnou správu ČR, o. p. s, a firma PRODOS. Účastníci panelu věnovaného Podpoře...
Závěry konference Bydlení v obcích ČR
Součástí 8. ročníku mezinárodního veletrhu Habitat v Praze Letňanech byla konference Bydlení v obcích ČR (24. 5. 2001), kterou připravily ABF, a. s., Vzdělávací centrum pro veřejnou správu ČR, o. p. s, a firma PRODOS.
Účastníci panelu věnovaného Podpoře výstavby nájemních bytů se shodli na těchto závěrečných tezích:
[*] Je třeba stabilizovat dotační prostředí v ČR - situace, kdy každým rokem jsou vyvolávány v život nové dotační tituly a mění se jejich parametry, je neefektivní z hlediska alokace veřejných prostředků a destabilizuje rozhodovací prostor pro investory nájemních bytů (obce).
[*] Při posuzování žádostí o přiznání statní dotace na výstavbu nových bytů je třeba vyloučit ukazatele dluhové služby obcí - tyto ukazatele nevypovídají nic o "ekonomickém zdraví" obce, a navíc jsou při rozhodování o státní dotaci zcela irelevantní.
[*] Je třeba urychleně přijmout zákon o neziskových bytových družstvech a umožnit tak vznik nových investorských subjektů, které by sňaly z obcí břímě dnes prakticky monopolního postavení ve výstavbě nových nájemních domů.
[*] Je třeba zajistit ukončení státní podpory výstavby obecních bytů i po uvedení zákona o neziskových bytových družstvech, tak aby nedošlo k propadu v počtu meziročně zahajovaných nájemních bytů a bylo zajištěno dofinancování rozestavěných objektů.
[*] Je třeba lépe provázat systém poskytování dotací na novou bytovou výstavbu s regionální politikou a jejími nástroji (obnova venkova, podpora "pólů rozvoje").
Účastnící panelu Regenerace sídlištního prostředí dospěli k těmto závěrům:
[*] Pro proces regenerace sídlištního prostředí chybí legislativní rámec, který by řešil otázku "statutu regeneračního území" a závaznost projektu regenerace (včetně řešení pozemků s nevyjasněnými vlastnickými vztahy). Stejně je třeba dořešit legislativní podmínky pro sdružování veřejných a soukromých investic. Chybí zde společný "tah na branku" ze strany příslušných ministerstev (MMR, MPO, MF).
[*] Chybí rovněž státní informační podpora daného procesu - např. kontaktní místa pro přípravu projektů regenerace sídlišť (zejména pro menší města ČR).
[*] Je třeba právně dořešit otázku přístupu k informacím o vlastnických vztazích k nemovitostem na regenerovaných sídlištích pro pořizovatele příslušného projektu (obec).
[*] Pro zdárné zvládnutí procesu regenerace sídlišť je nezbytné, aby byl budován na programovém základě - strategie jednotlivých obcí zde musí vycházet z podrobné, objektivní analýzy technického i sociálního stavu dané obytné zóny a dospívat k jasné definici akčních priorit.
[*] Tyto strategie je třeba koncipovat a realizovat v úzké spolupráci s vlastníky objektů na sídlišti a s místními obyvateli.
Panel věnovaný Rekonstrukci panelových domů přišel se zásadním konstatováním, že rekonstrukce panelových domů nemá při řešení bytových potřeb v obcích ČR z ekonomického hlediska alternativu (průměrné náklady na rekonstruovanou bytovou jednotku jsou bezmála na třetinové úrovni oproti nákladům na analogický nový byt). Od toho se odvinuly další závěry:
[*] Je třeba změnit účetní klasifikaci oprav a modernizací, tj. postavit rekonstrukční zásahy do objektů na roveň investicím - současná výše odpisů je nedostačující. To výrazně omezuje využití úvěrů k financování rekonstrukcí panelových domů.
[*] Je třeba vytvořit odpovídající legislativu pro účast investičních společností na rekonstrukcích panelových domů
[*] Ze strany obcí často chybí základní informace o výhodách a podmínkách rekonstruování panelových objektů - je třeba posílit osvětu (v oblasti technické, ekonomické i sociální) a vzájemnou informovanost o úspěšných akcích.