01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Zdůvodnění odchylky od obvyklé ceny

Naše obec prodala budovu bývalé školy jedinému zájemci, který se přihlásil ke zveřejněnému záměru, avšak pouze za polovinu obvyklé ceny. V zápise z jednání zastupitelstva obce, na němž byl prodej schvalován, není tato odchylka odůvodněna. Byl postup obce správný? Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, v...

Naše obec prodala budovu bývalé školy jedinému zájemci, který se přihlásil ke zveřejněnému záměru, avšak pouze za polovinu obvyklé ceny. V zápise z jednání zastupitelstva obce, na němž byl prodej schvalován, není tato odchylka odůvodněna. Byl postup obce správný?

Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, v platném znění, ukládá obci, aby při úplatném převodu majetku sjednávala cenu ve výši, která je v daném místě a čase obvyklá, nejde-li o cenu regulovanou státem (§ 39 odst. 2).

Odchylka od obvyklé ceny musí být zdůvodněna. Obvyklá cena se zpravidla určuje podle znaleckého posudku /případně postupem, jenž odpovídá zákonu č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon o oceňování majetku), v platném znění, aniž by byl zpracován znalecký posudek/. Nelze však vyloučit ani její stanovení například srovnáním nabídek realitních kanceláří, které se týkají obdobného nemovitého majetku v obci, nebo - zejména v případě movitého majetku - jinými vhodnými metodami.

Zákon současně ukládá, aby odchylka od obvyklé ceny byla zdůvodněna. Není povinností obce »prodávat« vždy nejméně za obvyklou cenu. Má-li však obec v úmyslu realizovat dispozici za nižší cenu, musí si své rozhodnutí »obhájit«. To znamená, že musí odchylku adekvátně odůvodnit (zdůvodňovat není třeba dosažení vyšší než obvyklé ceny, neboť v tomto případě je obhajitelnost odchylky implicitně přítomna již v samotném faktu získání vyšší peněžní částky pro obecní rozpočet).

O odchylce od obvyklé ceny rozhoduje orgán, jenž rozhoduje o zamýšlené dispozici, tj. při prodeji nemovitosti zastupitelstvo obce. Odůvodnění odchylky je třeba zaznamenat v zápise z jednání příslušného orgánu, případně jiným adekvátním způsobem doložit (může vyplývat z podkladových materiálů pro člena zastupitelstva obce apod.). Jestliže o majetkovém úkonu rozhoduje starosta, je vhodné důvod odchylky zaznamenat například v uzavřené smlouvě tak, aby při pozdějších sporech byl dokladovatelný.

Důvod odchylky záleží v zásadě plně na úvaze příslušného obecního orgánu a odpovídá volnosti majetkových dispozic. Pokud ale půjde o důvod zcela zjevně smyšlený nebo iracionální, je třeba na takovou situaci pohlížet jako by k odůvodnění odchylky vůbec nedošlo. V praxi nepanovala shoda o tom, jaké dopady má nezdůvodnění odchylky. Názory oscilovaly mezi tím, že její neuvedení nemá žádné dopady, tím, že jde o porušení specifického cenového předpisu, které vede k relativní neplatnosti uzavřené smlouvy (§ 40a občanského zákoníku), a konečně tím, že porušení uvedené povinnosti znamená absolutní neplatnost uzavřené smlouvy (§ 39 zákona o obcích).

Popsaný problém v nedávné době vyřešil Nejvyšší soud, jenž v precedentním rozhodnutí ze dne 15. listopadu 2010, sp. zn. 28 Cdo 3950/2010, konstatoval: »Smlouva o úplatném převodu obecního majetku za cenu podstatně nižší, než je cena v místě a čase obvyklá, bez náležitého zdůvodnění této odchylky, svým obsahem odporuje zákonu (§ 39 odst. 2 zákona o obcích) a je proto podle § 39 obč. zák. neplatná. Jelikož výčet případů relativní neplatnosti podle ustanovení § 40a obč. zák. je uzavřený a posuzovaný případ v něm jako důvod neplatnosti právního úkonu uveden není, jde i zde o neplatnost absolutní.«

Soud sice svůj závěr omezil pouze na odchylku »podstatně nižší«, nicméně určení, kdy jde o odchylku »nepodstatně nižší«, může být v praxi sporné. Je proto více než vhodné odůvodňovat jakoukoli nižší odchylku od obvyklé ceny.

Shrnutí: Pokud obec nezdůvodní (významnou) odchylku od obvyklé ceny, je realizovaný úkon v rozporu se zákonem a uzavřená smlouva absolutně neplatná.

JUDr. ADAM FUREK

právník

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

  1. Dobrý den,
    obracím se na Vás s prosbou o posouzení mého problému.
    Řeším obdobný problém. Žádám obec od roku 2002 o koupi obecního pozemku vedle našeho domu. Pozemky máme v trvalém užívání od roku 1980. Prodeji vždy bránily různé důvody, avšak fyzicky nebyla nikdy odstraněna žádná příčina a ráz pozemku je po celé roky nezměněn. Od roku 2015 vyřizuji tuto záležitost intenzivně. V 10/2016 byl prodej pozemku schválen zastupitelstvem obce za cenu 205,-/m2. Termín podpisu smlouvy byl 23.12.2016. Bohužel však k podpisu smlouvy nedošlo, neboť stavební úřad ke schválení záměru vyžadoval souhlasné stanovisko správců sítí (plyn, telekomunikace). Obec podala žádost ve zjednodušeném řízení. Správce plynovodu souhlasné stanovisko nevydal, vyžadoval kontrolu plynárenského zařízení před zásypem. Tady podotýkám, že pozemek kolem domu je oplocen od roku 1980 a toto bylo povoleno stavební komisí. Plyn se v obci pokládal až v 90.letech.Trvalo nám 1,5 roku, než se nám podařilo souhlasné stanovisko od správce plynovodu získat. 15.5.2018 byl vyhotoven geometrický plán. Stavební úřad záměr opět neschválit, neboť bylo vyžádáno stanovisko územního plánování, přičemž bylo zjištěno, že pozemek není pro záměr prodeje v souladu s platným územním plánem obce Šardice.
    Bylo mi sděleno 7/2018, že se tím obec bude znovu zabývat při nejbližší změně územního plánu. Sama jsem si zjistila informace, jak postupovat, aby se celá věc urychlila. Tyto informace jsem předala obecnímu úřadu. 11/2018 byl záměr konečně schválen stavebním úřadem. Hned na to byl tento záměr zveřejněn na úřední desce a 12.12.2018 byl záměr schválen zastupitelstvem za cenu 392,-/m2 podle nového znaleckého posudku, který nechala obec vyhotovit a který byl doručen v den konání zastupitelstva.
    -Jak jsem se dověděla, zastupitelé obce nebyly obeznámeni s výše uvedenými skutečnostmi a hlasovali na základě neúplných podkladů.
    -Dále jsem se dověděla, že soudnímu znalci nebyly poskytnuty podklady pro vyhotovení posudku, tj. kupní smlouvy pozemků, aby mohla určit cenu obvyklou v místě a čase porovnáním.
    -Ze zápisů z minulých jednání zastupitelstva jsem zjistila, že pozemky se v roce 2018 prodávaly za průměrnou cenu 196,-/m2

    Ptám se:
    -Pokud se nám obec rozhodne prodat pozemky, o které žádáme za cenu 205,-/m2 jak bylo ustanoveno v roce 2016, musí tuto nižší cenu odůvodnit? v návaznosti na zákon o obcích § 39 odstavec 2 ?
    -Je výše uvedený komentář dostatečným odůvodněním?
    -Mohou být zastupitelé obce trestně stíháni za nehospodárnost, jak mi bylo na obci řečeno?

    děkuji Vám za odpověď.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down