Uvádíme přehled vybraných právních předpisů a dalších aktů státních orgánů publikovaných ve Sbírce zákonů (od částky 106/2011 do částky 120/2011). Částka 106 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 14. října 2011. Zákon č. 300/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných...
Uvádíme přehled vybraných právních předpisů a dalších aktů státních orgánů publikovaných ve Sbírce zákonů (od částky 106/2011 do částky 120/2011).
Částka 106 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 14. října 2011.
Zákon č. 300/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
Novela rozšiřuje pravomoc obcí cestou obecně závazných vyhlášek regulovat na svém území nejen provozování výherních hracích přístrojů, jako tomu bylo dosud, ale rozsah této pravomoci rozšiřuje rovněž na sázkové hry v kasinu, loterie a jiné podobné hry provozované pomocí technických zařízení obsluhovaných přímo sázejícím a dále na loterie a jiné podobné hry povolované podle § 50 odst. 3 zákona číslo 202/1990 Sb. (například interaktivní videoloterijní terminály).
Obec může stanovit obecně závaznou vyhláškou, že sázkové hry podle § 2 písm. e), g), i), l), m) a n) zákona č. 202/1990 Sb. a loterie a jiné podobné hry podle § 2 písm. j) a § 50 odst. 3 zákona č. 202/1990 Sb. mohou být provozovány pouze na místech a v čase touto vyhláškou určených, nebo stanovit, na kterých místech a v jakém čase je v obci provozování uvedených loterií a jiných podobných her zakázáno, nebo úplně zakázat provozování uvedených loterií a jiných podobných her na celém území obce.
Obec má povinnost informovat Ministerstvo financí o přijetí výše uvedené obecně závazné vyhlášky, a to do 15 dnů od jejího schválení zastupitelstvem.
Účinnost od 1. ledna 2012 (s výjimkami)
Částka 114 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 11. listopadu 2011.
Nález Ústavního soudu ze dne 27. září 2011, sp. zn. Pl. ÚS 22/11, ve věci návrhu na zrušení obecně závazné vyhlášky statutárního města Kladna č. 46/10 o určení míst pro provozování jiných technických herních zařízení povolených Ministerstvem financí na území města Kladna (publikovaný pod č. 328/2011 Sb.)
Ústavní soud návrh na zrušení výše uvedené obecně závazné vyhlášky zamítl.
Právní věty nálezu:
Ústavní soud konstatuje, že otázkou regulace umístění tzv. innominátních loterií, mezi které spadají i interaktivní videoloterijní terminály, v obecně závazných vyhláškách obcí, se zabýval již ve svých nálezech sp. zn. Pl. ÚS 29/10 ze dne 14. 6. 2011 a sp. zn. Pl. ÚS 56/10 ze dne 7. 9. 2011, v nichž dospěl k závěru, že obce jsou povolány k této regulaci, nerozhodno zda na základě § 50 odst. 4 ve spojení s § 2 písm. e) loterijního zákona či případně na základě § 10 písm. a) zákona o obcích.
Obec vydala napadenou obecně závaznou vyhlášku na základě své pravomoci podle článku 104 odst. 3 Ústavy. V této souvislosti Ústavní soud připomíná, že uvedené ustanovení zmocňuje obec k originární normotvorbě, a tedy k jejímu vydání není zapotřebí výslovné zákonné zmocnění.
Regulace videoloterijních terminálů do působností obcí nepochybně spadá. Regulací umisťování tzv. innominátních hracích přístrojů prostřednictvím napadené vyhlášky proto statutární město Kladno nejednalo ultra vires ani nezneužilo zákonem vymezenou působnost.
Kritérium předchozího porušování právních předpisů při provozování výherních hracích přístrojů je nepochybně kritériem, které je podřaditelné pod pojem veřejného pořádku, za jehož účelem je obec oprávněna k regulaci. Pokud v minulosti na určitých místech docházelo provozovateli výherních hracích přístrojů k porušování právních předpisů, pak je možné, aby obec tuto negativní zkušenost promítla do vymezení míst, v nichž si nepřeje ani provozování výherních hracích přístrojů.
Již v dřívějším nálezu sp. zn. Pl. ÚS 56/10 Ústavní soud uvedl, že výjimkou, při jejímž splnění lze akceptovat právní předpis upravující jedinečné (konkrétní) případy, je situace, kdy taková regulace nepředstavuje porušení principu rovnosti. Regulace jedinečných případů a jejich vydělení z rámce obecnosti musí být jednoznačně objektivně ospravedlněná a nesmí být výrazem libovůle. V daném případě Ústavní soud, vzhledem k důvodům individualizované regulace, jež obec ozřejmila ve svém vyjádření k návrhu, neshledal vyhlášku jako nezákonnou či protiústavní.
Částka 115 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 14. listopadu 2011.
Sdělení Ministerstva vnitra č. 332/2011 Sb., o vyhlášení nových voleb do zastupitelstva obce
Ministr vnitra vyhlásil na den 7. dubna 2012 nové volby do Zastupitelstva obce Vodranty (okres Kutná Hora).
Sdělení Ministerstva vnitra č. 333/2011 Sb., o vyhlášení nových voleb do zastupitelstva obce
Ministr vnitra vyhlásil na den 7. dubna 2012 nové volby do Zastupitelstva obce Čečkovice (okres Havlíčkův Brod).
Částka 120 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 23. listopadu 2011.
Zákon č. 341/2011 Sb., o Generální inspekci bezpečnostních sborů a o změně souvisejících zákonů
Zřizuje se Generální inspekce bezpečnostních sborů (dále jen inspekce), která je ozbrojeným bezpečnostním sborem. V čele inspekce stojí ředitel inspekce (dále jen ředitel), kterého jmenuje a odvolává na návrh vlády a po projednání ve výboru Poslanecké sněmovny příslušném ve věcech bezpečnosti předseda vlády, jemuž je ředitel z výkonu své funkce odpovědný. Úkoly inspekce plní příslušníci inspekce vykonávající v inspekci službu podle zákona upravujícího služební poměr příslušníků bezpečnostních sborů.
Inspekce je organizační složkou státu a účetní jednotkou. Její příjmy a výdaje tvoří samostatnou kapitolu státního rozpočtu.
Úkolem inspekce je mj. vyšetřovat trestný čin příslušníka Policie ČR, celníka, příslušníka Vězeňské služby ČR nebo zaměstnance ČR zařazeného k výkonu práce v Policii ČR.
Mgr. JAN BŘEŇ