01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Ze Sbírky zákonů

Uvádíme přehled vybraných právních předpisů a dalších aktů státních orgánů publikovaných ve Sbírce zákonů (od částky 155/2008 do částky 9/2009). Částka 1 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 1. ledna 2009. Zákon č. 1/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí, ve znění...

Uvádíme přehled vybraných právních předpisů a dalších aktů státních orgánů publikovaných ve Sbírce zákonů (od částky 155/2008 do částky 9/2009).

Částka 1 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 1. ledna 2009.

Zákon č. 1/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů

Podle § 12 zákona o dani z nemovitostí může obec obecně závaznou vyhláškou pro všechny nemovitosti na území celé obce stanovit jeden místní koeficient ve výši 2, 3, 4 nebo 5. Tímto koeficientem se vynásobí daňová povinnost poplatníka za jednotlivé druhy pozemků, staveb, samostatných nebytových prostorů a za byty, popřípadě jejich soubory. Novela zákona částečně upravila ustanovení § 12, a to tak, že místní koeficient nelze stanovit na pozemky uvede- né v § 5 odst. 1, tj. pozemky orné půdy, chmelnice, vinice, zahrady, ovocné sady a trvalé travní porosty.

Novela dále zrušila dosavadní osvobození od daně ze staveb pro nové stavby obytných domů ve vlastnictví fyzických osob nebo byty ve vlastnictví fyzických osob v nových stavbách obytných domů, pokud tyto stavby nebo byty sloužily k trvalému bydlení vlastníků nebo osob blízkých, a to na dobu 15 let - počínaje rokem následujícím po roce, v němž nové stavby začaly být způsobilé k užívání na základě oznámení stavebnímu úřadu, nebo pro nové stavby byl vydán kolaudační souhlas nebo kolaudační rozhodnutí. Uvedené daňové osvobození u novostaveb bude platit naposledy ve zdaňovacím období roku 2009.

Novela rovněž zrušila osvobození od daně z nemovitostí u staveb, u kterých jsou prováděny změny spočívající ve snížení tepelné náročnosti stavebními úpravami, na které bylo vydáno stavební povolení /viz § 9 odst. 1 písm. r) zákona č. 338/1992 Sb./. Daňové osvobození zateplování staveb bude platit naposledy ve zdaňovacím období roku 2012. Ve zbývající části ustanovení § 9 odst. 1 písm. r) zákona číslo 338/1992 Sb., které se týká změny vytápění přechodem z pevných paliv na obnovitelnou energii solární, větrnou, geotermální či vytápění biomasou, bylo daňové osvobození ponecháno, neboť jde o ekologické vytápění, které je šetrné k životnímu prostředí a navíc je investičně velmi nákladné.

Účinnost od 1. ledna 2009

Částka 7 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 23. ledna 2009.

Nařízení vlády č. 20/2009 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 37/2003 Sb., o odměnách za výkon funkce členům zastupitelstev, ve znění pozdějších předpisů

Podstatou této novely je zvýšení odměn (uvolněným i neuvolněným) členům zastupitelstev obcí, zastupitelstev městských obvodů nebo městských částí územně členěných statutárních měst a městských částí hlavního města Prahy (viz příloha č. 1 nařízení), zastupitelstev krajů (viz příloha č. 2 nařízení) a zastupitelstva hlavního města Prahy (viz příloha č. 3 nařízení), a to o 4 procenta.

Účinnost od 23. ledna 2009

Nález Ústavního soudu ze dne 21. října 2008 ve věci návrhu na zrušení obecně závazné vyhlášky města Mariánské Lázně č. 12/1993 o veřejném pořádku v lázeňském městě Mariánské Lázně (publikovaný pod č. 22/2009 Sb.)

Ústavní soud výše uvedenému návrhu vyhověl pouze částečně. Právní věty nálezu:

Z hlediska vymezení rozsahu samostatné působnosti obce je třeba respektovat prostor, který zákonodárce svojí regulací vyňal ze samostatné působnosti obce, jež je zároveň lázeňským místem. I v tomto případě platí, že pokud by nebylo možné oddělit předmět a cíl regulace obecně závazné vyhlášky a lázeňského statutu, byla by příslušná regulace obsažená v obecně závazné vyhlášce v rozporu s § 35 zákona číslo 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve spojení s § 28 odst. 3 zákona č. 164/2001 Sb., o přírodních léčebných lázních a lázeňských místech a o změně některých souvisejících zákonů (lázeňský zákon).

Městu Mariánské Lázně nelze upřít pravomoc činit opatření k zajištění veřejného pořádku i ve vnitřním lázeňském území, neboť jinak by obci, která je zároveň lázeňským místem, nezbýval k úpravě místních záležitostí veřejného pořádku žádný prostor.

JAN BŘEŇ

právník

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down