Uvádíme přehled vybraných právních předpisů a dalších aktů státních orgánů publikovaných ve Sbírce zákonů (od částky 22/2008 do částky 26/2008). Částka 22 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 29. února 2008. Zákon č. 66/2008 Sb., kterým se mění zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve...
Uvádíme přehled vybraných právních předpisů a dalších aktů státních orgánů publikovaných ve Sbírce zákonů (od částky 22/2008 do částky 26/2008).
Částka 22 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 29. února 2008.
Zákon č. 66/2008 Sb., kterým se mění zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů
Novela zvýšila maximální výše pokut za spáchání některých správních deliktů v oblasti samostatné působnosti. Fyzické osobě, která neudržuje čistotu a pořádek na pozemku, který užívá nebo vlastní, a naruší tím vzhled městské části (MČ) hl. města Prahy, může městská část uložit pokutu až do výše 100 tisíc Kč (před novelou byla výše 50 tisíc Kč); v případě právnické osoby nebo podnikatele může MČ za tento delikt uložit pokutu až do výše 500 tisíc Kč (před novelou 100 tisíc Kč). Právnické osobě nebo podnikateli, kteří při výkonu své podnikatelské činnosti znečistí veřejné prostranství, odloží věc mimo vyhrazené místo nebo jinak naruší vzhled městské části, může městská část uložit pokutu až do výše 1 000 000 Kč (před novelou 500 tisíc Kč). Vedle toho novela stanovila další výjimku z jinak obecného zákazu ručení hl. města Prahy a jejích městských částí za závazky fyzických a právnických osob. Od nabytí účinnosti novely tak může hl. město Praha a její městské části ručit i za závazky honebních společenstev ve smyslu zákona č. 449/2001 Sb., o myslivosti.
Účinnost od 29. února 2008
Částka 23 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 29. února 2008.
Zákon č. 76/2008 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění zákona č. 110/2007 Sb.
Na základě této novely zákona o veřejných zakázkách se nadlimitní veřejnou zakázkou rozumí taková veřejná zakázka, jejíž předpokládaná hodnota bez daně z přidané hodnoty dosáhne nejméně finančního limitu stanoveného prováděcím právním předpisem (viz nařízení vlády č. 77/2008 Sb.) pro jednotlivé kategorie zadavatelů a druhy veřejných zakázek, případně kategorie dodávek nebo služeb. Podlimitní veřejnou zakázkou se rozumí veřejná zakázka, jejíž předpokládaná hodnota činí v případě veřejné zakázky na dodávky nebo veřejné zakázky na služby nejméně 2 000 000 Kč bez daně z přidané hodnoty nebo v případě veřejné zakázky na stavební práce nejméně 6 000 000 Kč bez daně z přidané hodnoty a zároveň nedosáhne finančního limitu pro nadlimitní veřejnou zakázku (v ostatních případech jde o veřejnou zakázku malého rozsahu).
Účinnost od 15. března 2008
Nařízení vlády č. 77/2008 Sb., o stanovení finančních limitů pro účely zákona o veřejných zakázkách, o vymezení zboží pořizovaného Českou republikou - Ministerstvem obrany, pro které platí zvláštní finanční limit, a o přepočtech částek stanovených v zákoně o veřejných zakázkách v eurech na českou měnu
Nařízení vlády stanovuje finanční limity pro účely zákona o veřejných zakázkách; např. u obcí a krajů, jakožto veřejných zadavatelů, činí finanční limit pro nadlimitní veřejnou zakázku v případě veřejných zakázek na dodávky a služby 5 857 000 Kč; finanční limit pro nadlimitní veřejnou zakázku v případě veřejných zakázek na stavební práce činí 146 447 000 Kč - obě částky bez DPH.
Účinnost od 15. března 2008
Nařízení vlády č. 79/2008 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 37/2003 Sb., o odměnách za výkon funkce členům zastupitelstev, ve znění pozdějších předpisů
Podstatou novely je zvýšení odměn (uvolněným i neuvolněným) členům zastupitelstev obcí, zastupitelstev městských obvodů nebo městských částí územně členěných statutárních měst a městských částí hl. města Prahy (viz příloha č. 1 nařízení), zastupitelstev krajů (viz příloha č. 2 nařízení) a zastupitelstva hl. města Prahy (viz příloha č. 3 nařízení), a to o 5 %.
Účinnost od 29. února 2008
Částka 26 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 12. března 2008.
Nález Ústavního soudu ze dne 31. ledna 2008 ve věci návrhu na zrušení některých částí zákona č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů, a na zrušení některých ustanovení zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (publikovaný pod č. 88/2008 Sb.)
Ústavní soud (ÚS) uvedený návrh zamítl.
Vybrané právní věty nálezu: Pokud by Ústavní soud postupoval ve vztahu k jakékoliv reformě, tj. i reformě zdravotnictví, příliš aktivisticky, vytvořil by zajisté posléze judikaturu, která by a priori zavírala dveře jakýmkoliv reformním snahám.
Mají-li navrhovatelé, jako představitelé moci zákonodárné, za to, že jimi napadená právní úprava je nevhodná či vyvolávající negativní důsledky, mohou usilovat o změnu v rámci politické soutěže, nikoliv soudní kontroly ústavnosti, která ze své podstaty musí být omezena pouze na otázky ústavně právní povahy. Pokud by snad ÚS návrhu vyhověl, a rozhodoval sám místo zákonodárce, porušil by nejen citovaná ustanovení Ústavy, ale zejména by učinil zbytečnou soutěž politických stran. Ústavní soud neshledal, že by regulační poplatky měly všeobecně "rdousící efekt" a činily by reálně pro kohokoliv zdravotní péči či zdravotní pomůcky nedostupnými. V individuálních případech lze postupovat podle § 16a odst. 2 písm. d) zákona o veřejném zdravotním pojištění, podle něhož se regulační poplatek neplatí, jde-li o pojištěnce, který se prokáže rozhodnutím, oznámením, nebo potvrzením vydaným orgánem pomoci v hmotné nouzi o dávce, která je mu poskytována podle zvláštního předpisu, ne starším 30 dnů. Nelze přehlédnout ani limit 5 tisíc Kč daný § 16a odst. 1 zákona o veřejném zdravotním pojištění.
JAN BŘEŇ
právník