Uvádíme přehled vybraných právních předpisů a dalších aktů státních orgánů publikovaných ve Sbírce zákonů (od částky 7/2007 do částky 12/2007). Částka 7 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 1. února 2007. Nález Ústavního soudu ze dne 5. října 2006 ve věci návrhu na zrušení některých ustanovení §...
Uvádíme přehled vybraných právních předpisů a dalších aktů státních orgánů publikovaných ve Sbírce zákonů (od částky 7/2007 do částky 12/2007).
Částka 7 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 1. února 2007.
Nález Ústavního soudu ze dne 5. října 2006 ve věci návrhu na zrušení některých ustanovení § 17 zákona č. 2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání, ve znění pozdějších předpisů (publikovaný pod č. 16/2007 Sb.)
Právní věty nálezu: Listina základních práv a svobod (dále jen Listina) právo na stávku v obecné poloze uznává a garantuje. Toto právo přísluší v zásadě všem osobám bez rozdílu (s výjimkou soudců, prokurátorů a příslušníků ozbrojených sil a bezpečnostních sborů) a ve stejném rozsahu. Zákon je může omezit jen vůči osobám v profesích a při činnostech vyjmenovaných v čl. 44 Listiny. Stanovení konkrétních podmínek výkonu tohoto práva, resp. jeho mezí pak Listina svěřuje zákonodárci, jenž přitom požívá poměrně široký prostor pro uvážení. Zákonodárce však nesmí postupovat svévolně. Musí - s výše uvedenou výjimkou - respektovat princip rovnosti a stanovit meze práva na stávku stejně pro všechny případy, které splňují stanovené podmínky (čl. 4 odst. 3 Listiny). Nesmí postupovat ani nerozumně. Vzhledem k čl. 41 odst. 1 Listiny nemusí být zákonná úprava práva na stávku v přísném vztahu proporcionality k cíli, který je regulací sledován, tj. nemusí jít o opatření v demokratické společnosti nezbytné, jako je tomu například u jiných práv, jichž se lze dovolávat přímo z Listiny. Testem ústavnosti v tomto smyslu projde taková zákonná úprava, u níž lze zjistit sledování nějakého legitimního cíle, a která tak činí způsobem, jejž si lze představit jako rozumný prostředek k jeho dosažení, byť nutně nemusí jít o prostředek nejlepší, nejvhodnější, nej-účinnější či nejmoudřejší.
Zákonodárce konečně musí šetřit podstatu a smysl práva na stávku (čl. 4 odst. 4 Listiny). Zákonem například nelze právo na stávku zcela zakázat nebo je omezit vůči osobám v jiných profesích nebo činnostech, než které vyjmenovává čl. 44, resp. čl. 27 odst. 4 Listiny. Nelze ani stanovit takové podmínky pro výkon tohoto práva, jejichž splnění by reálně nebylo možné, takže by se garance práva na stávku stala pouhou iluzorní proklamací.
Protiústavnost zákona regulujícího proceduru vyhlášení stávky nezpůsobuje hypotetická možnost jeho zneužití, pokud proti všem negativním jevům, k nimž může v souvislosti s plněním podmínek zákona docházet, existuje účinná soudní ochrana.
Částka 8 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 2. února 2007.
Nález Ústavního soudu ze dne 14. listopadu 2006 ve věci návrhu na zrušení některých ustanovení obecně závazné vyhlášky města Ostrova č. 2/2002 o nakládání s komunálním odpadem, ve znění pozdějších předpisů (publikovaný pod č. 18/2007 Sb.)
Ústavní soud rozhodl, že některá ustanovení výše uvedené obecně závazné vyhlášky města Ostrova se zrušují dnem vyhlášení tohoto nálezu ve Sbírce zákonů.
Nález Ústavního soudu ze dne 14. listopadu 2006 ve věci návrhu na zrušení některých ustanovení obecně závazné vyhlášky města Mariánské Lázně č. 3/2000, kterou se stanoví systém sběru, třídění, využívání a zneškodňování komunálního odpadu a systém nakládání se stavebním odpadem (publikovaný pod č. 19/2007 Sb.)
Ústavní soud rozhodl, že některá ustanovení výše uvedené obecně závazné vyhlášky města Mariánské Lázně se zrušují dnem vyhlášení tohoto nálezu ve Sbírce zákonů.
Nález Ústavního soudu ze dne 5. prosince 2006 ve věci návrhu na zrušení obecně závazné vyhlášky města Chomutova č. 15/2003 k zabezpečení veřejného pořádku omezením hluku (publikovaný pod č. 20/2007 Sb.)
Ústavní soud rozhodl, že výše uvedená obecně závazná vyhláška města Chomutova se zrušuje dnem vyhlášení tohoto nálezu ve Sbírce zákonů.
Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstev obcí (publikované pod č. 21/2007 Sb.)
Ministr vnitra vyhlásil na den 23. června 2007 nové volby do Zastupitelstva obce Meziříčko (okres Třebíč) a Zálužice (okres Louny).
Částka 9 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 13. února 2007.
Úplné znění zákona č. 2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání, jak vyplývá z pozdějších změn (publikované pod č. 25/2007 Sb.)
Částka 10 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 19. února 2007.
Vyhláška č. 26/2007 Sb., kterou se provádí zákon č. 265/1992 Sb., o zápisech vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon), ve znění pozdějších předpisů, (katastrální vyhláška)
Katastrální vyhláška podrobněji upravuje předmět a obsah katastru, činnosti při správě katastru a obnově katastrálního operátu, zeměměřické činnosti pro účely katastru, vyhotovování geometrických plánů a upřesněných přídělových plánů a vytyčování hranic pozemků, označování územních hranic obcí a hranic pozemků trvalým způsobem, postup při vkladu, záznamu a poznámce.
Účinnost od 1. března 2007
Částka 12 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 20. února 2007.
Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstev obcí (publikované pod č. 31/2007 Sb.)
Ministr vnitra vyhlásil na den 23. června 2007 nové volby do Zastupitelstva obce Felbabka (okres Beroun) a Vřesová (okres Sokolov).
Mgr. JAN Břeň
právník