01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

ZELENÁ PRO EKOLOGII

Počátkem října proběhla v Karlových Varech 3. mezinárodní konference ekologické městské dopravy a 3. mezinárodní výstava ekologických vozidel a dopravních zařízení. Této příležitosti využila také firma Scania Czech Republic, s. r. o., aby zde představila nový typ městského autobusu s alternativním...

Počátkem října proběhla v Karlových Varech 3. mezinárodní konference ekologické městské dopravy a 3. mezinárodní výstava ekologických vozidel a dopravních zařízení. Této příležitosti využila také firma Scania Czech Republic, s. r. o., aby zde představila nový typ městského autobusu s alternativním pohonem na etanol.

Alternativní paliva představují nové možnosti v oblasti pohonu vozidel městské dopravy. Přestože trend užívání dieselových nízkoemisních motorů bude i v následujících letech pravděpodobně převládat, je třeba začít přemýšlet o komplexním pojetí životního prostředí i ve sféře veřejné do-pravy.

Jakýsi vzor přizpůsobování technologií ekologickým požadavkům představuje Švédsko. Systém městské dopravy ve Stockholmu například využívá autobusů s alternativním pohonem na etanol již několik let. Jednou ze zajímavostí systému tzv. modrých linek je napojení autobusů na satelit, který zaručuje neustálý přehled o jejich pohybu ve městě a podává cestujícím na zastávkách nepřetržitě přesné informace o tom, jak dlouho ještě budou na svůj autobus čekat.

Navíc mají ekologické autobusy ve městě vždy zelenou, protože kdykoliv se ke křižovatce blíží tento autobus, díky senzorům se světelná signalizace vždy přepne na zelenou. Motory na alternativní pohon vy-užívají jednoho ze tří druhů alternativních paliv: etanolu, propanu nebo vodíkových palivových článků.

Etanol vyrobený z biomasy představuje palivo, které produkuje méně oxidů a dusíku a emisí než diesel a nevytváří nadměrnou koncentraci oxidu uhličitého v ovzduší.

Efektivnost etanolových a dieselových motorů je téměř stejná, ovšem nižší energetický obsah etanolu znamená vyšší spotřebu. U etanolových motorů byl naměřen 50% pokles emisí oxidů dusíku a dokonce 70% pokles emisí pevných částic.

Co se týče motoru, nevyžaduje použití etanolu jako paliva žádné rozsáhlejší úpravy. Také při opravách, údržbě a plnění nádrže se s etanolem pracuje stejně jako s motorovou naftou.

Po technické stránce je odlišné pouze nastavení motoru, válců a vstřikovacího čerpadla. Zvýšil se objem palivové nádrže autobusů.

Přestože je vstřikovací systém nových autobusů náročnější na údržbu a musí být dodržena určitá kvalita paliva, případné technické problémy jsou srovnatelné s ostatními druhy vozů. Řízení a spolehlivost autobusů s alternativním pohonem na etanol se nijak neliší od klasických dieselových, což potvrzují i zkušenosti dopravců a samotných řidičů.

- vd -

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down