Na podnět krajů připravila skupina poslanců ODS v čele s předsedou Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Waltrem Bartošem novelu školského zákona (č. 561/2004 Sb.), která měla pomoci zřizovateli školy odvolat ředitele, s jehož prací není spokojen. Únorová schůze Poslanecké...
Na podnět krajů připravila skupina poslanců ODS v čele s předsedou Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Waltrem Bartošem novelu školského zákona (č. 561/2004 Sb.), která měla pomoci zřizovateli školy odvolat ředitele, s jehož prací není spokojen. Únorová schůze Poslanecké sněmovny ČR tento návrh zamítla. Navzdory prvnímu neúspěchu je poslanec Bartoš odhodlán tento problém znovu otevřít. Současné znění zákona totiž omezuje důvody, za něž může být ředitel ze své funkce odvolán, na dovršení 65 let věku a na případy "závažného porušení nebo neplnění právních povinností vyplývajících z vykonávané funkce, které bylo zjištěno zejména inspekční činností České školní inspekce, zřizovatelem nebo jinými kontrolními orgány". V některých případech to ale nestačí.
Co má dělat zřizovatel, který není spokojen s tím, jak ředitel pracuje, věděl by o schopnějším, ale nemůže ho vyměnit? namítají zastánci novely. K nim se připojuje i část učitelů. Těch, kteří podobnou situaci poznali na vlastní kůži. Jejich ředitel je buď despota obklopený svitou oblíbenců, který pro ostatní vytváří ve škole nedýchatelné ovzduší. Nebo je naopak flegmatik, který v ředitelně odsedí povinné penzum hodin a pak se věnuje svým koníčkům. Přitom ani jeden, ani druhý neporuší zákon a tudíž jsou neodvolatelní.
Potud by bylo možné předkladatele a zastánce novely chápat. Že takový člověk nemá v čele školy místo, potvrdí i jeho kolegové ve stejné funkci. Tak proč novela neuspěla?
CO VADILO ŠKOLSKÉMU TERÉNU
K návrhu novely se vyjadřovali jednotlivci i profesní organizace. Ocenili, že odstraňuje ze zákona možnost odvolat ředitele, který dosáhl 65 let věku. Nicméně na připomínkách se shodli. Ředitelé škol se cítí dikcí připravované novely ohroženi.
Za varující považují, že z důvodů pro odvolání ředitele byla vypuštěna dvě důležitá slova. Tam, kde zákon říká, že ředitel může být odvolán "v případě závažného porušení nebo neplnění právních povinností", novela vypustila pojmy "závažné" a "právní". Obávají se, že za takových podmínek by zřizovatel mohl této úpravy využít a odvolat ředitele ne kvůli jeho neschopnosti, ale proto, že zřizovateli z jakéhokoli důvodu nevyhovuje. Má jiný názor na směr, kterým se škola ubírá, je členem nebo příznivcem jiné politické strany, nebo si prostě lidsky "nesednou".
Upozorňovali zejména na rozdíly mezi městskými a venkovskými školami. Zatímco ve velkých městech rozhoduje o školách školská rada, v malých obcích může být rozhodnutí také v rukou jediného člověka. Oceňují všechna zastupitelstva, která se školou spolupracují jako partneři. Přesto se obávají nejistoty, kterou by pro každého ředitele mohly napříště znamenat volby. Bohužel, některé příklady z praxe - i když ojedinělé - jejich obavy potvrzují.
Školy a jejich ředitelé by měli být do určité míry nezávislí na momentální politické reprezentaci obce nebo kraje a právní úprava by je měla chránit před nekompetentními zásahy. Na druhou stranu chápeme nutnost umožnit odvolání ředitele školy v situaci, kdy škola nefunguje na patřičné úrovni, ku prospěchu žáků a jejich rodičů a nenaplňuje vzdělávací a výchovné cíle stanovené v právních předpisech nebo závazných dokumentech, můžeme si přečíst ve stanovisku Asociace pedagogů základního školství.
"Dneska se už na místa ředitelů fronty nestojí, ředitelé budou za chvíli ohroženým druhem," říká prezidentka Asociace ředitelů základního školství Hana Stýblová. "Zřizovatel a ředitel školy by měli žít v symbióze. Zřizovatel vytváří škole podmínky pro její práci, ředitel odpovídá a rozhoduje o všem, co mu ukládá zákon." Nejen ona je přesvědčena, že novela v tomto znění vsazuje mezi školu a zřizovatele klín.
Také proto, že návrh novely nepočítal s konkurzem jako podmínkou pro výběr ředitele. Bylo by pak až příliš snadné dosadit do čela školy kamaráda nebo ochotného kývače.
"Zřizovatelé nejsou anonymní osoby," oponuje poslanec Bartoš. "Občané si je vybrali ve volbách ke správě věcí veřejných, mezi které patří i školství. Pokud se neosvědčí, příště nemusí být zvoleni. Nesou za školu politickou odpovědnost, proto musí mít pravomoc ovlivňovat její život."
JEDNÁNÍ VE SNĚMOVNĚ
Tytéž argumenty zaznívaly v rozpravě na jednání pléna Poslanecké sněmovny. Upozornění na možnou zneužitelnost zákona i varování před neodvolatelností ředitelů, kteří sice neporušují zákon, ale škola pod jejich vedením stagnuje.
"Funkce ředitele je pro kvalitu školy funkcí klíčovou," uvedla mj. poslankyně Michaela Šojdrová (KDU-ČSL). "Ano, ředitel má určité výjimečné postavení. Je ale třeba vědět, jaké povinnosti mu zákon ukládá. V mnoha ustanoveních jsou zcela konkrétní, v dalších velmi široké. Například: Ředitel odpovídá za to, že škola poskytuje vzdělávání v souladu se zákonem a vzdělávacími programy. To jsou přece velice obsáhlé dokumenty. Nebo: Ředitel odpovídá za odbornou a pedagogickou úroveň vzdělávání a školských služeb. To znamená, že odpovídá za to, že se každý učitel vzdělává, že v každé hodině dělá přesně to, co dělat má. To je velmi rozsáhlá šíře povinností, na jejichž základě může zřizovatel zvažovat, zda chce, nebo nechce ředitele odvolat." Zároveň upozornila na obtížnou situaci zřizovatelů škol, jejichž ředitelé sice plní své povinnosti, ale škola se nerozvíjí, nezapojuje se do inovačních programů, takže se rodiče raději ohlížejí po jiné.
Ostatně s tím jsou odhodláni se porovnat i samotní ředitelé. Ve stanovisku Asociace ředitelů základních škol navrhovali, aby novela připustila jako důvod pro odvolání "dlouhodobé závažné nedostatky v řídicí práci, na které byl ředitel školy písemně zřizovatelem upozorněn a toto bylo projednáno školskou radou, pokud je podle zákona zřízena".
Ministryně školství Dana Kuchtová (SZ) vyslovila ve svém vstoupení na plénu sněmovny nesouhlas s odstraněním konkurzu jako předpokladu pro výběr ředitele. Současně však podpořila možnost odvolat ředitele školy, který brzdí její rozvoj. "Měli bychom však v zákoně přesněji definovat, co znamená porušení nebo neplnění povinností." Konstatovala také, že na tomto zadání už ministerstvo školství pracuje.
CO TO JSOU PROFESNÍ STANDARDY
Práce na dokumentu, o kterém ministryně mluvila ve sněmovně, je zatím na začátku. Její poradce pro reformu školství Karel Rýdl se svými spolupracovníky připravuje návrh profesního standardu ředitele. Ten by měl vyznačit oblasti, v nichž by měl být ředitel školy hodnocen. Zatím jich je nastíněno pět: řízení strategie školy, řízení vzdělávacího procesu, řízení lidí, řízení zdrojů a řízení informací. Od obecného pojmenování každé oblasti by se měly odvíjet další dílčí znaky, které už by měly být hodnotitelné. Na jejich základě by pak měla být navržena hodnotící kritéria a nástroje hodnocení. O ty by se pak mohli zřizovatelé při hodnocení ředitelů opřít. Vytvořit je ale nebude snadné. Cesta k takovému dokumentu bude ještě dlouhá.
JAROSLAVA ŠTEFFLOVÁ
Než přijde novela č. 2
Od zamítnutí novely už nějaký měsíc uplynul. Zeptali jsme se proto Waltra Bartoše, kdy je připraven s novým návrhem vystoupit. "Zatím to není na pořadu dne, čekají nás teď časově naléhavější úkoly: státní maturity, jedna přihláška na střední školu, výstupní hodnocení." Nicméně prozradil, že ustoupí, pokud jde o konkurzy. Na navrhovaném přístupu k odvolávání ředitelů však nehodlá nic měnit.
Byly ohlasy na váš návrh?
Byly, od ředitelů spíše negativní, zřizovatelé s návrhem až na jedinou výjimku souhlasili. Ostatně bylo to jejich přání, s nimi jsem se také na znění novely domlouval. Připomínky ředitelů jsem očekával, hájí svůj zájem, cítili se novelou ohroženi. Myslím si ale, že k obavám nemají důvod.
Jak se díváte na dokument profesního standardu ředitele, na kterém pracuje ministerstvo školství?
Je to dobrý nápad. Zákon podle mého názoru až příliš striktně stanoví, kdo musí být ředitelem. Osobně bych ho rozvolnil, víc bych se zaměřil na standardy ředitele. Stávající zákon předpokládá, že člověk v čele školy má odpovídající diplom a certifikát o tom, že absolvoval určité proškolení. Já si naopak myslím, že by měl přesvědčit, že umí školu řídit. Takové standardy by měly být pro zřizovatele závazné. Na jedné straně rozumím ředitelům, že potřebují mít pro výkon své funkce určitou existenční jistotu. Na druhé straně, pokud řídí školu tak, že sice neporuší zákon, ale lidi kolem dusí, pak ve své funkci nemají co dělat. Potřebujeme pravidla, která řeknou, jak má člověk v čele školy pracovat, jaké má mít schopnosti - profesní i lidské. To je motiv naší novely. Nechceme umožnit, aby zřizovatel mohl propustit ředitele, jak ho to napadne, ale aby mohl zbavit školu neschopného nebo pro rozvoj školy neužitečného ředitele.
Co byste tedy zřizovatelům doporučoval, aby brali při hodnocení ředitelů v úvahu?
Odborné parametry jsou dány zákonem, tam by zřizovatel vstupovat neměl. Ale některé oblasti pro výběr ředitele by mohly být volnější. Proč by nemohl dělat ředitele prvostupňové základní školy člověk s aprobací pro 2. stupeň, jestliže na 1. stupni několik let učí - a s dobrými výsledky? Myslím, že zřizovatel by měl spíš dbát na to, aby ředitel vytvářel ve škole příjemnou atmosféru. Vím, je to těžké. Musíte toho člověka znát, mít o něm dobré reference, například z jeho předchozího pracoviště. To nezměříte testem, nevyhodnotíte dotazníkem. Pro každou školu je důležité, aby se v ní všichni cítili dobře - učitelé, žáci, rodiče. A to by měla být společná snaha ředitele i zřizovatele.
Nový návrh novely sice v dohledné době nepřijde, nicméně problém zůstává otevřený, a je třeba jej řešit. Aby to nebylo horkou jehlou, měli by se všichni zainteresovaní domluvit. Vyslechnout navzájem své argumenty a najít nejvhodnější kompromis. Takový, který by byl školám - a především jejich žákům - ku prospěchu.
/jš/
Dobrý den,
pracuji v jedné MŠ pod ředitelkou, která má arogantní nelidský a nespravedlivý přístup ke všem zaměstnancům již 2 roky. Do fukce nastoupila před třemi lety. Po nástupu jsem kolegům nevěřila, co všechno může ze své pozice udělat. Během jejího působení se vystřídalo na naší MŠ 17 zaměstnanců, kteří buď nevydrželi psychicky její agogantní přístup, nebo jim bezdůvodně neprodloužila po roce smlouvu proto, aby ostatním ukázala své možnosti. My zkušenější učitelé vydržíme hodně, ale mladí se zde střídali j, jak na běžícím pásu.
Teď už i já nevím zda to vydržím. Na magistrát chodí dopisy od rodičů i zaměstnanců a snad už nám někdo pomůže pracovat v klidném a lidském prostředí. Je to oto smutnější, že pracujeme s dětmí předškolního věku, kdy se utváří vědomosti, dovednosti a návyky na celý život. Vždyť " Co se naučíme v MŠ budeme potřebovat celý život!" _ Robert Fulghum.
Prosím chtěla bych vědět jestli v případě odvolání pí ředitelky plátí ukončení její funkce v den doručení . Děkuji a doufám, že se Vám podaří vytvořit zákon tak, aby byli hlavně spokojeny děti, rodiče a my učitelé, kteří jsme vlastně staveními základy káždé školy, kterou zastřešuje ředitel.