V Moderní obci č. 10/2006 na str. 47 jste odpovídal na dotaz, zda musí mít oprávněná úřední osoba pro příslušnou správní činnost vždy zkoušku zvláštní odborné způsobilosti. Může však vedoucí úředník, který nemá takovou zkoušku, zastoupit svého podřízeného úředníka, který ji naopak má? S ohledem na...
V Moderní obci č. 10/2006 na str. 47 jste odpovídal na dotaz, zda musí mít oprávněná úřední osoba pro příslušnou správní činnost vždy zkoušku zvláštní odborné způsobilosti. Může však vedoucí úředník, který nemá takovou zkoušku, zastoupit svého podřízeného úředníka, který ji naopak má?
S ohledem na skutečnosti, které jsem uvedl ve své odpovědi v Moderní obci č. 10/2006, dovozuji, že vedoucí úředník například v případě nepřítomnosti jemu podřízeného úředníka, který - třeba jako jediný na daném úřadě - má požadovanou zvláštní odbornou způsobilost, jej může "zastoupit" v celém rozsahu. Bude tedy onou oprávněnou úřední osobou (tzv. decernentem) ve smyslu § 15 odst. 2 správního řádu, a to bez ohledu na to, že neprokázal zvláštní odbornou způsobilost pro příslušnou správní činnost. Podle mého názoru též není vyloučeno, aby oprávněnou úřední osobou byl též vedoucí úřadu, byť je tento povinen prokázat zvláštní odbornou způsobilost pouze z obecné části (§ 21 odst. 7 zákona č. 312/2002 Sb.).
V této souvislosti je možno konstatovat, že smysl zavedení institutu oprávněné úřední osoby v novém správním řádu lze spatřovat v posílení právní jistoty účastníků řízení. Nový správní řád však nepřináší vůbec nic nového v oblasti kvalifikačních požadavků na úředníky územních samosprávných celků proti stávající právní úpravě, představované zejména zákonem č. 312/2002 Sb. a jeho prováděcími předpisy.
Mgr. JAN BŘEŇ
právník