Personální změny, které po svém nástupu do funkce rozpoutal ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák, dopadly i na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Z čela této státní organizace musel odstoupit David Čermák, který se podle ministra sice nedopustil žádných zásadních chyb, nicméně byl prý málo razantní při jednání se stavebními firmami. Nový šéf ŘSD Pavel Kočica dostal od ministra úkol vyjednat slevy na dopravních stavbách.
Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák od něho očekává i vyjednání slev zejména u staveb, které byly v minulosti pozastaveny kvůli nedostatku peněz. Pavel Kočica však příliš velký manévrovací prostor pro snížení cen nevidí, stavby mají platné smlouvy, nebude proto jednoduché zhotovitele přesvědčit, aby z dohodnutých cen a termínů ustoupili. Důvodem pro hledání úspor je podle ministra skutečnost, že pokud by se výběrová řízení na tyto stavby uskutečnila dnes, byla by cena poloviční.
»Máme jedinou možnost. Buď tam nestavět nikdy a vzdát se té stavby, nebo vyjednat s vysoutěženými dodavateli aspoň nějaké slevy,« uvedl Zdeněk Žák. Očekává přitom, že revizí smluv by stát mohl ušetřit stovky milionů korun. Volbu konkrétního způsobu, kterým má nový šéf Ředitelství silnic a dálnic se stavbaři jednat, však ponechal na něm.
ZLEVNIT BY SE MOHLO 16 STAVEB Z ÉRY EXMINISTRA ŘEBÍČKA
Pozastaveno bylo 16 staveb z dob exministra dopravy Aleše Řebíčka za celkem 25 mi- liard korun. Velká část těchto staveb se spustila, nebo má spustit v průběhu letošního roku.
Jde například o obchvat Chrudimi za 1,5 miliardy korun, úsek I/11 Ostrava, prodloužená Rudná k hranicím okresu Opava za 3,2 miliardy korun nebo úsek R6 mezi Lubencem a Bošovem. Cena u těchto pozastavených staveb neustále narůstá o takzvanou valorizaci a odpovědnostní závazky. Cena rovněž pozastavené dostavby D11 do Hradce Králové, u které státu stále chybí všechny potřebné pozemky, narostla podle ŘSD téměř o 40 %.
Samotní stavbaři však nátlak ministra dopravy v demisi na snížení ceny odmítají. Svaz podnikatelů ve stavebnictví v České republice (SPS) nabádá stavební firmy, aby nátlaku neustupovaly. »Neměli bychom hrát tuhle hru na vydírání,« konstatoval prezident SPS Václav Matyáš. Podle jeho názoru by obě strany měly respektovat platné smluvní vztahy. »Buď v této zemi platí smlouvy, nebo tu už neplatí vůbec nic,« uvedl.
DNES SE STAVÍ ZA DUMPINGOVÉ CENY
Václav Matyáš také odmítá slova o nadsazených cenách těchto zakázek. »Ty stavby nebyly předražené. Stavby byly naceněny standardně s kalkulací přiměřeného zisku. Marže stavebních firem se v té době pro zajímavost pohybovala v rozmezí tří až čtyř procent,« připomněl prezident SPS.
Současné nízké ceny jsou podle předsedy Sdružení pro výstavbu silnic Praha Petra Čížka dumpingové. »Ceny, o kterých se mluví jako o nadnesených, jsou normální. Dnes všechny stavební firmy dělají se ztrátou. Všechny ceny, které se v poslední době vysoutěžily, jsou dumpingové, tedy nekryjí ani náklady firmy,« zdůraznil Petr Čížek. Ani on nevidí prostor pro snížení cen, s nimiž tehdy stavební firmy vyhrály výběrová řízení.
TOMÁŠ JOHÁNEK
BULDING NEWS
Ředitelství silnic a dálnic se chystá spustit dříve pozastavené stavby.
Další úsek dálnice D3 se bude stavět za dumpingové ceny.
Stavbaři odmítají slova o nadsazených cenách.
ILUSTRAČNÍ FOTO: ARCHIV