01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Změny hranic obce a místní referendum

Je možné v souladu s platnou právní úpravou provést oddělení místní části obce se současným jejím přičleněním k jiné obci? V naší části obce nemá trvalý pobyt alespoň 1000 občanů, jak vyžaduje zákon o obcích pro oddělení, a proto...

Je možné v souladu s platnou právní úpravou provést oddělení místní části obce se současným jejím přičleněním k jiné obci? V naší části obce nemá trvalý pobyt alespoň 1000 občanů, jak vyžaduje zákon o obcích pro oddělení, a proto nemůže vzniknout nová obec. Je nutné k této územní změně konat místní referendum? A pokud ano, jak je to se závazností tohoto referenda pro orgány obce?

Vzhledem k tomu, že v daném případě má dojít pouze ke změně hranic obcí a nikoliv ke vzniku nové či zániku stávající obce (tj. nejde o sloučení obcí, připojení obce nebo oddělení části obce), je podle mého názoru třeba postupovat podle § 26 zákona číslo 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o obcích). Změny hranic obcí podle citovaného ustanovení zákona o obcích se uskutečňují na základě dohody zúčastněných obcí po projednání s příslušným katastrálním úřadem, přičemž uzavření dohody oznámí obec Ministerstvu financí a finančnímu úřadu.

Pro danou územní změnu zákon bližší podmínky nestanovuje, a proto se pro její uskutečnění nevyžaduje vyhlášení místního referenda; postačí dohoda, k jejímuž uzavření jsou oprávněna pouze zastupitelstva dotčených obcí /§ 84 odst. 2 písm. k) zákona o obcích/.

Zákon o obcích však nevylučuje, aby se k uvažované územní změně vyjádřili (například formou místního referenda, petice, ankety apod.) občané obce, jejíž místní část se má stát součástí sousední obce (popř. též občané obce, ke které se má tato místní část obce přičlenit), resp. by naopak bylo žádoucí, aby v souladu s článkem 5 Evropské charty místní samosprávy měli občané možnost projevit svůj názor k připravované územní změně.

K závaznosti případného místního referenda k dané otázce sděluji, že podle § 49 zákona č. 22/2004 Sb., o místním referendu a o změně některých zákonů, je rozhodnutí v místním referendu pro zastupitelstvo obce závazné, přičemž nerespektování rozhodnutí přijatého v místním referendu je spojeno s následky předpokládanými v § 89 odst. 2 zákona o obcích (tj. rozpuštění zastupitelstva obce Ministerstvem vnitra).

Závaznost místního referenda je však dána pouze pro tu obec, resp. pro její zastupitelstvo, které místní referendum podle § 84 odst. 2 písm. j) zákona o obcích vyhlásilo.

Vzhledem k tomu, že konat místní referendum lze pouze ve věcech spadajících do samostatné působnosti (§ 6 zákona o místním referendu) a samostatnou působnost lze realizovat pouze v hranicích území příslušného územního samosprávného celku (viz čl. 100 odst. 1 Ústavy), není možné, aby výsledek místního referenda v jedné obci zavazoval jakékoliv zastupitelstvo jiné obce.

Mgr. Jan Břeň
právník

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down