Zákon č. 128/2002 Sb., o obcích (obecní zřízení) se od 1. ledna 2003 v některých částech podstatně změnil. S úpravami, které obsahuje novela zákona o obcích č. 313/2002 Sb., jsme vás začali seznamovat již v Moderní obci č. 1. V tomto již třetím díle se budeme zabývat změnami, které se týkají rady obce.
Základní úprava obsažená v § 99 se až na dílčí formulační upřesnění nezměnila. Tato formulační upřesnění jsou následující:
Odstavec 2 zní logičtěji než úprava původní. Ta říkala: "Funkci rady obce plní starosta v obci, v níž není zřízena rada obce, nestanoví-li tento zákon jinak (§ 102 odst. 4)". Nové znění je následující: "V obci, kde se rada obce nevolí, vykonává její pravomoc starosta, nestanoví-li tento zákon jinak (§ 102 odst. 4)."
Počet členů
V odst. 4 je použito namísto "rezignoval" - "vzdal" - se funkce.
Počty členů rady, jejich pokles a přesuny pravomocí upravuje § 100, novela však některé věci upřesnila. Nadále zůstává: "Poklesne-li v průběhu funkčního období počet členů rady obce pod 5 a na nejbližším zasedání zastupitelstva obce nebude doplněn alespoň na 5, vykonává od tohoto okamžiku její pravomoc zastupitelstvo obce, které může rozhodování..." a zde je upřesnění "o záležitostech podle § 102 odst. 2 a 3 svěřit zcela nebo zčásti... starostovi". Dříve nebylo specifikováno, co se může starostovi svěřit (viz § 100 odst.1).
Podobné upřesnění obsahuje § 100 v odst. 2: "Poklesne-li v průběhu funkčního období počet členů zastupitelstva obce pod 11 a na uprázdněné mandáty nenastoupí náhradníci, končí činnost rady obce uplynutím třicátého dne od uprázdnění mandátů v zastupitelstvu obce." Toto je doplněno větou "Funkce rady obce vykonává v takovém případě zastupitelstvo obce, které může svěřit plnění některých úkolů rady obce starostovi".
Odst. 3 zůstává beze změny.
Nepatrnou, ale diskutabilní změnu v případě zápisu z rady obce přinesl § 101 odst. 3. Ten byl totiž doplněn takto: "Zápis ze schůze rady obce musí být uložen u obecního úřadu k nahlédnutí členům zastupitelstva obce." Což by mohlo znamenat, že zápis není veřejný obecně. To je ale podle mého názoru v rozporu s právní úpravou zákona o svobodném přístupu k informacím, a takto neměl být zákon o obcích doplňován.
Pravomoci rady
Pravomoci rady obce upravuje § 102. Jde o některé dílčí změny a upřesnění (jsou označeny tučně).
(1) Rada obce připravuje návrhy pro jednání zastupitelstva obce a zabezpečuje plnění jím přijatých usnesení.
(2) Radě obce je vyhrazeno:
a) zabezpečovat hospodaření obce podle schváleného rozpočtu, provádět rozpočtová opatření v rozsahu stanoveném zastupitelstvem obce.
(Právní úprava reaguje na potřeby praxe a pravomoc zastupitelstva svěřit radě oprávnění realizovat rozpočtová opatření.)
b) plnit vůči právnickým osobám a organizačním složkám založeným nebo zřízeným zastupitelstvem obce, s výjimkou obecní policie, úkoly zakladatele nebo zřizovatele podle zvláštních předpisů, nejsou-li vyhrazeny zastupitelstvu obce (§ 84 odst. 2),
c) rozhodovat ve věcech obce jako jediného společníka obchodní společnosti,
(Jedna z nejspornějších otázek v praktickém fungování právnických osob obcí, kdy zastupitelstvo ztrácí kontrolu nad často vysokými majetkovými hodnotami svěřenými společnostem.)
d) vydávat nařízení obce,
e) projednávat a řešit návrhy, připomínky a podněty předložené jí členy zastupitelstva obce nebo komisemi rady obce,
f) stanovit rozdělení pravomocí v obecním úřadu, zřizovat a zrušovat odbory a oddělení obecního úřadu (§ 109 odst. 2),
g) na návrh tajemníka obecního úřadu jmenovat a odvolávat vedoucí odborů obecního úřadu v souladu se zvláštním zákonem,
(Reaguje na změnu právní úpravy samosprávných úředníků.)
h) zřizovat a zrušovat podle potřeby, komise rady obce (dále jen komise), jmenovat a odvolávat z funkce jejich předsedy a členy,
i) kontrolovat plnění úkolů obecním úřadem a komisemi v oblasti samostatné působnosti obce,
j) stanovit celkový počet zaměstnanců obce v obecním úřadu a v organizačních složkách obce,
k) ukládat pokuty ve věcech samostatné působnosti obce (paragraf 58); tuto působnost může rada obce svěřit příslušnému odboru obecního úřadu zcela nebo zčásti,
l) přezkoumávat na základě podnětů opatření přijatá obecním úřadem v samostatné působnosti a komisemi,
m) rozhodovat o uzavírání nájemních smluv a smluv o výpůjčce; tuto působnost může rada obce svěřit příslušnému odboru obecního úřadu nebo příspěvkové organizaci obce zcela nebo zčásti,
(Novela přidává část za středníkem, jejíž obsah si vynutila praxe.)
n) stanovit pravidla pro přijímání a vyřizování petic a stížností,
o) schvalovat organizační řád obecního úřadu,
p) plnit úkoly stanovené zvláštním zákonem.
(3) Rada obce zabezpečuje rozhodování ostatních záležitostí patřících do samostatné působnosti obce, pokud nejsou vyhrazeny zastupitelstvu obce nebo pokud si je zastupitelstvo obce nevyhradilo. Rada obce nemůže svěřit starostovi ani obecnímu úřadu rozhodování v záležitostech podle odstavce 2 s výjimkou záležitostí uvedených v odst. 2 písm. k) a m).
(Novela omezuje okruh věcí, které může svěřit jiným. Náhrada pojmu "rozhoduje" pojmem "zabezpečuje rozhodování" je poněkud podivná.)
(4) V obcích, kde starosta vykonává pravomoc rady obce (§ 99 odst. 2), je zastupitelstvu obce vyhrazeno též rozhodování ve věcech uvedených v odstavci 2 písm. c), d), f), j) a l).
(5) Je-li rada obce odvolána jako celek a není-li současně s tím zvolena nová rada obce, vykonává dosavadní rada obce svou pravomoc až do zvolení nové rady obce.
(Je to největší změna, která zjednodušuje situaci po odvolání rady. Zájem zastupitelstva po tomto kroku by měl být jasný - na stejném zasedání zvolit radu novou, jinak činnost stávající rady nekončí.)
Jana Hamplová,
advokátka,
stálá spolupracovnice redakce
|