Výjezdy nákladních automobilů z deponií, skládek, ale také ze staveb uvnitř obcí a měst často způsobují problémy se znečištěním komunikací v okolí.
Orgány samosprávy tyto otázky obvykle řeší v rámci obecně závazné vyhlášky o čistotě města. V nich je na základě platné legislativy zakotveno, že jakékoliv znečištění komunikací způsobené provozem vozidla je povinen odstranit provozovatel vozidla na své náklady. Neučiní-li tak, je povinen uhradit správci komunikace náklady spojené s odstraňováním znečištění. Řidič vozidla, které může toto znečištění způsobit, je povinen učinit vše, aby tomu předešel. V sázce je zejména bezpečnost dalších účastníků provozu, proto by měl být úklid znečištěné komunikace proveden neprodleně.
Před výjezdem nákladních aut ze staveniště, skládek a podobných prostor na veřejné komunikace by mělo být samozřejmostí odstraňování bláta z pneumatik a podběhů vozidel. Lze to zajistit pomocí stabilního nebo mobilního mycího zařízení a pravidelným čištěním komunikace na výjezdu. Ve městech a obcích je ostatně jízda vozidel, která jsou znečištěna nad obvyklou míru, nebo vozidel, která sama nebo svým nákladem znečišťují vozovku, v podstatě zakázána.
Stavební a další firmy ve většině případů tyto zásady dodržují. Setkáváme se však i s praxí, kdy dochází k opakovanému znečištění vozovky, přestože obecní úřad firmu vyzývá k intenzívnějšímu čištění zejména v období nepříznivých povětrnostních podmínek (déšť, sníh).
Pracovníci městského odboru péče o životní prostředí i pracovníci odboru dopravy mohou prosazovat plnění závazků pomocí kontrol s možností udělit blokovou pokutu. Věc je také možno předat odboru výstavby k zahájení správního řízení.
SVATAVA JASANSKÁ
Myčka
A co s tím, když stavebníkem je starostka obce a dodavatelem techniky je starosta sousední obce?