Co přinesou městům a jejich obyvatelům tzv. sdílené zóny?
Od začátku ledna 2024 mohou kraje, města a obce začít zavádět sdílené zóny. Nové opatření rozšiřuje možnosti zklidnění dopravy, jako jsou obytné, pěší nebo cyklistické zóny. Sdílená zóna odstraňuje tradiční rozdělení mezi chodci, cyklisty a řidiči, s maximální povolenou rychlostí 20 km/h. Sdílené zóny zároveň dávají šanci, jak propojit fragmentované trasy pro pěší a cyklisty. Spolu s dalšími režimy zklidnění tak podporují udržitelnější formy dopravy a budování měst krátkých vzdáleností.
Podle iniciátorů tohoto opatření přináší sdílená zóna zcela nový přístup k chování jednotlivých účastníků provozu. „Od převážně prostého dodržování dopravních předpisů se každý účastník dopravního provozu musí posunout k osobní zodpovědnosti za svou momentální roli ve veřejném prostoru. To bude asi ta nejbolestivější a nejrizikovější, na české poměry zásadní změna: změna v myšlení a v přístupu účastníků dopravního provozu,“ říká poslanec Michael Rataj, který byl iniciátorem pozměňovacího návrhu.
Sdílená zóna je dopravní opatření, kde je odstraněno tradiční oddělení mezi chodci, cyklisty a řidiči. Ve sdílené zóně nejsou žádné chodníky, cyklostezky nebo vyhrazené pruhy pro auta. Všichni účastníci silničního provozu mají stejné právo na používání sdíleného prostoru a musí respektovat obecná pravidla silničního provozu s důrazem na ohleduplnost. Jedinou výjimku má tramvaj. Maximální povolená rychlost je 20 km/h. Legislativní novinka se inspirovala v řadě evropských zemí, jako jsou Belgie, Francie, Německo, Rakousko nebo Dánsko. V České republice byla zavedena s účinností od 1. 1. 2024 novelou zákona o silničním provozu. Podobu značení definuje novela vyhlášky č. 294/2015 Sb.
Vyšší bezpečnost pro všechny
Zklidňování dopravy je zároveň jednou z cest, jak zvyšovat bezpečnost silničního provozu. V obytných, pěších a nově i sdílených zónách je rychlost omezená. Právě rychlost má zásadní vliv na reakční dobu i na závažnost následků případné nehody. Stačí si uvědomit, že při střetu s motorovým vozidlem při rychlosti 30 km/h je šance chodce na přežití 97 %, v porovnání s 80 % šancí při 50kilometrové rychlosti. Ve sdílené zóně je zároveň důležitým faktorem celkové stavební uspořádání, které zvyšuje vzájemnou viditelnost a ohleduplnost účastníků silničního provozu.
Už dnes existuje řada míst, které přirozeně fungují jako sdílená zóna. Kvůli chybějící legislativě tu obce a města osazovala většinou jiné formy značení, jako například obytná nebo pěší zóna, a to přinášelo řadu komplikací. Od začátku ledna se tak na řadě míst může zjednodušit dopravní značení, zároveň budou definována pravidla provozu a také nutná stavební opatření.
Nové značky jsou pouze prvním krokem. Pro zavádění legislativní novinky musí dopravní projektanti ještě počkat na schválení novelizované vyhlášky a technických podmínek, které definují celkovou podobu sdíleného prostoru a dalších režimů pro zklidnění dopravy.
„Vyšší bezpečnost sdíleného prostoru oproti původnímu uspořádání dokazuje řada zahraničních studií provedených v Belgii, Francii nebo Dánsku,“ říká dopravní inženýr Vojtěch Novotný, který je spoluautorem koncepčního návrhu sdílené zóny v českých podmínkách. Legislativní novince předcházela studie, která popisuje zahraniční zkušenosti a základní vlastnosti, které podobná opatření provázejí. Zároveň bylo potřeba vyvolat celou řadu jednání s klíčovými aktéry. „Už dnes víme o několika českých městech, kde mají zájem tato opatření zavést – Praha, Karlovy Vary nebo Příbram,a budou přibývat. Legislativní návrh byl připraven v úzké spolupráci s městy, Policií ČR a Ministerstvem dopravy,“ potvrzuje Vojtěch Novotný.
Pro města, obce a kraje je sdílená zóna zároveň nástrojem, jak propojit úseky tras pro pěší a cyklisty do ucelené sítě. Spolu s opatřeními, jako je například cyklistická, obytná nebo pěší zóna, sdílené zóny nabízejí bezpečnější prostředí pro cyklisty a podporují udržitelnější formy dopravy i budování měst krátkých vzdáleností. Projekt Cyklovize 2030 bude nadále informovat o všech možnostech, které přispívají k bezpečnějšímu prostředí pro všechny účastníky silničního provozu.
/tz/*
Fota: Vojtěch Novotný
Sdílené zóny fungují např. v rakouském městě Kufstein
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!