Lze změnit usnesením zastupitelstva obce konec jeho zasedání v případě, že to vyžadují potřeby projednání programu a prodloužit dobu jednání jen pro jeden konkrétní případ tohoto zasedání? Zákon o obcích pravidla zasedání zastupitelstva obce (dále jen zastupitelstvo) upravuje jen velmi stručně a...
Lze změnit usnesením zastupitelstva obce konec jeho zasedání v případě, že to vyžadují potřeby projednání programu a prodloužit dobu jednání jen pro jeden konkrétní případ tohoto zasedání?
Zákon o obcích pravidla zasedání zastupitelstva obce (dále jen zastupitelstvo) upravuje jen velmi stručně a ponechává tak na zastupitelstvu, aby si (v intencích právní úpravy) upravilo bližší podrobnosti svého jednání, a to prostřednictvím jednacího řádu. Pokud jde o časový rozsah jednání zastupitelstva, zákon o obcích jej nijak nelimituje (neomezuje konání zasedání pouze na pracovní dny, nestanoví hodiny, kdy má zastupitelstvo jednat apod.). Pouze ukládá obecnímu úřadu povinnost informovat o místě, době a navrženém programu připravovaného zasedání zastupitelstva, a to vyvěšením této informace na úřední desce obecního úřadu alespoň 7 dní před zasedáním zastupitelstva obce (§ 93). Nic tak nebrání tomu, aby zastupitelstvo ve svém jednacím řádu stanovilo, že zasedání zastupitelstva se konají například v době od 17 do 22 hodin, resp. stanovilo maximální délku jednoho zasedání.
Je ale třeba uvést, že běžně mohou nastat situace, kdy v daném horizontu zastupitelstvo nestihne veškeré záležitosti projednat. Lze proto jedině doporučit, aby jednací řád, pokud již jakékoliv časové omezení jednání zastupitelstva obsahuje, pamatoval i na popsanou situaci. Do jednacího řádu může být například zařazeno ustanovení, že pokud by body programu zasedání nebyly projednány do 22:00 hodin, zasedání se přerušuje do druhého dne do 09:00 hod, příp. ustanovení, že při neprojednání všech bodů programu bude svoláno náhradní zasedání do 15 dnů apod. Zároveň by bylo vhodné, aby jednací řád stanovil možnost hlasováním rozhodnout jinak, tzn. rozhodnout o pokračování (»dokončení«) programu zasedání ještě týž den - například zbývá-li k projednání již jediný bod apod.
Ve vztahu ke konkrétní situaci popsané v dotazu lze konstatovat, že jestliže jednací řád jednoznačně stanoví, že při naplnění pěti hodin jednání zastupitelstva bude jednání zastupitelstva ukončeno a svoláno náhradní zasedání, pak by zastupitelstvo mělo takto postupovat. Pokud jednací řád neupravuje výjimku z tohoto pravidla a zastupitelstvo by i přesto chtělo dále v jednání pokračovat, takový postup podle mého názoru vyloučit nelze a na základě rozhodnutí nadpoloviční většiny všech členů zastupitelstva by mohlo k »prodloužení« doby jednání i v takovém případě dojít. Svým usnesením by zastupitelstvo fakticky pro tento konkrétní případ stanovilo jakousi výjimku z jednacího řádu. Do budoucna bych však považovala za vhodnější možnost prodloužení jednání zakotvit přímo do jednacího řádu.
Obdobné by platilo i v situaci, že by jednací řád omezoval dobu jednání zastupitelstva a přitom žádným způsobem neupravoval, jak postupovat v případě nemožnosti dodržení tohoto omezení (neprojednání všech bodů schváleného programu) - také v tomto případě by bylo podle mého názoru možné dobu zasedání »prodloužit« na základě rozhodnutí nadpoloviční většiny všech členů zastupitelstva.
Mgr. PAVLA SAMKOVÁ
právnička