Časopis Zámeček mění osudy dětí z dětských domovů. Teď přijal novou podobu, aby uspěl v konkurenci sociálních sítí

Od roku 1997, kdy do schránek dětských domovů přišlo první číslo Zámečku, změnil časopis osudy mnoha opuštěných dětí. Některé inspiroval ke studiu na vysoké škole, další naučil finanční gramotnosti a pro stovky kluků a holek se stal dutou vrbou, které se svěřili se svým životním příběhem. Časopis, který má v průměru 100 stran, teď prošel velkou proměnou, aby se přiblížil svým dětským čtenářům a obstál v konkurenci Instagramu, TikToku a dalších hitů mladé generace.

Nápad na založení časopisu, který bude opuštěné děti inspirovat, aby změnily své životy, vznikl v hlavách členů dnes populární kapely O5 a Radeček. „Jako malí kluci jsme hráli na akcích pro dětské domovy a osudy kluků a holek z děcáků nás fascinovaly. Od běžného života je oddělovaly vysoké zdi, protože mnoho dětských domovů tehdy sídlilo v bývalých zámcích. Na pokojích běžně bydlelo třeba osm dětí, které vůbec neměly ponětí o tom, jak žijí jejich kamarádi. A tak nás napadlo začít vydávat časopis s nadějí, že to třeba některým z nich pomůže,“ poznamenávají sourozenci Ondra a Tomáš Polákovi, kteří se na přípravě Zámečku i dalších akcí pro dětské domovy podílejí už více než čtvrt století.  

Časopis připravují i odchovanci dětských domovů

Od té doby prošel časopis velkou proměnou. Na té aktuální má velký podíl 27letý šéfredaktor Lukáš Kotlár, který vyrostl v Dětském domově Uherský Ostroh. „První příspěvek jsem do Zámečku poslal ve 12 letech, byla to reportáž z fotbalového turnaje,“ vzpomíná Lukáš, který se už jako kluk zapojil do činnosti dětské redakce a novinařina ho nadchla. Vystudoval prestižní gymnázium Open Gate, teď dokončuje studium médií na Metropolitní univerzitě Praha a zároveň je ředitelem komunikační společnosti RHA Communications. „Nic z toho by bez Zámečku nebylo. Proto se teď snažím s přáteli z redakce ve vydávání Zámečku pokračovat a inspirovat další kluky a holky z děcáků v celé republice. A proto jsme také přišli s revoluční proměnou Zámečku, aby byl pro děti atraktivní i v dnešní době sociálních sítí,“ vysvětluje šéfredaktor, jak vznikl nápad na novou podobu časopisu.

Zámeček tvoří ve svém volném čase parta novinářů a mediálních expertů. V redakční radě působí ředitelé dětských domovů, šéfové nadací i odborníci na PR, například Vladimír Bystrov z agentury Bison & Rose. „Zámeček je pro prcky i teenagery z dětských domovů v mnoha případech jediný komunikační kanál. Píše nám mnoho dětí, které časopis berou jako věrného přítele a díky sdílení svých příběhů si uvědomí, že podobný osud sdílí tisíce jejich vrstevníků v celé republice. Máme pořád desítky malých redaktorů z dětských domovů z celé republiky, protože talentovaných dětí je stále dost. Ale čtenářů postupně ubývalo, naše texty už pro ně byly dlouhé. Proto jsme se rozhodli strukturu časopisu překopat doslova od základů – rozsáhlé texty nahradily kratší příspěvky a zaměřili jsme se na vizuální stránku – velké čučavé fotky a poutavou grafiku, říká editor a předseda redakční rady Vladislav Sobol, který pracuje jako mluvčí společnosti ČEZ.

Čtenáři z dětských domovů se nad aktuálním číslem Zámečku nebudou nudit

Nejnovější vydání Zámečku s pořadovým číslem 151 přináší například několik zážitků dětí z jarního redakčního setkání v Open Gate, rozhovor s 24letou Terezou, studentkou vysoké školy v Písku, která prošla kojeneckým ústavem i dětským domovem a vrátila se zpět do své rodiny k dědovi a babičce, zprávu z DD Kašperské Hory o natáčení filmu o útěku z dětského domova, reportáže ze sportovních turnajů DD nebo básničky 14leté talentované Andrejky z DD v Horních Počernicích. Příspěvky dětských autorů doplňují informace o projektech, do kterých se mohou děti zapojit – například o možnostech studia v Open Gate nebo o programu Nadace Terezy Maxové dětem, která nabízí dětem z DD pomoc při hledání práce nebo bezplatnou podporu advokátů. Dalším tématem, na které se Zámeček zaměřuje, je odchod mladých lidí z DD do samostatného života. „V každém čísle nabízíme čtenářům rozhovory s mladými lidmi, kteří už z domova odešli. Někdy jsou to krásné a jindy drsné příběhy, ale vždy mají potenciál děti inspirovat,“ dodává šéfredaktor Lukáš Kotlár.

Novou vizuální podobu, na které se zdarma podílely grafičky Noe Mi a Dáša Homolová, podpořil tisk na kvalitnější papír s výrazným sponzorským podílem ostravské tiskárny PRINTO. Časopis vydává spolek Duha Zámeček z Havířova díky podpoře The Kellner Family Foundation, Nadace Terezy Maxové dětem a MŠMT ČR. Do dětských domovů po celé republice ho zdarma rozváží společnost DHL expres. Při přípravě časopisu spolupracuje redakce s mnoha nadacemi a neziskovými organizacemi, které se podpoře dětí z DD dlouhodobě věnují.*

/zr/

O činnosti různých nadací jsme psali mj. zde: https://moderniobec.cz/z-dobre-spoluprace-mesta-a-prumyslovych-firem-maji-prospech-i-obyvatele-bohumina/, zde: https://moderniobec.cz/obce-mohou-zvysit-bezpecnost-a-pritom-usetrit-nadace-cez-vyhlasila-grant-oranzovy-prechod/ nebo zde: https://moderniobec.cz/nadace-partnerstvi-hodla-v-grantech-rozdat-az-56-milionu-na-vysadby-stromu/ .

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down