COOP otevřel ve Strakonicích první automatickou prodejnu v České republice

Nový koncept umožňuje zákazníkům nakupovat doslova kdykoliv. Pro nákup mimo standardní otevírací dobu je potřeba jen platební karta, bankovní identita a stažení speciální aplikace.

Od včerejška si zákazníci mohou vyzkoušet nákup bez obsluhy ve Strakonicích. Automatická prodejna se nachází v Podskalské ulici v historickém centru města a je mezi místními oblíbená jako místo pro menší a rychlé nákupy.

Druhá prodejna s automatickým prodejem se otevře v následujících měsících v Českém Krumlově. V  tomto případě půjde pro změnu o větší prodejnu. COOP tak chce vyzkoušet nasazení automatických systémů v různých formátech. 

„Chceme, aby tyto prodejny byly pro každého. Samozřejmě proto v rámci standardní otevírací doby bude prodejna i nadále obsluhována personálem, mimo tuto dobu již však bude fungovat v automatickém režimu,“ okomentoval otevření strakonické prodejny Lukáš Němčík, ředitel rozvoje a marketingu sítě COOP. Celá prodejna prošla kompletní rekonstrukcí a novému stylu prodeje se částečně přizpůsobil i sortiment, v jehož rámci bude posílena zejména nabídka chlazeného čerstvého zboží. 

KONEC OMEZENÉ PRODEJNÍ DOBY

COOP se inspiroval u sesterských družstev ve Skandinávii, kde podobný druh prodejen funguje již řadu let. Podle Němčíka se zákazníci mění a je tedy na čase, aby se obchody začaly jejich potřebám více přizpůsobovat. „Myslíme si, že právě v menších a středních městech má koncept automatických prodejen největší potenciál kvůli měnící se struktuře zákazníků, z nichž stále větší část vyžaduje maximálně flexibilní služby. V těchto lokalitách jsou navíc například v podvečerních hodinách či o víkendech často otevřeny jen velké obchody na okrajích, které jsou dostupné mnohdy jen autem. Pro rychlé nákupy je neustále otevřený automatický obchod v pěší dostupnosti ideální řešení,“ upřesnil ředitel rozvoje a marketingu sítě COOP.

Podle vedení COOP jsou automatické prodejny dobrou alternativou i k populárním rozvozům, protože jsou vhodné i pro menší nákupy a jsou i časově více flexibilní.

Za důležité také považujeme i naše soustředění se na regionální potraviny. Prodáváme například pečivo z místních pekáren či uzeniny od místních řezníků. Nedává smysl, aby tento druh zboží složitě cestoval po republice, jak je tomu u nadnárodních řetězců,“ doplnil Lukáš Němčík.

BUDOUCNOST OBCHODU JE V DIGITALIZACI

Podle Pavla Kozlera, výkonného ředitele agentury Knowinstore, která stojí za technickým řešením celého konceptu, je masivní nástup digitalizace v obchodě jenom otázkou času.

„Ve světě vznikají různé koncepty bezobslužných prodejen, například v takových zemích jako je Jižní Korea, jsou tyto obchody již zcela běžnou věcí. Velký rozvoj lze registrovat také ve skandinávských zemích nebo západní Evropě. Pečlivě sledujeme současné trendy v maloobchodu a ty nejlepší příklady ze zahraničí se snažíme přenášet do České republiky. Aktivně propojujeme dva světy – vývojářské společnosti a tradiční retailové sítě. V tomto případě jsme nasadili vlastní inovativní řešení, které je nejen efektivní, ale také finančně dostupné. Proto je dobře využitelné i v českých podmínkách,“ představil strakonický model Pavel Kozler.

Základem pro možnost nakupovat v automatickém obchodě je bankovní identita, kterou dnes fakticky mají všichni, kteří používají elektronické bankovnictví. „Bankovní identita, taková naše digitální občanka, která slouží k digitálnímu ověření totožnosti, je tu s námi už přes rok. Už teď je jisté, že díky ní jsme schopni vyřídit více věcí online a šetří nám čas i starosti třeba se spoustou hesel. Mám radost, že se možnosti využití bankovní identity dále rozšiřují. Lidé si díky ní mohou třeba zkontrolovat doklady, vyřídit daně, přihlásit se k online službám soukromých firem, založit účet nebo využít digitální podpis. A nově taky nakupovat i po zavírací době obchodu, což je jednoznačně inovace, kterou oceníme všichni,“ konstatovala Michaela Lhotková, členka představenstva ČSOB.

„Bankovní identitu dnes poskytuje většina velkých bank a jen za minulý rok ji využilo více než 700.000 uživatelů,“ uvedl Marek Růžička, výkonný ředitel společnosti Bankovní identita, která služby bankovní identity poskytuje.

Zákazníci si dále pro nákup musí stáhnout speciální aplikaci, která po prvním přihlášení prostřednictvím bankovní identity pro ně bude při každé návštěvě obchodu generovat unikátní QR kód umožňující vstup do prodejny. „Každý návštěvník prodejny bude díky tomuto systému jednoznačně identifikován a není tedy například problém, pokud bude najednou nakupovat více zákazníků. Zákazník bude moct opustit prodejnu s nákupem až po ověření platby,“ dodal Pavel Kozler z Knowinstore.

O BEZPEČNOST SE POSTARÁ PULT CENTRÁLNÍ OCHRANY

Samotná platba probíhá kartou prostřednictvím samoobslužných pokladen, které jsou dnes již v rámci moderních obchodů standardem a zákazníci jsou na ně zvyklí. Hlavním partnerem projektu je v této souvislosti společnost Mastercard. „Jsme technologická firma a stále usilujeme o to, aby platby a celý proces nakupování a placení byl pro zákazníky co nejjednodušší, nejrychlejší, a zároveň poskytoval nejvyšší možnou míru bezpečnosti. A jsem vždy velmi rád, když vidím, jak se naše vize budoucnosti stává realitou už dnes – a to nejenom v Praze, ale právě i v regionech. Věřím, že společnými silami dokážeme vdechnout život i dalším ambiciózním projektům budoucnosti,“ poznamenal k zapojení do projektu Michal Čarný, generální ředitel společnosti Mastercard pro ČR a SR.

Celý prostor prodejny je v návaznosti na zavedení nového konceptu nově pod kompletním dohledem kamerového sytému napojeného na pult centrální ochrany.  Toto napojení umožní řešit případné komplikace i případnou ochranu proti nepoctivým zákazníkům. Zákazníci také mohou využít nouzové tlačítko či se spojit se vzdálenou ostrahou.

Podle vedení sítě COOP budoucnost ukáže, jak český zákazník bude na tento nový systém prodeje reagovat. 

„Z našeho pohledu automatické prodejny přinesou zvýšený komfort zákazníkům a impuls pro snadno dostupné menší městské či vesnické prodejny, které nabídnou neomezenou otevírací dobu při stejných mzdových a dalších nákladech,“ dodal Lukáš Němčík s tím, že jde o další z řady inovací sítě, která jako první v ČR nabídla zákazníkům výdejní chlazené boxy s potravinami, nyní masivně rozšiřuje počet obchodů napojených na e-shop a aktuálně testuje také rozvoz potravin.*

JAK PROBÍHÁ NÁKUP

1 Stáhněte si mobilní aplikaci Contio

2. Zaregistrujte se do aplikace Contio – automatická prodejna COOP Strakonice

3. Pro vstup do obchodu použijte QR kód ve svém mobilním telefonu.

4. Vezměte si košík a nakupujte

6. U pokladny naskenujte zboží

7. Potvrďte nákup a zaplaťte platební kartou/mobilním telefonem

8. Pro odchod z prodejny naskenujte opět QR kód z aplikace

JAK JE PRODEJNA ZABEZPEČENA PROTI KRÁDEŽÍM

* Každý zákazník je jednoznačně identifikován prostřednictvím bankovní identity.

* Prostor automatických prodejen je kompletně pokryt kamerovým systémem. 

* Prodejna je napojena na pult centrální ochrany, přičemž při každém vstupu zákazníka do prodejny je systém aktivován.

/zr/

Na snímku nahoře: První automatická prodejna v Česku je ve Strakonicích v Podskalské ulici

Foto: archiv COOP

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down