01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Czech Point neprošel. Zatím?

Poněkud mimo zájem médií se během února v Parlamentu odehrála bitva kolem novely zákona o informačních systémech veřejné správy. Poté, co Senát novelu vrátil Poslanecké sněmovně mj. s pozměňovacím návrhem opírajícím se o část projektu Czech Point (viz box), dolní parlamentní komora senátorskou verzi odmítla a potvrdila svoji verzi předlohy. Novelu zákona ještě posoudí prezident.

Senát novelu vrátil poslancům s tím, že výpisy z rejstříků, jako jsou katastr nemovitostí, rejstřík trestů či obchodní rejstřík, by měly automaticky vydávat všechny obecní úřady, které mají na starosti matriku. Ostatní úřady a společnosti by tuto službu mohly poskytovat po získání licence od Ministerstva vnitra. Podle většiny senátorů, ale i části poslanců by taková úprava lidem výrazně zjednodušila komunikaci s úřady.

BUDE CHYBĚT KONKURENCE

Sněmovnou navzdory pozměňovacím návrhům Senátu nakonec schválená novela počítá s tím, že lidé by mohli ověřené výpisy z rejstříků dostávat na pobočkách České pošty, dále u notářů, na Hospodářské komoře a v obcích, které by o poskytování této služby měly zájem.

Senátorům se nelíbilo to, že by Česká pošta na vydávání výpisů vydělávala, aniž by měla přirozenou konkurenci. Podle ministryně informatiky Dany Bérové by však senátní návrh obcím zkomplikoval život, protože by je nutil poskytovat nákladnou službu, pro niž nejsou vybaveny.

Iniciativa eStat.cz, která se zabývá zefektivněním procesů ve veřejné správě a bojem proti nadměrné byrokracii, od počátku spolupracuje na prosazení a realizaci projektu Czech Point.

"Tento projekt je krokem správným směrem. Občana vůbec nemusí zajímat, jak si stát zajistí vzájemné předávání informací a údajů mezi svými jednotlivými úřady, tedy jak funguje "back office". Stát by naopak měl vybudovat kvalitní síť "front office", tj. míst, kde bude občan vždy rychle a kvalitně ob-sloužen a bude tam moci vůči státu vykonat veškeré úkony. Kromě zvýšení komfortu pro občana přináší tento systém navíc i významný prvek kontroly a omezení možné korupce. Té se totiž většinou daří tam, kde jeden jediný úřad má exkluzívní postavení či kompetence a tudíž exkluzívní přístup k informacím. Zavedením "konkurence" mezi úřady se prostor pro možnou korupci výrazně snižuje," říká Zdeněk Zajíček z eStat.cz.

ZVLÁDLA BY TO VEŘEJNÁ SPRÁVA LÉPE NEŽ ČESKÁ POŠTA?

Senátor Ivan Adamec, který je i starostou Trutnova, neskrývá nad rozhodnutím Poslanecké sněmovny rozpaky: "Z vlastní zkušenosti vím, jak je důležité nabídnout občanovi komplexní službu. Vždyť jak občan vnímá úroveň služeb na každém úřadě v malé obci či městě, tak celkově vnímá služby státu. Občan totiž nerozlišuje, zda jde o úředníky obce nebo státu, ale jak kvalitní a rychlé služby mu poskytují. To byl mj. důvod, proč jsme v Senátu navrhli změnu poslaneckého návrhu zákona. Nerozumím totiž tomu, proč Ministerstvo informatiky upřednostňuje Českou poštu před běžnými úřady. Naše úřady mají profesionální úředníky, kteří složili zkoušku odborné způsobilosti, jsou vázáni přísnými zákonnými pravidly pro výkon svého povolání a umí nakládat s osobními údaji tak, aby nedošlo k jejich zneužití. Nemám v zásadě nic proti tomu, aby Česká pošta nebo Hospodářská komora vydávaly výpisy z rejstříků - ale na základě koncese při splnění přísných personálních, bezpečnostních a technických podmínek. Je s podivem, že paní ministryně prohlásí, že zavedení systému bude Českou poštu stát nejméně 52 miliónů korun. Do toho určitě nejsou zahrnuty běžné roční náklady na platy a provoz. Troufám si tvrdit, že na úřadech veřejné správy by to takové mimořádné náklady nevyvolalo. Je mně upřímně líto všech občanů i zaměstnanců pošty, kteří se tak nyní budou dostávat do zbytečně stresových situací. Každý z nás, který si vystál frontu na poště na vydání dopisu do vlastních rukou, ví, o čem mluvím."

KVALITNÍ SLUŽBY I VENKOVU

Podobně mluví senátorka Václava Domšová, předsedkyně Stálé komise Senátu pro rozvoj venkova: "Mě v návrhu novely zaujal zejména nově zaváděný institut vydávání ověřených výstupů z informačních systémů veřejné správy. Podle Ministerstva informatiky je budou moci vydávat notáři, stanovené obce, Hospodářská komora a Česká pošta. Vítám, pokud se veřejná správa přibližuje občanovi. Ale bude tomu skutečně tak? Zatímco obyvatel města získá několik možností, kde takový výstup obdrží (a za různě výhodné ceny), co my venkované? Ne v každé obci je pošta - a pokud ano, její zaměstnanci často nevědí co dělat dříve. Navíc do většiny z venkovských pošt dodnes není zaveden internet. Doufám, že nutnost dodatečně investovat do vybavení České pošty přes 52 miliónů korun se nestane důvodem k rušení některých "neprosperujících" venkovských pošt. Naproti tomu dnes většina i těch nejmenších obcí má na svých úřadech internet a jsou i schopny výstupy poskytovat, podobně jako například vidimaci a legalizaci. Koneckonců obecním úřadům by to z podstaty věci více náleželo. Věřím, že prováděcí předpisy, které ministerstvo vydá k tomuto zákonu, neznepříjemní obcím, které o to požádají, poskytovat tuto službu natolik, aby venkovské obyvatelstvo bylo opět znevýhodněno."

JAK BUDE REAGOVAT BRUSEL?

To, že Česká pošta získala oprávnění vydávát výpisy z registrů a rejstříků, vidí jako problematické i právní expert projektu eStat.cz Dalibor Veřmiřovský: "Do rozporu s právem ES může naši zemi uvést ustanovení, podle něhož vydávání ověřených výstupů bude provádět jako jediný subjekt soukromého práva držitel poštovní licence, tedy Česká pošta - subjekt, který má nejméně do roku 2009 monopol na poskytování některých poštovních služeb. Vydávání výpisů totiž rozhodně není činností, kterou by šlo kvalifikovat jako poskytování poštovních služeb." Lidé z iniciativy eStat.cz poukazují na to, že rozhodnutím Sněmovny Česká pošta získává zákonem jakýsi monopol. "Je otázkou, zda to bude přínosem pro občany a jestli kvůli tomu EU nepřijme vůči ČR sankce," klade otázku Zdeněk Zajíček.

Buď jak buď, idea Czech Pointu jako úředního místa, kde by lidem stát prostřednictvím moderních informačních technologií poskytoval univerzální rychlé a kvalitní služby, či nějaká její obdoba, na níž by se koalice shodla s opozicí, byla zatím odsunuta. Na jak dlouho?

Co by měl umožnit projekt Czech Point

Projekt Czech Point (Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál) byl místopředsedou Poslanecké sněmovny a stínovým ministrem vnitra Ivanem Langerem představen již loni v červnu na Městské části Praha 13. Iniciativa eStat.cz s tímto svým projektem spojuje významný posun celé veřejné správy k jejímu zpřístupnění a otevření každému občanovi. Na univerzálních obecních a městských úřadech by totiž občané mohli bez komplikovaného cestování a nekonečných front:

získat veškeré údaje, opisy a výpisy, které jsou vedeny v centrálních veřejných evidencích a registrech, například katastr nemovitostí, obchodní rejstřík;

získat veškeré údaje, opisy a výpisy, které jsou vedeny v centrálních neveřejných evidencích a registrech ke své osobě, věcem a právům, jako je třeba rejstřík trestů;

ověřit dokumenty, listiny, podpisy a také elektronickou podobu dokumentů;

podat jakékoli podání ke kterémukoli úřadu státní správy;

získat informace o průběhu řízení ve všech věcech, které k jejich osobě vede stát.

ZDROJ: estat.cz

Česká pošta, s. p., chce začít s výpisy z katastru nemovitostí

Novela zákona o informačních systémech veřejné správy rozšiřuje povinné atestování informačních systémů používaných veřejnou správou. Vedle způsobu, jakým mají informační systémy komunikovat mezi sebou, obsahuje novela i pravidla pro zveřejňování informací na internetu. Informace, které veřejná správa zveřejňuje, musejí být publikovány takovým způsobem, aby byly přístupné zdravotně postiženým a odpovídaly metodice Ministerstva informatiky, která měla dosud jen doporučující charakter.

Novela také rozšiřuje okruh subjektů, které jsou oprávněny k vydávání ověřených výpisů z rejstříků a databází (například katastru nemovitostí, obchodního rejstříku nebo živnostenského rejstříku). Zatímco dnes mohou výpisy vydávat pouze správci jednotlivých databází (katastrální úřad, soud), díky novele budou tuto službu moci nabízet pobočky České pošty, některé obce, notáři a Hospodářská komora. Schválením zákona dá Parlament vyjmenovaným institucím pravomoc úřední výpisy vydávat, ovšem neřekne, které výpisy to mají být. Bude záležet na jednotlivých institucích a správcích konkrétních rejstříků a evidencí, jak se mezi sebou dohodnou. Konkrétně Česká pošta i katastr nemovitostí se na změnu připravují už dnes tak, aby první pobočky České pošty mohly výpisy z katastru nemovitostí začít vydávat ještě v průběhu letošního roku.

Do budoucna podstatná je pak rovněž ta část novely, která označuje Portál veřejné správy za elektronickou podatelnu státu, jedno přístupové místo, přes které je možné komunikovat s celou veřejnou správou. Novela umožňuje, aby elektronické podání - zpráva podepsaná zaručeným elektronickým podpisem - odeslané na adresu www.portal.gov.cz mohlo být považováno za úřadům doručené.

Účinnost zákona rozdělena na několik období (ověřené výstupy z rejstříků 15 dnů po vyhlášení zákona ve Sbírce zákonů, k 1. 1. 2007 atestace informačních systémů a k 1. 1. 2008 přístupné webové stránky).

ZDROJ: Ministerstvo informatiky ČR

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down