Dnešní benefiční koncert České filharmonie oficiálně odstartuje fungování platformy SPOJUJEME ČESKO

Aby se zabránilo šíření pandemie koronaviru, vyhlásila vláda v České republice nouzový stav a přijala celou řadu mimořádných opatření. Zvládnout vše pomáhají inovace a moderní informační a komunikační technologie. Propojují se na nové otevřené platformě SPOJUJEME ČESKO.

Platformu SPOJUJEME ČESKO připravilo Ministerstvo průmyslu a obchodu a agentura CzechInvest. Spolupracují na ní s ministerstvy zdravotnictví, obrany a dopravy, Úřadem vlády ČR, agenturou CzechTrade, Svazem průmyslu a dopravy, Česko Digital, řadou odborníků na open data, univerzitami, komunitami aj.

Aktuálně je s platformou SPOJUJEME ČESKO mimo jiné spojena speciální informační linka 1212, systém Microsoft Teams pro on-line komunikaci zaměstnanců, chatboti na webu ministerstva zdravotnictví či ministerstva průmyslu a obchodu, aktivita Data proti COVID, díky níž se během jednoho dne mezi lidmi vybralo 10 milionů korun na plicní ventilátory, služba Nakup bezpečně, která má zlepšit zásobování obyvatel potravinami a mnoho dalších.

Projekt vzniká operativně na základě aktuálních potřeb společnosti, kterou nutná opatření v kontextu s pandemií koronaviru postupně mění. Technologie v době, kdy musí být omezen pohyb, nabývají na významu, rychle a dobře spojují, poptávka po nich turbulentně vzrůstá a ti, kteří chtějí a umí pomoct, se je snaží maximálně využívat. Ku prospěchu jiných i sobě navzájem. Čerstvě spuštěná platforma SPOJUJEME ČESKO funguje díky spolupráci  státu, vědců, univerzit, komunit a soukromého sektoru.

Nouzový stav, který jsme v kontextu s pandemií koronaviru museli vyhlásit, je pro všechny naprosto novou zkušeností. Klíčové je nákazu zvládnout tak, aby se v maximální možné míře ochránilo zdraví lidí. Proto osobní komunikaci musela rychle nahradit komunikace on-line, proto se práce v kanceláři z velké části změnila na home office. Připravenost na takové fungování byla různá, mnozí ji řešili doslova za pochodu a i pro nás na MPO, stejně jako v dalších resortech, to znamenalo celou řadu rychlých, ale zásadních změn,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a dodává: „Potřebovali jsme dělat porady videokonferenčně, učíme se tak aplikaci Microsoft Teams, bylo nutné rychle vyřizovat tisíce telefonátů, operativně se spustilo call centrum MPO a na pomoc zdravotnictví linka 1212, potřebovali jsme podnikatelům a živnostníkům říct, co je a není zavřené, chatbot teď automatizovaně odpovídá na nejčastější otázky a odpovědi… A je toho mnohem víc, kde se nám daří propojovat. Všem, kteří se na platformě SPOJUJEME ČESKO podílejí, patří velké díky!

Platformu SPOJUJEME ČESKO dnes večer oficiálně odstartuje benefiční koncert „Pomáháme s Českou filharmonií“. .Začne od 20:00 hodin v pražském Rudolfinu, živě ho bude možné sledovat na ČT Art a on-line streamu Českého rozhlasu.  

Hudebníci by na koncertu měli využít respirátory z 3D tiskárny, které v reakci na aktuální potřeby vyvinul tým z pražské ČVUT. A to ve spolupráci s MPO a agenturou CzechInvest, která zaštítila celý proces vývoje včetně testování,“ říká krizový manažer a koordinátor projektů Robin Čumpelík a dále připomíná: „Projekt SPOJUJEME ČESKO je otevřenou platformou. V boji proti koronaviru se v ní mohou spojit velké společnosti, malé i střední podniky, živnostníci, začínající firmy, tedy start-upy a spin-offy, univerzity, neziskovky, komunity a samozřejmě také veřejná správa. Vše je postaveno na spolupráci, sdílení znalostí a informací. Společně vzniká robusní informační systém založený na nejmodernějších informačních a komunikačních technologiích.

PŘÍKLADY TECHNOLOGIÍ, SLUŽEB A PLATFOREM AKTUÁLNĚ SPOJENÝCH S PROJEKTEM SPOJUJEME ČESKO:

Koronavirus.mzcr.cz a chatbot Anežka - speciální web ministerstva zdravotnictví ke koronaviru s elektronickou robotickou „sestrou“ Anežkou, tedy chatbotem, který radí zejména ve zdravotních otázkách spojených s koronavirem.

BusinessInfo.cz a chatbot - portál pro podnikatele a živnostníky ve správě agentury CzechTrade, kde jsou mimo jiné odpovědi na nejčastější dotazy a další informace. Ty si lze pustit i roboticky, chatbot spojený s FAQ z BusinessInfo.cz ke koronaviru na rozdíl od Anežky ještě nemá jméno. Zkusíte ho navrhnout? Děkujeme!  Pro úplnost: oba chatboti mohou fungovat současně, společně je lze nalézt na webu ministerstva průmyslu a obchodu na adrese www.mpo.cz.

CovPoint - web, který provozuje agentura CzechInvest, kde se na jednom místě potkává nabídka a poptávka firem v souvislosti s ochrannými prostředky. Lze zde nabídnout produkty a služby státu nebo dalším společnostem a také poptávat pomoc od ostatních.

Chráním Tebe - známé osobnosti vysvětlují, proč je důležité nosit roušku.

Microsoft Teams - technologie pro on-line komunikaci zaměstnanců. Mimo jiné umožňuje sdílet dokumenty, chatovat, vytvářet seznamy, rozdělovat úkoly, ale také videokonference, které se dají využít pro porady i o velkém počtu účastníků.

Celostátní informační linka 1212 - má za cíl nejen sjednotit krizovou komunikaci všech resortů, ale také snížit nápor tísňových linek 112 a 155. Díky 1212 se počet volání na čísla záchranářů a policistů snížil o 15 %. Linku nejdřív obsluhovali zaměstnanci resortů a řada dobrovolníků, nyní ji spravují profesionální operátoři. K dispozici mají centrální informační manuál s nejčastějšími otázkami a odpověďmi ke koronaviru z různých oblastí, který vznikl díky spolupráci jednotlivých resortů.

Digitální/interaktivní karta - každý si ji může stáhnout do telefonu. Průběžně se v ní aktualizují všechny klíčové informace, které s pandemií koronaviru v ČR souvisí.

Data proti COVID - jde o aktivitu českých technologických firem a IT nadšenců. Poslední úspěch? Během jednoho dne se mezi lidmi vybralo 10 milionů korun na plicní ventilátory.

NakupBezpecne.cz - možnost, jak si rychle a jednoduše zřídit on-line obchod s potravinami postavený na technologii, kterou poskytla společnost Rohlik.cz. Malé obchody na ní bezplatně dostanou technologie velkých online prodejců a zmírní tak riziko nákazy zaměstnanců. To vše s cílem zlepšit zásobování obyvatel potravinami.

Mobilní aplikace Záchranka - nouzové „červené tlačítko“, které si lze naistalovat v chytrém telefonu, zadat vaše osobní údaje a v případě nouze rychle přivolat Zdravotnickou záchrannou službu a Horskou službu. Stiskem jednoho tlačítka současně voláte i odesíláte informace o poloze i další.

sBazar.cz - speciální stránka, kde si lidé jako na tržišti mohou navzájem vypomoct například hlídáním dětí, šitím roušek, nošením potravin apod. Díky konkrétní nabídce a poptávce si mohou i jednotlivci jednoduše koupit, co potřebují.

Pomoc sousedům - dobrovolníci pomáhají seniorům. Kdokoliv se může registrovat v některé z dobrovolnických sítí nebo na obecním úřadě a pomáhat tak seniorům například s nákupem, informovaností apod. Registrované dobrovolnictví snižuje riziko, že akce zneužijí „šmejdi“, kteří často nabízejí nepotřebné a předražené věci či služby.

Dáme roušky - interaktivní mapa, kde lze nalézt a propojit ty, co nabízejí látky s těmi, co šíjí roušky a těmi, co roušky potřebují.

Další subjekty se do platformy SPOJUJEME ČESKO, která je ve správě agentury CzechInvest a vznikla díky týmu CovPoint, postupně zapojují. Jde o otevřený rozcestník technologií, služeb a platforem, které se spojily v boji s pandemií koronaviru.

Aktuálně se chystá třeba propojení s přehledem projektů v rámci Czech Rise up, technologický transfer, COVID-19 indikativní test aj. Potvrzuje se tak, že efektivní využívání moderních informačních a komunikačních technologií je cestou, která byla už dříve velmi důležitá a v Česku dobře nastartovaná. Nyní za nouzového stavu je naprosto klíčová.*

/zr/

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down