Domy sobě se snaží pomáhat bytovkám a panelákům

Rozšířit využívání solární energie i do segmentu bytových domů je cílem projektu Domy sobě. Jako jediná firma u nás se zaměřuje na fotovoltaiku a další úsporné technologie a služby výhradně pro bytovky, činžáky, panelové domy a další typy bytových domů v České republice. Zvýšení povědomí o výhodách fotovoltaiky pro SVJ a bytová družstva má během října a listopadu 2023 napomoci reklamní kampaň „Dáváme zelenou fotovoltaice pro bytové domy“.

„Na fotovoltaiku pro bytové domy se v rámci skupiny Veolia nedíváme primárně jako na obchodní příležitost, ačkoli ten trh je téměř nevyužitý. Tento segment bydlení vnímáme jako unikátní zejména v rámci snahy o podporu udržitelných zdrojů energie a snižování emisí. Jedna instalace nabídne solární energii desítkám bytů současně, navíc často ve stárnoucích budovách, kde je zlepšení energetické náročnosti vítané. Jak pro obyvatele díky nemalým úsporám za energie, tak z obecně ekologického hlediska,“ říká Marek Antl, obchodní ředitel společnosti PT Koncept, která je v rámci značky Veolia zaměřená na úsporný energetický management a podporu udržitelných řešení. Jedním z nich je právě projekt Domy sobě.

Legislativa chybí

Fotovoltaika pro bytové domy je v ČR mimořádně náročný segment. Vedle klasických instalací pro rodinné domy nebo firemní sektor je FVE pro SVJ a bytová družstva stále spíše výjimkou. Velkým problémem je nedostatečná legislativa. Lex OZE I, pokládající první pravidla tzv. komunitní (sdílené) energetiky, vstoupil s velkým zpožděním v platnost teprve 1. 1. 2023. A Lex OZE II, který bude fungování energetických společenství definovat podrobněji, teprve na schválení čeká. „Neříkáme, že se má schvalování zákonů v této oblasti uspěchat. Naopak. Pokud má být legislativa funkční, musí být jasná a srozumitelná. Poslední, co potřebujeme, jsou nesrozumitelné zákonné normy, které kvůli nejasnému výkladu všechno ještě zkomplikují,“ říká ředitel projektu Domy sobě Stanislav Gaj.

„Chybějící legislativa je pro nás problém hlavně v tom, že u fotovoltaiky pro bytové domy extrémně komplikuje administrativu. Nejen, že oproti FVE pro rodinný dům potřebujete nepoměrně víc razítek a povolení, ale navíc jsou na většině míst naše projekty první, které místní úřady a instituce schvalují. Nemají přitom ani jasně daná pravidla, ani vlastní praktickou zkušenost. Není pak divu, že papírování zabere dlouhé měsíce. A nemůžeme se divit ani tomu, že se do fotovoltaiky pro bytové domy firmy úplně neženou,“ dodává ředitel.

Kampaň má pomoci

V ČR přitom podle aktuálních údajů bydlí v bytových domech přes 50 % obyvatel, počet budov přesahuje 200 tisíc a zhruba 80 tisíc z nich jsou pomalu stárnoucí panelové domy, které mají pro střešní fotovoltaiku naprosto ideální podmínky.

Kampaň „Dáváme zelenou fotovoltaice pro bytové domy“ je podle společnosti Veolia motivovaná zejména snahou dál podpořit rozvoj fotovoltaiky v rámci bytových domů, a samozřejmě obecně informovat o výhodnosti energeticky udržitelných řešení. Hlavním sdělením kampaně je ostatně možnost ušetřit na energiích až 50 % měsíčně. A to díky kombinaci fotovoltaiky a dalších úsporných řešení, jako je například sloučení odběrných míst, které umožňuje bytovým domům úsporu na poplatcích. Kampaň poběží během konce října a listopadu zejména na online médiích, ale její součástí je i radiospot a instalace na venkovních nosičích.*

/zr/

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down