E-úředníci přicházejí. Multifunkční samoobslužné kiosky budou moci pomáhat s dálkovým vyřízením úředních záležitostí i lidem v menších sídlech

Česká republika se může již brzy stát první zemí ve střední Evropě, ve které bude občany obsluhovat e-úředník. Jeho „kanceláří“ bude multifunkční zařízení připomínající bankomat s kopírkou a tiskárnou, s lidmi bude jednat výhradně přes displej. Dokáže na počkání vyřídit široké spektrum požadavků ze strany občanů, ať již jde o on-line podání žádostí, poradenství, tisk, skenování dokumentů, realizaci plateb, ale také třeba o vydání průkazek do městské dopravy či věrnostních karet. Výjimkou nemusí být ani jednání s policií.

Záměr umožnit územním samosprávným celkům využívat „chytré“ multifunkční kiosky potvrzuje Svaz měst a obcí ČR.

„Digitalizace státní správy může výrazně ulehčit život jak občanům, tak úřadům )zemních samospráv. Hledáme řešení, která pomohou zefektivňovat provozy úřadů. Jedním z nich je i multifunkční kiosek, který umožní občanům vyřídit některé úřední agendy bez toho, aby museli čekat fronty na podatelnách, anebo byli omezováni otevírací dobou,“ uvedl předseda Svazu měst a obcí ČR František Lukl.

Multifunkční kiosky, které vyrábí americká společnost NCR, dodá Česká spořitelna, která se výrazně angažuje v podpoře veřejného sektoru. Kiosky se vzhledem podobají bankomatům a jsou založeny i na podobném principu svého fungování. Občan si jejich prostřednictvím může přes displej kiosku dálkově vyřešit své potřeby v rámci různých úředních agend. Umělá inteligence mu přitom v českém jazyce vysvětlí, jak má kiosek prostřednictvím displeje obsluhovat. Modulární charakter kiosků do nich umožňuje postupně doplňovat další služby. Kiosky tak mohou i do menších sídel lidem přivést agendy, které místní obecní úřad ze zákona nezajišťuje, ale kvůli nimž by občan musel navštívit úřad obce vyššího typu nebo úřad jiné instituce. Pokud občan obsluhou kiosku zaznamená problém, může se stisknutím tlačítka spojit přímo s úředníkem, který má příslušnou agendu na starosti na vzdáleném úřadu.

František Lukl všechny tyto současné i budoucí možnosti multifunkčních samoobslužných kiosků označil za "maják v rozbouřeném moři veřejné správy", čímž narážel na rušení stovek poboček České pošty či avizovaný zánik některých územních pracovišť finančních úřadů.

„Digitalizace je důležitou součástí transformace jak ekonomiky, tak veřejného sektoru, a je základním předpokladem růstu prosperity naší země. Proto je pro Českou spořitelnu důležité podporovat rozvoj e-governmentu. Spořitelna hrála klíčovou roli v zavedení bankovní identity coby univerzálního identifikačního nástroje k přístupu ke službám e-governmentu. Nyní chceme napomoci další digitalizaci státní správy prostřednictvím revolučního samoobslužného kiosku,“ připomněl Milan Hašek, ředitel veřejného sektoru a realitních obchodů České spořitelny.

S podobnými moderními samoobslužnými kiosky je možné se setkat například v Dubaji ve Spojených arabských emirátech. Jsou jimi vybaveny tamní policejní stanice. Využívat by je chtěla i Policie České republiky.

„Ve vytvoření a zprovoznění elektronického a videokonferenčního kiosku vidím zcela jasné výhody. Tyto kiosky jsou moderní způsob, jak se může občan spojit s úřady.  Umožní mu komunikovat s úředníky, jako by byl přímo na úřadě. Hlavní výhodou je samozřejmě vyšší komfort a časová úspora pro občany. Prostřednictvím videokonferenčního terminálu, který je součástí kiosku, se budou moci občané spojit s policistou na POL POINT, který mu v případě potřeby pomůže řešit jeho problémy. Díky těmto novým technologiím, které jsou z mého pohledu příjemné a intuitivní, budou mít občané přístup k řadě služeb, kvůli nimžse museli dříve na úřad osobně dostavit. Věřím, že toto řešení občanům usnadní život a pomůže jim rychle a efektivně vyřídit všechny potřebné záležitosti,“ konstatoval ředitel středočeské policie generál Václav Kučera.

První samoobslužný platební terminál již Česká spořitelna zpřístupnila Úřadu městské části Praha 1. Nový samoobslužný terminál se nachází ve třetím patře Úřadu MČ Praha 1 ve Vodičkově 18 u kanceláří živnostenského odboru. Občané tam mohou uhradit správní poplatky pomocí platební karty, telefonu nebo chytrých hodinek.*

/zr, rš/

Na snímku: Základní funkce samoobslužného kiosku představil tento týden zástupcům médií Petr Chlupáč z České spořitelny

Foto: Ivan Ryšavý

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down