Funkce člena zastupitelstva obce je po dobu jejího výkonu neslučitelná s výkonem státní služby podle služebního zákona. Zákon o volbách do zastupitelstev obcí však neupravuje zánik mandátu pro tento případ. Je možné při neexistenci právní úpravy...
Funkce člena zastupitelstva obce je po dobu jejího výkonu neslučitelná s výkonem státní služby podle služebního zákona. Zákon o volbách do zastupitelstev obcí však neupravuje zánik mandátu pro tento případ. Je možné při neexistenci právní úpravy řešit situaci analogicky jako v případě, kdy zastupitelstvo obce vysloví zánik mandátu zastupitele z důvodu neslučitelnosti jeho funkce, například s jeho funkcí vykonávanou v pověřeném obecním úřadě nebo krajském či finančním úřadě?
Podle § 5 odst. 4 zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen volební zákon), je funkce člena zastupitelstva obce po dobu jejího výkonu neslučitelná s výkonem státní služby podle služebního zákona (zákon číslo 218/2002 Sb., o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech).
U zániku mandátu člena zastupitelstva obce z důvodu uvedeného v § 5 odst. 4 volebního zákona, se však nelze ztotožnit s názorem, že by při absenci právní úpravy posuzované problematiky bylo snad možné postupovat analogicky podle § 55 odst. 3 písm. c) volebního zákona, tj. kdy zaniká mandát člena zastupitelstva obce, vysloví-li to příslušné zastupitelstvo z důvodů neslučitelnosti funkcí příkladmo uvedených v dotazu.
Danou záležitost upravuje § 35 odst. 1 písm. h) služebního zákona, kdy překážkami, které vylučují jmenování do služby nebo pozastavují výkon služby, jsou případy, kdy fyzická osoba je členem voleného orgánu územního samosprávného celku. Nastanou-li po vzniku služebního poměru překážky uvedené v § 35 odst. 1, zařadí se státní zaměstnanec mimo výkon služby. Po tuto dobu nepřísluší státnímu zaměstnanci plat (viz § 48 služebního zákona).
Vedle služebního zákona však i jiné zákony než volební zákon stanoví neslučitelnost funkce člena zastupitelstva obce s jinými funkcemi (např. soudce, státního zástupce, člena, viceprezidenta a prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu atd.). Například podle § 21 odst. 1 písm. d) zákona č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství, ve znění pozdějších předpisů, funkce státního zástupce zaniká dnem, k němuž byl státní zástupce zvolen členem zastupitelstva územního samosprávného celku.
Ve shora uvedených případech nelze analogicky aplikovat volební zákon a vyslovit ztrátu mandátu člena zastupitelstva příslušným zastupitelstvem obce, ale je nutno postupovat v intencích zvláštních zákonů, které upravují pracovní nebo služební poměry příslušné skupiny zaměstnanců veřejné sféry.
právník